Streda, 8. apríl, 2020 | Meniny má Albert

Od aeromobilu k aircaru. V malosériovej výrobe by stál 300-350-tisíc eur

Slovákovi sa podarilo to, o čo sa Amerike snažili 50 rokov. Stlačil gombík a letel.

Štefan Klein mal prezentáciu v Nitrianskej galérii.Štefan Klein mal prezentáciu v Nitrianskej galérii. (Zdroj: (ČE))

NITRA. Známy dizajnér, konštruktér, vizionár, vynálezca a pedagóg na VŠVU Štefan Klein bol prvým hosťom Prednášok o súčasnom výtvarnom umení so zameraním na dizajn.

Autor lietajúceho auta poslucháčom v Nitrianskej galérii porozprával o svojom učiteľskom pôsobení, inšpirácii, víziách i svojom sne, ktorý premenil na skutočnosť.

Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Štefana Kleina má umenie nezastupiteľné miesto v oblasti priemyselného dizajnu. S týmito protipólmi nestále pracuje, sám je dizajnér s technickým i umeleckým vzdelaním. Vždy si kladie otázku, kde je hranica medzi emóciou a racionalitou. Impulz tohto neustáleho súboja sa snaží prenášať aj medzi svojich študentov.

Z garážových firiem svetové

V počítačovej prezentácii Nitran načrtol piliere svojho úspešného príbehu. Jedným z nich bol sen. „Snívanie je pre mňa nesmierne dôležité, sen je úzko spojený s mojím detstvom. Obdivoval som môjho dedka, ktorý lietal, s mojím otcom som robil rôzne pokusy, lebo túžba urobiť niečo vlastnými silami bola veľmi silná,“ hovorí Štefan Klein.

„Druhým pilierom bolo pre mňa poznanie histórie v Československu. V tomto smere sa máme čím pochváliť, myslím si, že tá skúsenosť, „rukodielnosť“ a gén tvorivosti sa stále prenáša ďalej. Slováci ako špičkoví dizajnéri majú zastúpenie v mnohých svetových firmách, najmä automobilkách.“

Skonštatoval, že história v našej krajine je veľmi bohatá a zaujímavá. Ponúka množstvo inšpirácií a príbehov ľudí, ktorí medzi vojnami prakticky z ničoho zakladali firmy, mnohé z nich z garážových podmienok neskôr dosiahli svetové parametre a úspechy, či už to bola Jawa, Tatra alebo Pragovka. V leteckom priemysle to bolo podľa neho ešte vypuklejšie, malá krajina v strede Európy dosiahla medzi vojnami absolútnu svetovú špičku.

„Cez vojnu vyrobili v Nitre prvé turistické lietadlo. Vzniklo prenesením kapitálu z Chocně, v našom meste vznikla továreň na lietadlá Mráz. Pôsobil tu geniálny konštruktér Zdeněk Rublič, ktorý pritiahol šikovných inžinierov zo Slovenska, medzi inými aj bratov Mičíkovcov z Nitry,“ hovorí Štefan Klein.

„Aj povojnový vývoj bol fantastický. Lietadlá z týchto rokov sú stále funkčné. Model L40 Meta sokol zo 60. rokov je dodnes neprekonaný z hľadiska vzťahu spotreby, rýchlosti a ekonomiky, doteraz ho používame. V tomto období sa vlastne začala éra vlastného priemyselného dizajnu a konštrukcií, odbor dizajn vznikol aj na VŠVU a prví absolventi pracovali na významných projektoch.“

Sme málo sebavedomí

Po skončení školy sa Nitran plný energie podieľal ako dizajnér na viacerých projektoch, napríklad na lokomotíve v spolupráci s martinskými strojárňami. „Je smutné, že tá lokomotíva je dnes uzemnená na koľajniciach v Žiline, ale to je už iná téma, ktorá nepatrí do dizajnu,“ pokračuje Klein.

„Veľa vecí sa v polovici 90. rokov dotiahlo do podoby prototypu s tým, že priemysel sa rozbehne a vytvorí sa slučka medzi návrhom, vývojom a sériovou výrobou. Žiaľ, situácia bola iná, domáci priemysel kolaboval. Myslím si, že najväčší problém bol však v ľudskom faktore. Neboli sme dostatočne sebavedomí.“

V tom čase začal úspešne spolupracovať so švajčiarskou strojárskou firmou, kde top manažment presne vedel, čo chce, pričom vývoj bol kontinuálne napojený na výrobu a predaj. „Napriek tomu, že sme robili rovnaké produkty, pričom inžinierska profesia bola u nás ešte kvalitnejšia ako vo švajčiarskej firme, u nás zostal stroj v prototype. Objednávka z praxe bola veľká, ale slovenský manažment radšej peniaze vynaložil neefektívne. To je moja frustrujúca skúsenosť.“

S redukciou príde nový životný štýl

Prelomové veci si vyžadujú netradičné metódy a pri návrhoch je voľná idea nezastupiteľná. Vynálezca pripomenul, že žijeme vo svete, ktorý má závažné problémy. Môžeme sa správať tak, že budeme potrebovať stále väčší priestor, budeme podporovať individualizmus s nenormálnou spotrebou a svet to nevydrží. Alebo sa budeme snažiť naše nároky inteligentne redukovať a fungovať na nových princípoch. Redukcia môže priniesť úplne nový životný štýl a nové technológie.

„Tu bol vlastne aj zdroj mojej inšpirácie pre projekt aeromobilu. Zem sa bude musieť redukovať, ale my môžeme expandovať do vzduchu. Je to nepredstaviteľný priestor, v ktorom sa dá realizovať doprava. U dopravných prostriedkov sa dá v záujme menšej váhy, ľahšieho parkovania a väčšej efektivity totálne zmeniť logika ich tvaru,“ povedal Klein.

Celosvetová senzácia

Autor myšlienky aeromobilu išiel na jeho vytvorenie viacerými cestami. Prototyp aeromobilu 1 s univerzálnym tvarom bol schopný ísť po zemi aj lietať. Po zemi však jazdil zle, lebo to bola trojkolka a mal veľké rozpätie 2,5 metra. Preto návrh aeromobilu 2 zmenil so svojím tímom na transformačný model, veľký technický problém však bol, ako transformovať formu auta na formu lietadla. Transformácia však podľa neho nemusí byť primitívna funkcia, ale veľmi estetická záležitosť, čo sa nakoniec aj v modeli 2 podarilo vyriešiť.

Výsledkom vývoja rešpektujúceho integráciu funkcie a formy bol aeromobil 2,5 - ďalším výskumom tvaru priniesol autentické riešenie, ktoré nebolo hybridizovaním auta ani lietadla. Prototyp zažiaril na leteckej konferencii v Montreale a v priebehu dvoch týždňov sa aeromobil stal celosvetovou mediálnou senzáciou. Slovákovi sa podarilo to, o čo sa v Amerike snažili 50 rokov. „S aeromobilom som jazdil po Nitre a o 5 minút som bol na letisku. Stlačil som gombík a mohol som letieť. Zážitok na celý život.“

Nový koncept aircar

Z výborne rozbehnutého projektu so sľubným investorom však Nitran pre názorové nezhody so spoločníkom vo firme odišiel, nechal v nej všetky svoje patenty. Založil si novú firmu a pokračuje vo svojej idei v projekte aircar.

„Reálny let ukázal, že lietajúce auto má nádej, ale má aj viaceré problémy, ktoré treba riešiť. S aeromobilom som zažil aj pád, použil som ale padák a tak mi technológia pomohla prežiť bez ujmy na zdraví,“ pokračuje Štefan Klein.

„Moja nová firma pôsobí zhruba rok na nitrianskom letisku. Pracujeme s úplne novým konceptom. Objekt auta nemusí generovať len odpor, ale aj vztlak. Aircar má siluetu veľmi dynamickej formy športového vozidla, model v mierke 1:1 o váhe 300 kilogramov sme otestovali a normálne lieta. Je schopný stabilného letu aj v kritických režimoch.

Aircar s novými patentmi a technickými riešeniami môže mať štvorsedadlovú verziu, čo model aeromobilu neumožňoval, a tiež dvojmotorovú verziu výhodnú pre aero taxi. Vízia ide ďalej až k možnosti obojživelného vozidla.“

Štefan Klein poslucháčom predstavil užívateľskú verziu aircaru – vizuálne atraktívny objekt by v budúcnosti mohol plynule využívať prepojenú infraštruktúru ciest a letísk.

Ak by sa „aircar made in Slovakia“ po dokončení prototypu v lete tohto roka, jeho zalietaní, certifikácii a podpore investora začal neskôr malosériovo vyrábať, cena by sa mohla pohybovať okolo 300 - 350-tisíc eur. Mohol by lietať vo výške asi 3 km, dosiahol by cestovnú rýchlosť 250 km/h a spotrebu približne 5 litrov benzínu na 100 km.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  3. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  2. Originálne ochranné rúško pre každého!
  3. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  4. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  5. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  6. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  7. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  8. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  9. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  10. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  1. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 30 461
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 29 761
  3. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 20 750
  4. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 20 484
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 19 530
  6. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 18 474
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 711
  8. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 17 031
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 259
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 375

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Na R1 v smere do Trnavy sa vytvárajú kilometrové kolóny áut

Polícia kontroluje vjazd a výjazd na územie kraja.

Maltézsky rád daroval mestu stovky rúšok

Rúška nepretržite šijú dobrovoľníčky centra v Nitre i v obciach nitrianskeho regiónu.

Odvolali generálnu riaditeľku nitrianskej nemocnice

Spolu s Jarmilou Mikušovou skončil aj ekonomický riaditeľ Martin Neštický. Vedením nemocnice je poverený chirurg Milan Dubaj.

Jarmila Mikušová.

KOS prináša výstavu fotografií cez internet

Na svojej webovej stránke uverejnilo virtuálnu verziu výstavy Petra Majláta Záblesky tvorivosti.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pacientka v Martine je v kritickom stave

Stav 79-ročnej ženy sa od soboty výrazne zhoršil.

Veľká noc: Koho a čo všetko bude polícia kontrolovať?

Prinášame zoznam opatrení platných od 8. do 13. apríla. Pozastavený je voľný pohyb obyvateľov po Slovensku.

Aktualizácia 17:55

V centre Hlohovca prišlo k smrteľnej dopravnej nehode

Nešlo o jedinú tragickú nehodu, ktorá sa dnes na cestách stala.

Sulík považuje obmedzenia za šialené, Matovič reaguje, hovorí o sebeckých hrách

Kolaps dopravy kvôli schváleným opatreniam priniesol prvé vážne roztržky vo vládnej koalícii.

Už ste čítali?