Nedeľa, 20. september, 2020 | Meniny má Ľuboslav(a)KrížovkyKrížovky

Od aeromobilu k aircaru. V malosériovej výrobe by stál 300-350-tisíc eur

Slovákovi sa podarilo to, o čo sa Amerike snažili 50 rokov. Stlačil gombík a letel.

Štefan Klein mal prezentáciu v Nitrianskej galérii.Štefan Klein mal prezentáciu v Nitrianskej galérii. (Zdroj: (ČE))

NITRA. Známy dizajnér, konštruktér, vizionár, vynálezca a pedagóg na VŠVU Štefan Klein bol prvým hosťom Prednášok o súčasnom výtvarnom umení so zameraním na dizajn.

Autor lietajúceho auta poslucháčom v Nitrianskej galérii porozprával o svojom učiteľskom pôsobení, inšpirácii, víziách i svojom sne, ktorý premenil na skutočnosť.

Podľa Štefana Kleina má umenie nezastupiteľné miesto v oblasti priemyselného dizajnu. S týmito protipólmi nestále pracuje, sám je dizajnér s technickým i umeleckým vzdelaním. Vždy si kladie otázku, kde je hranica medzi emóciou a racionalitou. Impulz tohto neustáleho súboja sa snaží prenášať aj medzi svojich študentov.

Skryť Vypnúť reklamu

Z garážových firiem svetové

V počítačovej prezentácii Nitran načrtol piliere svojho úspešného príbehu. Jedným z nich bol sen. „Snívanie je pre mňa nesmierne dôležité, sen je úzko spojený s mojím detstvom. Obdivoval som môjho dedka, ktorý lietal, s mojím otcom som robil rôzne pokusy, lebo túžba urobiť niečo vlastnými silami bola veľmi silná,“ hovorí Štefan Klein.

„Druhým pilierom bolo pre mňa poznanie histórie v Československu. V tomto smere sa máme čím pochváliť, myslím si, že tá skúsenosť, „rukodielnosť“ a gén tvorivosti sa stále prenáša ďalej. Slováci ako špičkoví dizajnéri majú zastúpenie v mnohých svetových firmách, najmä automobilkách.“

Skonštatoval, že história v našej krajine je veľmi bohatá a zaujímavá. Ponúka množstvo inšpirácií a príbehov ľudí, ktorí medzi vojnami prakticky z ničoho zakladali firmy, mnohé z nich z garážových podmienok neskôr dosiahli svetové parametre a úspechy, či už to bola Jawa, Tatra alebo Pragovka. V leteckom priemysle to bolo podľa neho ešte vypuklejšie, malá krajina v strede Európy dosiahla medzi vojnami absolútnu svetovú špičku.

Skryť Vypnúť reklamu

„Cez vojnu vyrobili v Nitre prvé turistické lietadlo. Vzniklo prenesením kapitálu z Chocně, v našom meste vznikla továreň na lietadlá Mráz. Pôsobil tu geniálny konštruktér Zdeněk Rublič, ktorý pritiahol šikovných inžinierov zo Slovenska, medzi inými aj bratov Mičíkovcov z Nitry,“ hovorí Štefan Klein.

„Aj povojnový vývoj bol fantastický. Lietadlá z týchto rokov sú stále funkčné. Model L40 Meta sokol zo 60. rokov je dodnes neprekonaný z hľadiska vzťahu spotreby, rýchlosti a ekonomiky, doteraz ho používame. V tomto období sa vlastne začala éra vlastného priemyselného dizajnu a konštrukcií, odbor dizajn vznikol aj na VŠVU a prví absolventi pracovali na významných projektoch.“

Sme málo sebavedomí

Po skončení školy sa Nitran plný energie podieľal ako dizajnér na viacerých projektoch, napríklad na lokomotíve v spolupráci s martinskými strojárňami. „Je smutné, že tá lokomotíva je dnes uzemnená na koľajniciach v Žiline, ale to je už iná téma, ktorá nepatrí do dizajnu,“ pokračuje Klein.

Skryť Vypnúť reklamu

„Veľa vecí sa v polovici 90. rokov dotiahlo do podoby prototypu s tým, že priemysel sa rozbehne a vytvorí sa slučka medzi návrhom, vývojom a sériovou výrobou. Žiaľ, situácia bola iná, domáci priemysel kolaboval. Myslím si, že najväčší problém bol však v ľudskom faktore. Neboli sme dostatočne sebavedomí.“

V tom čase začal úspešne spolupracovať so švajčiarskou strojárskou firmou, kde top manažment presne vedel, čo chce, pričom vývoj bol kontinuálne napojený na výrobu a predaj. „Napriek tomu, že sme robili rovnaké produkty, pričom inžinierska profesia bola u nás ešte kvalitnejšia ako vo švajčiarskej firme, u nás zostal stroj v prototype. Objednávka z praxe bola veľká, ale slovenský manažment radšej peniaze vynaložil neefektívne. To je moja frustrujúca skúsenosť.“

S redukciou príde nový životný štýl

Prelomové veci si vyžadujú netradičné metódy a pri návrhoch je voľná idea nezastupiteľná. Vynálezca pripomenul, že žijeme vo svete, ktorý má závažné problémy. Môžeme sa správať tak, že budeme potrebovať stále väčší priestor, budeme podporovať individualizmus s nenormálnou spotrebou a svet to nevydrží. Alebo sa budeme snažiť naše nároky inteligentne redukovať a fungovať na nových princípoch. Redukcia môže priniesť úplne nový životný štýl a nové technológie.

„Tu bol vlastne aj zdroj mojej inšpirácie pre projekt aeromobilu. Zem sa bude musieť redukovať, ale my môžeme expandovať do vzduchu. Je to nepredstaviteľný priestor, v ktorom sa dá realizovať doprava. U dopravných prostriedkov sa dá v záujme menšej váhy, ľahšieho parkovania a väčšej efektivity totálne zmeniť logika ich tvaru,“ povedal Klein.

Celosvetová senzácia

Autor myšlienky aeromobilu išiel na jeho vytvorenie viacerými cestami. Prototyp aeromobilu 1 s univerzálnym tvarom bol schopný ísť po zemi aj lietať. Po zemi však jazdil zle, lebo to bola trojkolka a mal veľké rozpätie 2,5 metra. Preto návrh aeromobilu 2 zmenil so svojím tímom na transformačný model, veľký technický problém však bol, ako transformovať formu auta na formu lietadla. Transformácia však podľa neho nemusí byť primitívna funkcia, ale veľmi estetická záležitosť, čo sa nakoniec aj v modeli 2 podarilo vyriešiť.

Výsledkom vývoja rešpektujúceho integráciu funkcie a formy bol aeromobil 2,5 - ďalším výskumom tvaru priniesol autentické riešenie, ktoré nebolo hybridizovaním auta ani lietadla. Prototyp zažiaril na leteckej konferencii v Montreale a v priebehu dvoch týždňov sa aeromobil stal celosvetovou mediálnou senzáciou. Slovákovi sa podarilo to, o čo sa v Amerike snažili 50 rokov. „S aeromobilom som jazdil po Nitre a o 5 minút som bol na letisku. Stlačil som gombík a mohol som letieť. Zážitok na celý život.“

Nový koncept aircar

Z výborne rozbehnutého projektu so sľubným investorom však Nitran pre názorové nezhody so spoločníkom vo firme odišiel, nechal v nej všetky svoje patenty. Založil si novú firmu a pokračuje vo svojej idei v projekte aircar.

„Reálny let ukázal, že lietajúce auto má nádej, ale má aj viaceré problémy, ktoré treba riešiť. S aeromobilom som zažil aj pád, použil som ale padák a tak mi technológia pomohla prežiť bez ujmy na zdraví,“ pokračuje Štefan Klein.

„Moja nová firma pôsobí zhruba rok na nitrianskom letisku. Pracujeme s úplne novým konceptom. Objekt auta nemusí generovať len odpor, ale aj vztlak. Aircar má siluetu veľmi dynamickej formy športového vozidla, model v mierke 1:1 o váhe 300 kilogramov sme otestovali a normálne lieta. Je schopný stabilného letu aj v kritických režimoch.

Aircar s novými patentmi a technickými riešeniami môže mať štvorsedadlovú verziu, čo model aeromobilu neumožňoval, a tiež dvojmotorovú verziu výhodnú pre aero taxi. Vízia ide ďalej až k možnosti obojživelného vozidla.“

Štefan Klein poslucháčom predstavil užívateľskú verziu aircaru – vizuálne atraktívny objekt by v budúcnosti mohol plynule využívať prepojenú infraštruktúru ciest a letísk.

Ak by sa „aircar made in Slovakia“ po dokončení prototypu v lete tohto roka, jeho zalietaní, certifikácii a podpore investora začal neskôr malosériovo vyrábať, cena by sa mohla pohybovať okolo 300 - 350-tisíc eur. Mohol by lietať vo výške asi 3 km, dosiahol by cestovnú rýchlosť 250 km/h a spotrebu približne 5 litrov benzínu na 100 km.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  2. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  4. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  6. Home (ale aj) Office
  7. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  8. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  9. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu
  10. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov
  1. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  2. Poznanie
  3. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  5. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  6. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  7. Pomohli sme tým, ktorí pomáhali
  8. Cenovo dostupná autokamera Mio a pritom sa skvelými funkciami
  9. Nová služba v Prešove – celoročný bezplatný zber elektroodpadu
  10. Prečo sa kanalizácia v našich mestách upcháva, keď prší?
  1. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 32 013
  2. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 27 077
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 21 760
  4. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 12 565
  5. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 12 508
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 11 016
  7. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 10 672
  8. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 9 704
  9. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 9 674
  10. Zažite liečivú silu minerálnych vôd. Obľubovali ich aj králi 9 634
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Vedci v Nitre vyvíjajú jedlé obaly na potraviny

Chcú zabezpečiť aj dlhšiu trvanlivosť produktov.

Bežci si užili Cedronský beh napriek hygienickým úpravám. Švajda obhájil (+FOTO)

Mojmírovce dnes obsadili bežci. V hlavných kategóriách boli najrýchlejší Gabriel Švajda, Alexandra Urminská (15 km), Pavol Belovič a Jana Mácsaiová (7 km).

V Mojmírovciach bol v sobotu desiaty ročník Cedronského behu. Vpravo vo výreze Gabriel Švajda.

Najstarší autobus v nitrianskej MHD má 24 rokov

Vozový park je zastaraný. Dopravca si požičia desať autobusov.

MHD v Nitre.

Petíciu za gastrolístky podpísalo viac ako 12-tisíc Slovákov

Iniciátori petície oslovili listom aj poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Biznis s lesnými plodmi na Horehroní prekročil všetky medze

Len v nízkotatranskom národnom parku sa pohybuje okolo tisíc nelegálnych zberačov denne.

V piatok pribudlo na Orave 59 infikovaných

Z Oravy pochádza šestina zo včerajších 290 pozitívne testovaných na Slovensku.

Žarnovica je červená. Miestni krútia hlavami, ministerstvo vysvetľuje

Prečo je Žarnovica podľa COVID semaforu rizikovým regiónom? Odpovedá ministerstvo zdravotníctva.

Už ste čítali?