Radnica, ktorá sa pred svojimi občanmi uzatvára a nehovorí s nimi, nemôže dobre fungovať. Pomocou otvorenosti, komunikácie a participácie treba správu mesta sprehľadniť a zjednodušiť. Radnica v otvorenom meste nemá pred občanmi čo skrývať a umožňuje im čo najhlbší pohľad do svojho rozhodovania a hospodárenia, pretože pracuje s ich peniazmi.
Dôležitým bodom je preto vytvorenie Mestského informačného systému, kde bude úrad otvorene komunikovať s občanmi prostredníctvom všetkých možných ciest vrátane tých najmodernejších. Mestský informačný systém musí umožniť obyvateľom Nitry plnohodnotne vykonávať celý rad činností.
V rámci Mestkého informačného systému je potrebné umožniť všetkým obyvateľom predkladať otázky a témy, ktoré ich trápia. Za doručenie odpovedí obyvateľom, za vyriešenie požiadaviek, prípadne za ich nasmerovanie k správnemu riešiteľovi musí zodpovedať vyčlenený pracovník.
Súčasťou otvorenej radnice musí byť aj zverejňovanie informácií bez prekážok. Sprístupnené musia byť všetky údaje, ktoré môžu obyvatelia získať podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám, bez toho, aby o to žiadali. Do nich spadajú aj všetky výberové konania. Takáto transparentnosť umožní ľuďom v Nitre vedieť, ako sa nakladá s ich peniazmi.
Časť rozpočtu by mala byť obyvateľom k dispozícii v rámci participatívneho rozpočtu. Každý obyvateľ mesta musí mať možnosť zapojiť sa do verejných diskusií, ktorých cieľom je pomenovať kľúčové oblasti, ktoré Nitranov zaujímajú a pália. Okrem toho treba požadovať, aby občania a záujmové združenia mali svoje zastúpenie v odborných komisiách a vo výboroch mestských častí s dôrazom na odbornosť a nie na politickú alebo rodinnú príslušnosť.
Potrebné je tiež uvedomiť si, že združenia a občianske iniciatívy vytvárajú hodnoty, ktoré v tržnej ekonomike nie sú plne oceniteľné peniazmi. Mesto má povinnosť takýmto spolkom a združeniam vytvárať podmienky na ich činnosť.
Taktiež netreba zabúdať na zamestnancov mesta. Tí sa musia cítiť dôstojne a byť adekvátne platovo ohodnotení, aby boli schopní kvalitne vykonávať svoju prácu. Zamestnanci mestských firiem nemôžu mať horšie pracovné podmienky ako ľudia pracujúci priamo na úrade.
Dôležitou súčasťou otvorenej radnice je aj elektronické referendum. S dôležitými vecami v meste by občania mali mať možnosť vyjadriť svoju vôľu, respektíve nevôľu. O mnohých veciach rozh-odujú poslanci bez ohľadu na to, čo si o tom ľudia myslia, nikto sa ich nepýta na názor.
Radnica by mala byť pre všetkých. Pre zdravých aj pre tých, ktorí trpia hednikepom. A zásadne by sa pre vás nemala skončiť cesta do jej dverí pred schodiskom, ak sedíte na vozíku.
Štefan Štefek www.nitrianskyprimator.sk