Utorok, 7. december, 2021 | Meniny má AmbrózKrížovkyKrížovky

Od aeromobilu k aircaru. V malosériovej výrobe by stál 300-350-tisíc eur

Slovákovi sa podarilo to, o čo sa Amerike snažili 50 rokov. Stlačil gombík a letel.

Štefan Klein mal prezentáciu v Nitrianskej galérii.Štefan Klein mal prezentáciu v Nitrianskej galérii. (Zdroj: (ČE))

NITRA. Známy dizajnér, konštruktér, vizionár, vynálezca a pedagóg na VŠVU Štefan Klein bol prvým hosťom Prednášok o súčasnom výtvarnom umení so zameraním na dizajn.

Autor lietajúceho auta poslucháčom v Nitrianskej galérii porozprával o svojom učiteľskom pôsobení, inšpirácii, víziách i svojom sne, ktorý premenil na skutočnosť.

Podľa Štefana Kleina má umenie nezastupiteľné miesto v oblasti priemyselného dizajnu. S týmito protipólmi nestále pracuje, sám je dizajnér s technickým i umeleckým vzdelaním. Vždy si kladie otázku, kde je hranica medzi emóciou a racionalitou. Impulz tohto neustáleho súboja sa snaží prenášať aj medzi svojich študentov.

Skryť Vypnúť reklamu

Z garážových firiem svetové

V počítačovej prezentácii Nitran načrtol piliere svojho úspešného príbehu. Jedným z nich bol sen. „Snívanie je pre mňa nesmierne dôležité, sen je úzko spojený s mojím detstvom. Obdivoval som môjho dedka, ktorý lietal, s mojím otcom som robil rôzne pokusy, lebo túžba urobiť niečo vlastnými silami bola veľmi silná,“ hovorí Štefan Klein.

„Druhým pilierom bolo pre mňa poznanie histórie v Československu. V tomto smere sa máme čím pochváliť, myslím si, že tá skúsenosť, „rukodielnosť“ a gén tvorivosti sa stále prenáša ďalej. Slováci ako špičkoví dizajnéri majú zastúpenie v mnohých svetových firmách, najmä automobilkách.“

Skonštatoval, že história v našej krajine je veľmi bohatá a zaujímavá. Ponúka množstvo inšpirácií a príbehov ľudí, ktorí medzi vojnami prakticky z ničoho zakladali firmy, mnohé z nich z garážových podmienok neskôr dosiahli svetové parametre a úspechy, či už to bola Jawa, Tatra alebo Pragovka. V leteckom priemysle to bolo podľa neho ešte vypuklejšie, malá krajina v strede Európy dosiahla medzi vojnami absolútnu svetovú špičku.

Skryť Vypnúť reklamu

„Cez vojnu vyrobili v Nitre prvé turistické lietadlo. Vzniklo prenesením kapitálu z Chocně, v našom meste vznikla továreň na lietadlá Mráz. Pôsobil tu geniálny konštruktér Zdeněk Rublič, ktorý pritiahol šikovných inžinierov zo Slovenska, medzi inými aj bratov Mičíkovcov z Nitry,“ hovorí Štefan Klein.

„Aj povojnový vývoj bol fantastický. Lietadlá z týchto rokov sú stále funkčné. Model L40 Meta sokol zo 60. rokov je dodnes neprekonaný z hľadiska vzťahu spotreby, rýchlosti a ekonomiky, doteraz ho používame. V tomto období sa vlastne začala éra vlastného priemyselného dizajnu a konštrukcií, odbor dizajn vznikol aj na VŠVU a prví absolventi pracovali na významných projektoch.“

Sme málo sebavedomí

Po skončení školy sa Nitran plný energie podieľal ako dizajnér na viacerých projektoch, napríklad na lokomotíve v spolupráci s martinskými strojárňami. „Je smutné, že tá lokomotíva je dnes uzemnená na koľajniciach v Žiline, ale to je už iná téma, ktorá nepatrí do dizajnu,“ pokračuje Klein.

Skryť Vypnúť reklamu

„Veľa vecí sa v polovici 90. rokov dotiahlo do podoby prototypu s tým, že priemysel sa rozbehne a vytvorí sa slučka medzi návrhom, vývojom a sériovou výrobou. Žiaľ, situácia bola iná, domáci priemysel kolaboval. Myslím si, že najväčší problém bol však v ľudskom faktore. Neboli sme dostatočne sebavedomí.“

V tom čase začal úspešne spolupracovať so švajčiarskou strojárskou firmou, kde top manažment presne vedel, čo chce, pričom vývoj bol kontinuálne napojený na výrobu a predaj. „Napriek tomu, že sme robili rovnaké produkty, pričom inžinierska profesia bola u nás ešte kvalitnejšia ako vo švajčiarskej firme, u nás zostal stroj v prototype. Objednávka z praxe bola veľká, ale slovenský manažment radšej peniaze vynaložil neefektívne. To je moja frustrujúca skúsenosť.“

S redukciou príde nový životný štýl

Prelomové veci si vyžadujú netradičné metódy a pri návrhoch je voľná idea nezastupiteľná. Vynálezca pripomenul, že žijeme vo svete, ktorý má závažné problémy. Môžeme sa správať tak, že budeme potrebovať stále väčší priestor, budeme podporovať individualizmus s nenormálnou spotrebou a svet to nevydrží. Alebo sa budeme snažiť naše nároky inteligentne redukovať a fungovať na nových princípoch. Redukcia môže priniesť úplne nový životný štýl a nové technológie.

„Tu bol vlastne aj zdroj mojej inšpirácie pre projekt aeromobilu. Zem sa bude musieť redukovať, ale my môžeme expandovať do vzduchu. Je to nepredstaviteľný priestor, v ktorom sa dá realizovať doprava. U dopravných prostriedkov sa dá v záujme menšej váhy, ľahšieho parkovania a väčšej efektivity totálne zmeniť logika ich tvaru,“ povedal Klein.

Celosvetová senzácia

Autor myšlienky aeromobilu išiel na jeho vytvorenie viacerými cestami. Prototyp aeromobilu 1 s univerzálnym tvarom bol schopný ísť po zemi aj lietať. Po zemi však jazdil zle, lebo to bola trojkolka a mal veľké rozpätie 2,5 metra. Preto návrh aeromobilu 2 zmenil so svojím tímom na transformačný model, veľký technický problém však bol, ako transformovať formu auta na formu lietadla. Transformácia však podľa neho nemusí byť primitívna funkcia, ale veľmi estetická záležitosť, čo sa nakoniec aj v modeli 2 podarilo vyriešiť.

Výsledkom vývoja rešpektujúceho integráciu funkcie a formy bol aeromobil 2,5 - ďalším výskumom tvaru priniesol autentické riešenie, ktoré nebolo hybridizovaním auta ani lietadla. Prototyp zažiaril na leteckej konferencii v Montreale a v priebehu dvoch týždňov sa aeromobil stal celosvetovou mediálnou senzáciou. Slovákovi sa podarilo to, o čo sa v Amerike snažili 50 rokov. „S aeromobilom som jazdil po Nitre a o 5 minút som bol na letisku. Stlačil som gombík a mohol som letieť. Zážitok na celý život.“

Nový koncept aircar

Z výborne rozbehnutého projektu so sľubným investorom však Nitran pre názorové nezhody so spoločníkom vo firme odišiel, nechal v nej všetky svoje patenty. Založil si novú firmu a pokračuje vo svojej idei v projekte aircar.

„Reálny let ukázal, že lietajúce auto má nádej, ale má aj viaceré problémy, ktoré treba riešiť. S aeromobilom som zažil aj pád, použil som ale padák a tak mi technológia pomohla prežiť bez ujmy na zdraví,“ pokračuje Štefan Klein.

„Moja nová firma pôsobí zhruba rok na nitrianskom letisku. Pracujeme s úplne novým konceptom. Objekt auta nemusí generovať len odpor, ale aj vztlak. Aircar má siluetu veľmi dynamickej formy športového vozidla, model v mierke 1:1 o váhe 300 kilogramov sme otestovali a normálne lieta. Je schopný stabilného letu aj v kritických režimoch.

Aircar s novými patentmi a technickými riešeniami môže mať štvorsedadlovú verziu, čo model aeromobilu neumožňoval, a tiež dvojmotorovú verziu výhodnú pre aero taxi. Vízia ide ďalej až k možnosti obojživelného vozidla.“

Štefan Klein poslucháčom predstavil užívateľskú verziu aircaru – vizuálne atraktívny objekt by v budúcnosti mohol plynule využívať prepojenú infraštruktúru ciest a letísk.

Ak by sa „aircar made in Slovakia“ po dokončení prototypu v lete tohto roka, jeho zalietaní, certifikácii a podpore investora začal neskôr malosériovo vyrábať, cena by sa mohla pohybovať okolo 300 - 350-tisíc eur. Mohol by lietať vo výške asi 3 km, dosiahol by cestovnú rýchlosť 250 km/h a spotrebu približne 5 litrov benzínu na 100 km.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Získaj náskok pred štartom
  2. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  3. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  4. O prideľovanie štátnych grantov sa môže starať softvér
  5. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  7. Vytvor si svoju budúcnosť podľa vlastných predstáv!
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu
  9. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  10. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  1. Kvalitná divina na pár klikov. LESY SR spúšťajú e-shop
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. METROPOLIS bude postavený podľa japonského know-how
  4. Rekonštrukcia prsníka po chirurgickej liečbe
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. PPA CONTROLL: Zamestnanecká privatizácia štartom úspešnej éry
  7. Nadácia Orange s neziskovakmi pomôže na Vianoce ľuďom v núdzi
  8. Budúcnosť je v komplexnej ponuke financovania a v digitalizácii.
  9. PUR pena či minerálna vlna: ktorou zatepliť šikmú strechu?
  10. Ako sa obliekať štýlovo a zároveň udržateľne?
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 19 282
  2. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 12 595
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 5 325
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 704
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 498
  6. Kto sú páni slovenskej zimy? Niektorí z nich sa ukrývajú 4 142
  7. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 197
  8. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 825
  9. Konope lieči veľa chorôb. Nebojte sa ho, dbajte však na kvalitu 2 333
  10. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 2 216

Blogy SME

  1. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  2. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  3. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  4. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, aspoň značnú časť.
  5. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  6. Sylvia Smatanová: Máme predsa lockdown
  7. Martina Paulenová: Najlepší budík
  8. Branislav Maček: Riešenie: akceptujte vôľu pacienta !
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 360
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 973
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 465
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 975
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 788
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 565
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 2 953
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 768
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Starosta Klasova a šéf miestneho futbalového klubu Ján Balázs.

Futbal z 95 percent robí celá naša rodina, nedá sa to ťahať donekonečna, vraví.


36m
Na ľavej snímke Dušan Liba v hornom rade v strede z čias, keď obliekal dres Plastiky Nitra. Vpravo súčasnosť - jubilant rád chodí na ryby na chate pri Dunaji.

Ako kapitán DAC-u čelil Bayernu Mníchov, s Plastikou bránil Völlera.


9 h

Ušetrite pri kúpe predplatného SME.sk a zapojte sa do súťaže o luxusné ceny.


6. dec
Ilustračné foto.

Väčšie firmy zriadili testovacie miesta vo svojom areáli, iné neočkovaným nariadili, aby na testovanie využili MOM.


5 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mladého muža pritlačil pracovný stroj, zraneniam podľahol.


7 h

Na bojnickom OAIM mali v posledných dňoch hospitalizovaných viacero obéznych pacientov s koronavírusom. Nedostatok zdravotných sestier sa podpísal pod to, že nemocnica na internete požiadala o pomoc fyzicky zdatných mužov.


6 h

Život sa mu zmenil po prečítaní jedného článku a studenej sprche.


5. dec

Spôsobil škodu neúmyselne. Starosta žiada úhradu v plnom rozsahu.


6. dec

Blogy SME

  1. Ľudovít Mravík: Covid-19: Po stopách Covidu. Relevantné údaje! Situácia v Európe: Česko epicentrom!
  2. Víťazoslav Würschner: Vážení redaktori Plus JEDEN DEŇ
  3. Otilia Horrocks: Aký je Váš plán B?
  4. Martin Sukupčák: Máme sprostý národ, aspoň značnú časť.
  5. Jano Richter: Dnešnému jubilantovi
  6. Sylvia Smatanová: Máme predsa lockdown
  7. Martina Paulenová: Najlepší budík
  8. Branislav Maček: Riešenie: akceptujte vôľu pacienta !
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 17 360
  2. Mišo Šesták: V duši sedliaka žije pohanský duch 4 973
  3. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 465
  4. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 975
  5. Vanda Tuchyňová: "Spod zadku“ nám berú vlastné pozemky, rozoberajú majetok Žiliny a mesto sa len prizerá ! 3 788
  6. Věra Tepličková: Je Igor nenormálny, alebo si iba vychutnávame dôsledky rozhodnutí primitívneho národa? 3 565
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 2 953
  8. Pavol Ondreáš: Vypneme Európu 2 768
  1. Pavol Koprda: Zas to dopadlo tak, že deti sú doma. Pripravili sme online súťaž, ktorá deťom ukáže krásu matematiky!
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť

Už ste čítali?

Skryť Zatvoriť reklamu