NITRA. Július Fujak, pedagóg na UKF, skladateľ experimentálnej hudby, multiinštrumentalista a hudobný estetik, je kapacitou vo svete hudby. Prednášal na univerzitách a muzikologických kongresoch doma i v zahraničí, je riešiteľom a spoluriešiteľom viacerých projektov.
Člen viacerých alternatívnych hudobných zoskupení a organizátor nekonvenčných hudobných podujatí nedávno vydal dve knižky. Prezentácie v bratislavskom kultúrnom centre Dunaj a v nitrianskej Trafačke spojil s počúvaním hudby autorov, o ktorých píše, resp. s púšťaním ukážok z internetu. V Trafačke hral aj svoju hudbu a niečo z tvorby Mariána Vargu, na záver spolu s ním ako hosťka vystúpila hudobníčka Martina Janegová.
Rozhovory s osobnosťami
Július Fujak vydal publikácie Vis-á-vis. Dialógy nielen o hudbe a Emanácie hudobnej semiosféry. Prvá kniha obsahuje 14 rozhovorov so slovenskými a českými skladateľmi, resp. hudobno-intermediálnymi umelcami a hudobníkmi. „Sú medzi nimi aj širšej verejnosti známe osobnosti ako minulý rok zosnulý Marián Varga, legenda alternatívnej hudby Mikoláš Chadima, znalcom našej súčasnej hudby budú isto známi aj skladatelia Martin Burlas, Ivan Buffa - umelecký vedúci a dirigent špičkového Quasars ensemble, či Ján Boleslav Kladivo,“ vymenúva Július Fujak.
„Zo strednej generácie spomeniem úspešných tvorcov ako Peter Machajdík, Michal Rataj alebo Ivan Acher, ktorý nedávno okrem iného vytvoril scénickú pre hru Ľudia, miesta, veci v Divadle Andreja Bagara. Z mladšej, veľmi talentovanej generácie môžem spomenúť Ivana Šillera a Fera Királyho z Cluster ensemble, s ktorým nedávno zožali úspech aj v USA, alebo nonkonformistu Mira Tótha. Rovnako si však vážim rozhovory s teoretikom postmoderného umenia Valérom Mikom, so skladateľom Petrom Grahamom, s ktorým príležitostne spolupracuje Iva Bittová, ale aj so Zbynkom Prokopom a Jurajom Ďurišom z Experimentálneho štúdia SRo.“
Druhá publikácia Emanácie hudobnej semiosféry je podľa slov autora odborná monografia z oblasti hudobnej semiotiky a estetiky. Okrem vedeckých štúdií sú v nej texty o hudobných improvizáciách Mariána Vargu, intermediálnej unikátnosti Milana Adamčiaka, ale aj charakteristiky iných našich či zahraničných autorov. V poslednej časti formou vedeckých esejí reflektuje autor vlastné umelecké projekty a naostatok aj základné hudobné školstvo v časovom priemete od 70. rokov po súčasnosť.
„V minulosti som zvykol prikladať k svojim prácam aj audio CD prílohy, tentoraz tomu tak nie je, aj kvôli možnému komplikovanému vysporiadavaniu autorských práv. No dnes v čase youtube, vevo, souncloud či spotify nie je žiaden problém si vyhľadať akékoľvek diela,“ poznamenal autor.
Nielen pre odborníkov
Ako ďalej povedal, dialógy Vis-á-vis by mohli zaujať širšiu verejnosť. Ide v nich okrem iného o veľmi zaujímavé, neraz dokonca kontroverzné svedectvá o našej súčasnej, ale niekedy aj minulej, no stále živej dobe.
„Emanácie hudobnej semiosféry sú síce určene primárne odbornej verejnosti, no tak ako aj ja príležitostne so záujmom siaham po článkoch z iných vedeckých oblastí, tak by po textoch týkajúcich sa uvažovania o hudbe mohol siahnuť aj „laický“ čitateľ,“ myslí si Július Fujak.
„Možno ho potom prekvapí, že píšem aj veľmi osobne o tom, ako sa dá vyrovnávať s faktom našej smrteľnosti práve prostredníctvom hudby. A keďže som mal to šťastie spolupracovať svojho času s Mariánom Vargom, Milanom Adamčiakom, vedeckými osobnosťami Františkom Mikom a Eerom Tarastim, dovolil som si podať svoje svedectvo o nich aj ja.“