Nedeľa, 20. máj, 2018 | Meniny má Bernard
Pridajte si svoje mesto

Od aeromobilu k aircaru. V malosériovej výrobe by stál 300-350-tisíc eur

Slovákovi sa podarilo to, o čo sa Amerike snažili 50 rokov. Stlačil gombík a letel.

Štefan Klein mal prezentáciu v Nitrianskej galérii.(Zdroj: (ČE))

NITRA. Známy dizajnér, konštruktér, vizionár, vynálezca a pedagóg na VŠVU Štefan Klein bol prvým hosťom Prednášok o súčasnom výtvarnom umení so zameraním na dizajn.

Autor lietajúceho auta poslucháčom v Nitrianskej galérii porozprával o svojom učiteľskom pôsobení, inšpirácii, víziách i svojom sne, ktorý premenil na skutočnosť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Štefana Kleina má umenie nezastupiteľné miesto v oblasti priemyselného dizajnu. S týmito protipólmi nestále pracuje, sám je dizajnér s technickým i umeleckým vzdelaním. Vždy si kladie otázku, kde je hranica medzi emóciou a racionalitou. Impulz tohto neustáleho súboja sa snaží prenášať aj medzi svojich študentov.

Z garážových firiem svetové

V počítačovej prezentácii Nitran načrtol piliere svojho úspešného príbehu. Jedným z nich bol sen. „Snívanie je pre mňa nesmierne dôležité, sen je úzko spojený s mojím detstvom. Obdivoval som môjho dedka, ktorý lietal, s mojím otcom som robil rôzne pokusy, lebo túžba urobiť niečo vlastnými silami bola veľmi silná,“ hovorí Štefan Klein.

„Druhým pilierom bolo pre mňa poznanie histórie v Československu. V tomto smere sa máme čím pochváliť, myslím si, že tá skúsenosť, „rukodielnosť“ a gén tvorivosti sa stále prenáša ďalej. Slováci ako špičkoví dizajnéri majú zastúpenie v mnohých svetových firmách, najmä automobilkách.“

Skonštatoval, že história v našej krajine je veľmi bohatá a zaujímavá. Ponúka množstvo inšpirácií a príbehov ľudí, ktorí medzi vojnami prakticky z ničoho zakladali firmy, mnohé z nich z garážových podmienok neskôr dosiahli svetové parametre a úspechy, či už to bola Jawa, Tatra alebo Pragovka. V leteckom priemysle to bolo podľa neho ešte vypuklejšie, malá krajina v strede Európy dosiahla medzi vojnami absolútnu svetovú špičku.

„Cez vojnu vyrobili v Nitre prvé turistické lietadlo. Vzniklo prenesením kapitálu z Chocně, v našom meste vznikla továreň na lietadlá Mráz. Pôsobil tu geniálny konštruktér Zdeněk Rublič, ktorý pritiahol šikovných inžinierov zo Slovenska, medzi inými aj bratov Mičíkovcov z Nitry,“ hovorí Štefan Klein.

„Aj povojnový vývoj bol fantastický. Lietadlá z týchto rokov sú stále funkčné. Model L40 Meta sokol zo 60. rokov je dodnes neprekonaný z hľadiska vzťahu spotreby, rýchlosti a ekonomiky, doteraz ho používame. V tomto období sa vlastne začala éra vlastného priemyselného dizajnu a konštrukcií, odbor dizajn vznikol aj na VŠVU a prví absolventi pracovali na významných projektoch.“

Sme málo sebavedomí

Po skončení školy sa Nitran plný energie podieľal ako dizajnér na viacerých projektoch, napríklad na lokomotíve v spolupráci s martinskými strojárňami. „Je smutné, že tá lokomotíva je dnes uzemnená na koľajniciach v Žiline, ale to je už iná téma, ktorá nepatrí do dizajnu,“ pokračuje Klein.

„Veľa vecí sa v polovici 90. rokov dotiahlo do podoby prototypu s tým, že priemysel sa rozbehne a vytvorí sa slučka medzi návrhom, vývojom a sériovou výrobou. Žiaľ, situácia bola iná, domáci priemysel kolaboval. Myslím si, že najväčší problém bol však v ľudskom faktore. Neboli sme dostatočne sebavedomí.“

V tom čase začal úspešne spolupracovať so švajčiarskou strojárskou firmou, kde top manažment presne vedel, čo chce, pričom vývoj bol kontinuálne napojený na výrobu a predaj. „Napriek tomu, že sme robili rovnaké produkty, pričom inžinierska profesia bola u nás ešte kvalitnejšia ako vo švajčiarskej firme, u nás zostal stroj v prototype. Objednávka z praxe bola veľká, ale slovenský manažment radšej peniaze vynaložil neefektívne. To je moja frustrujúca skúsenosť.“

S redukciou príde nový životný štýl

Prelomové veci si vyžadujú netradičné metódy a pri návrhoch je voľná idea nezastupiteľná. Vynálezca pripomenul, že žijeme vo svete, ktorý má závažné problémy. Môžeme sa správať tak, že budeme potrebovať stále väčší priestor, budeme podporovať individualizmus s nenormálnou spotrebou a svet to nevydrží. Alebo sa budeme snažiť naše nároky inteligentne redukovať a fungovať na nových princípoch. Redukcia môže priniesť úplne nový životný štýl a nové technológie.

„Tu bol vlastne aj zdroj mojej inšpirácie pre projekt aeromobilu. Zem sa bude musieť redukovať, ale my môžeme expandovať do vzduchu. Je to nepredstaviteľný priestor, v ktorom sa dá realizovať doprava. U dopravných prostriedkov sa dá v záujme menšej váhy, ľahšieho parkovania a väčšej efektivity totálne zmeniť logika ich tvaru,“ povedal Klein.

Celosvetová senzácia

Autor myšlienky aeromobilu išiel na jeho vytvorenie viacerými cestami. Prototyp aeromobilu 1 s univerzálnym tvarom bol schopný ísť po zemi aj lietať. Po zemi však jazdil zle, lebo to bola trojkolka a mal veľké rozpätie 2,5 metra. Preto návrh aeromobilu 2 zmenil so svojím tímom na transformačný model, veľký technický problém však bol, ako transformovať formu auta na formu lietadla. Transformácia však podľa neho nemusí byť primitívna funkcia, ale veľmi estetická záležitosť, čo sa nakoniec aj v modeli 2 podarilo vyriešiť.

Výsledkom vývoja rešpektujúceho integráciu funkcie a formy bol aeromobil 2,5 - ďalším výskumom tvaru priniesol autentické riešenie, ktoré nebolo hybridizovaním auta ani lietadla. Prototyp zažiaril na leteckej konferencii v Montreale a v priebehu dvoch týždňov sa aeromobil stal celosvetovou mediálnou senzáciou. Slovákovi sa podarilo to, o čo sa v Amerike snažili 50 rokov. „S aeromobilom som jazdil po Nitre a o 5 minút som bol na letisku. Stlačil som gombík a mohol som letieť. Zážitok na celý život.“

Nový koncept aircar

Z výborne rozbehnutého projektu so sľubným investorom však Nitran pre názorové nezhody so spoločníkom vo firme odišiel, nechal v nej všetky svoje patenty. Založil si novú firmu a pokračuje vo svojej idei v projekte aircar.

„Reálny let ukázal, že lietajúce auto má nádej, ale má aj viaceré problémy, ktoré treba riešiť. S aeromobilom som zažil aj pád, použil som ale padák a tak mi technológia pomohla prežiť bez ujmy na zdraví,“ pokračuje Štefan Klein.

„Moja nová firma pôsobí zhruba rok na nitrianskom letisku. Pracujeme s úplne novým konceptom. Objekt auta nemusí generovať len odpor, ale aj vztlak. Aircar má siluetu veľmi dynamickej formy športového vozidla, model v mierke 1:1 o váhe 300 kilogramov sme otestovali a normálne lieta. Je schopný stabilného letu aj v kritických režimoch.

Aircar s novými patentmi a technickými riešeniami môže mať štvorsedadlovú verziu, čo model aeromobilu neumožňoval, a tiež dvojmotorovú verziu výhodnú pre aero taxi. Vízia ide ďalej až k možnosti obojživelného vozidla.“

Štefan Klein poslucháčom predstavil užívateľskú verziu aircaru – vizuálne atraktívny objekt by v budúcnosti mohol plynule využívať prepojenú infraštruktúru ciest a letísk.

Ak by sa „aircar made in Slovakia“ po dokončení prototypu v lete tohto roka, jeho zalietaní, certifikácii a podpore investora začal neskôr malosériovo vyrábať, cena by sa mohla pohybovať okolo 300 - 350-tisíc eur. Mohol by lietať vo výške asi 3 km, dosiahol by cestovnú rýchlosť 250 km/h a spotrebu približne 5 litrov benzínu na 100 km.


  1. Záhradky na sídlisku zlikvidovali, začína sa výstavba bytov Foto 1 120
  2. Lezec spadol zo skál pod zrúcaninou hradu Gýmeš Foto 766
  3. Fotogaléria: FC Nitra - Senica 5:2 492
  4. V Gáni padli obidva traťové rekordy 272
  5. Moravcami sa šíri strach z ubytovne pre zahraničných robotníkov 119
  6. Mladšie dorastenky UDHK majú slovenský titul Foto 115
  7. Polícia zadržala nočného vlamača 89
  8. Ďalšie potraviny budú otvorené kratšie. Spôsobili to aj zlodeji 84
  9. Vzorky odoberajú každý rok len z dvadsiatich pieskovísk Foto 71
  10. Korupcia na univerzite: Skúšajúci pri konfrontácii so študentom neobstál 48

Najčítanejšie správy

Nitra

Záhradky na sídlisku zlikvidovali, začína sa výstavba bytov

Bytové domy mali pôvodne stáť na parkovisku. Presunuli ich kvôli petícii.

Lezec spadol zo skál pod zrúcaninou hradu Gýmeš

Muža previezol vrtuľník do nitrianskej nemocnice.

Fotogaléria: FC Nitra - Senica 5:2

Futbalisti Nitry dnes nastrieľali Senici päť gólov, spečatili konečné siedme miesto a zahrajú si baráž o Európsku ligu.

V Gáni padli obidva traťové rekordy

Šiesty ročník Behu Gáňom priniesol doteraz najkvalitnejšiu konkurenciu medzi mužmi aj ženami. Výsledkom bolo výrazné prekonanie traťových rekordov zásluhou B. Csibu a L. Janečkovej.

Moravcami sa šíri strach z ubytovne pre zahraničných robotníkov

Za hoaxy označili šíriace sa správy tri naše zdroje, vrátane manželky konateľa firmy, ktorá vlastní budovu.

Blízke regióny

Tržnica je po pol roku trápenia konečne hotová

„Šapitó“ dokončia počas prevádzky. Šesť mesiacov problémov sa však už skončilo.

Spartak zakončil majstrovskú sezónu prehrou proti Trenčínu

V poslednom ligovom kole podľahol Spartak futbalistom Trenčína.

Päť hráčov Spartaka, o ktorých bude v lete veľký záujem

O týchto piatich hráčov Spartaka bude v lete obrovský záujem.

FOTOGALÉRIA: Bábätká z levickej pôrodnice (17., 18. a 19. týždeň)

Prinášame vám prehľad novorodeniatok, ktoré sme odfotili v levickej nemocnici počas uplynulých týždňov a ich fotky sme zverejnili aj v pondelňajšom vydaní MY Týždeň na Pohroní.

Všetky správy

Švajčiari porazili aj Kanadu a senzačne postúpili do finále MS

Švajčiarsko sa vo finále stretne so Švédskom.

Odhalili stámilióny, robia to po večeroch. Čo robí opozícia

V poslednom období zaberá opozičným poslancom investigatíva celé dni.

Peter Lipa: Moje skutočné meno bolo pre mňa nebezpečné

Peter Lipa oslavuje 75 rokov. Hovorí, že pri živote ho drží záujem o hudbu.

Hokej už hrať nebude. Hossa sa sťahuje na Slovensko

Marián Hossa vynechal pre zdravotné problémy celú sezónu 2017/2018.

Pellegrini o Kiskových slovách: Prezident začína hrať politické hry

Exminister vnútra Tomáš Drucker navrhol zákon, ktorým sa má meniť menovanie prezidenta policajného zboru.