NITRA. V Nitre sa má parkovať podľa nových podmienok. Vodiči sa majú rozdeliť na rezidentov (majú trvalý pobyt v Nitre) a abonentov. Prvá skupina v okolí svojho bydliska zaparkuje zadarmo, druhá len za poplatok. Ale aj z rezidenta sa ľahko môže stať abonent, stačí, ak pôjde autom na návštevu do inej zóny.
Návrh nového všeobecne záväzného nariadenia predložil na májové zastupiteľstvo prednosta Igor Kršiak. Poslanci o ňom viedli dlhú diskusiu, viacerí povedali, že je to dobrý materiál, no vrátili ho na dopracovanie.
Opäť o ňom majú rokovať už v júni. Predchádzať tomu bude pracovná porada s odbornými zamestnancami mesta. O obyvateľoch sa v uznesení nehovorí - viacerí poslanci pritom kritizovali absenciu verejnej diskusie.

Rezident neplatí
„Týmto systémom nejdeme zaručiť parkovanie každému, kto parkovať chce. Nikdy nenastane ideálny stav, že na počet vozidiel v meste Nitra bude taký istý počet parkovacích miest,“ povedal prednosta Kršiak.
Mesto chce podľa neho zavedením rezidentského systému dosiahnuť, aby obyvateľ, ktorý má v zóne trvalý pobyt, „mal najlepšiu pozíciu na to, aby si našiel parkovacie miesto“. A ostatní aby boli zaťažení povinnosťou - buď nejazdiť do zóny autom, alebo zaplatiť.
Kritici ale oponujú - ak si tí „ostatní“ bez trvalého pobytu v zóne zvolia možnosť 2 a zaplatia, situáciu s parkovaním to nijako nevyrieši. Pozitívom bude len to, že mesto zarobí. Poslanci sa pýtali, čo sa stane, ak si abonent kúpi kartu a nenájde voľné miesto
„Keď dá niekto 300 eur, on tam bude chcieť zaparkovať. Čo zavolá primátora, predsedu výboru mestskej časti, políciu?“ pýtal sa Štefan Štefek.
Rezidenti majú zaparkovať v zóne zadarmo bez ohľadu na to, koľko áut majú v domácnosti. V minulosti radnica chcela, aby za každé ďalšie auto platil aj rezident.
Situácia v centre je iná
V návrhu sa píše o zavedení rezidentského parkovania od pondelka do nedele - od 16. hodiny do ôsmej ráno nasledujúceho dňa. V Starom meste by to ale malo byť inak. Do centra totiž prichádzajú ráno - najmä za prácou a štúdiom - ľudia zo širokého okolia a aby sa vyhli plateniu za parkovanie, obsadia miesta pred obytnými domami a vo vnútroblokoch.
Na sídliskách je to naopak, domáci nemajú kde zaparovať až popoludní, po návrate z práce. Návrh VZN umožňuje zohľadniť tieto „osobitosti“ a určiť čas rezidentského parkovania v jednotlivých zónach rozdielne.
Prakticky všetky mestské časti však majú jedno spoločné - nedostatok parkovacích miest. „Najskôr musíme vytvoriť parkoviská a až potom môžeme na nich regulovať parkovanie,“ povedala Dominika Hlavinová Tekeliová.
Podľa Miloša Dovičoviča by malo mesto investovať do výstavby parkovacích domov. Poznamenal tiež, že bez odťahovej služby sa to zvládnuť nedá.
Poslanec Miroslav Mikulášik si myslí, že dnes nie je optimálna doba na zavedenie rezidentského parkovania. Dôvodom je podľa neho obrovský rozdiel medzi počtom vozidiel a parkovacích miest. „Bolo by treba, aby sme nerátali deficit parkovacích miest na stovky, ale iba na desiatky,“ povedal.
Vytlačiť alebo spoplatniť
„Je to výmysel veľkých miest, ktoré regulujú parkovanie, aj my sme na hranici, že už musíme zaviesť nejaké pravidlá,“ povedal prednosta Kršiak.
Spomenul v tejto súvislosti aj automobilku Jaguar a jej zamestnancov: „Na sídliská sa dostanú ľudia, ktorí v nedeľu prídu s piatimi autami a budú využívať jedno, štyri budú pravidelne odparkované pred barákom. A máme ich tolerovať? Nechceme ich tolerovať!“ Takéto autá treba podľa prednostu zo zóny vytlačiť, alebo spoplatniť.
Štefan Štefek navrhol, aby si mesto systém modelovo vyskúšalo v jednej obytnej zóne. Ján Greššo povedal, že v Starom meste je regulácia parkovania potrebná a bez VZN to nie je možné urobiť.
„Za Ferenitkou máme takúto zónu zriadenú, je tam tabuľa s povolením mestského úradu. Dopyt bol aj z iných zón, pretože vodiči hľadajú úniky z platených parkovacích miest do vnútroblokov. Na krajskom dopravnom inšpektoráte ale povedali - keď nemáte všeobecne záväzné nariadenie, my nemáme titul, aby sme vám povolili rezidentskú zónu,“ dodal Greššo.
Systém nebude dokonalý
Marta Rácová označila návrh za vysoko odborný a dobrý. Zastupiteľstvo by ho podľa nej malo schváliť v tomto volebnom období.
„Kritizujme aj seba, prečo nám to uniklo - mohli sme navrhnúť peniaze na rozšírenie parkovísk, parkovacie domy a zjednosmernenie ulíc. Myslím si, že chýba len odvaha spustiť tento projekt. Nikdy nebude dokonalý, dá sa za chodu dolaďovať, zlepšovať,“ konštatovala.
Podobný názor má aj Milan Burda, ktorý poukázal, že situácia na Dieloch je už katastrofálna. „U nás je nedostatok parkovacích miest zhruba od 18. hodiny a ráno o 6. hodine sa už uvoľňujú,“ konkretizoval.
Nepozdáva sa mu však, že rezident by sa mal v inej zóne stať abonentom: „To nie je dobre. Zmyslom nie je obmedzovať samých seba - občanov s trvalým pobytom v Nitre. Zmyslom je obmedzovať tých, čo nie sú prihlásení na trvalý pobyt.“
Ak by bola rezidentská zóna, tak určite by do jednej spojil Klokočinu a Diely.
Softvér má stáť 50-tisíc
Na zastupiteľstve viackrát zaznelo, že na zavedenie rezidentského parkovania treba odvahu. Povedal to aj prednosta, aj poslanci.
Primátor Jozef Dvonč si myslí, že nikto druhý parkovanie v meste nevyrieši lepšie ako úrad a poslanci. „V žiadnom prípade to nemienime zveriť do rúk nejakej inej organizácii.“
Zatiaľ ale nie je známe technické riešenie. V materiáli sa spomína centrálny informačný systém, ktorý zabezpečí automatizovanú on-line registráciu evidenčných čísel áut a vyhodnotenie priestupkov prostredníctvom mobilných terminálov.
Ako konkrétne bude systém fungovať a koľko bude stáť, nie je známe. Poslanci sa dozvedeli, že len náklady na softvér sú vyčíslené na 50-tisíc eur.