NITRA. Pohotovosť funguje už vyše týždňa podľa nových pravidiel. Namiesto celej noci sú ambulancie otvorené len do desiatej večer, potom musia ísť pacienti do nemocnice. V nitrianskej fakultnej nemocnici už posilnili služby a prijali aj jedno špeciálne opatrenie.
V Zlatých Moravciach naďalej absentuje pohotovosť pre deti aj dospelých, v Topoľčanoch pre dospelých. Miestna nemocnica už získala od ministerstva poverenie na prevádzkovanie ambulantnej pohotovostnej služby, rokovania s moraveckou nemocnicou pokračujú.
Nový triediaci systém
V nitrianskej nemocnici sú pacienti vyžadujúci neodkladnú zdravotnú starostlivosť ošetrení v ambulancii urgentnej medicíny v novom liečebnom pavilóne a v príjmovej ambulancii kliniky detí a dorastu.
Medicínsky riaditeľ Marián Bakoš informoval, že v nočnej službe od júla posilnili urgent o jedného lekára. V príjmovej pediatrickej ambulancii zabezpečuje stálu službu lekár z kliniky.
„Počas prvých júlových dní sa poskytovanie zdravotnej starostlivosti na urgentnom príjme zaobišlo bez komplikácií. Pacienti, ktorí prídu po 22. hodine, sa vybavujú priebežne,“ konštatoval medicínsky riaditeľ.
Novinkou je systém triedenia pacientov, ktorý zaviedli 1. júla. „Na základe závažnosti zdravotného stavu sú rozdelení do piatich skupín. Pre každý stupeň závažnosti je určený maximálny čas, dokedy má byť pacient definitívne ošetrený,“ vysvetlil Bakoš.
Najakútnejšie stavy musia byť vyriešené bezodkladne, menej akútne stavy v rozmedzí do dvoch hodín. „Kedy sa pacient dostane na vyšetrenie, závisí v prvom rade od stupňa naliehavosti zdravotného stavu – najzávažnejšie prípady dostanú najvyššiu prioritu,“ doplnil medicínsky riaditeľ.
Poradie ostatných pacientov sa určuje podľa času príchodu. Systém, ktorý zabezpečuje triediaca sestra, funguje každý deň od 18. hodiny. Od augusta to bude už od 10. hodiny dopoludnia.
Stále sú bez pohotovosti
„Z okresu Zlaté Moravce evidujeme priemerne troch pacientov počas pohotovostnej služby,“ vyčíslil Bakoš.
V zlatomoravskej nemocnici urgentný príjem nemajú. „Zabezpečujeme ústavnú pohotovostnú službu. Pacienti sú ošetrení riadne a bez dlhšej čakacej doby,“ informovala Alžbeta Sivá, hovorkyňa spoločnosti Agel, pod ktorú nemocnica patrí.
Služby podľa nej „nateraz nemuseli posilniť“, hoci v okrese absentuje pohotovosť pre deti aj dospelých.
Pýtali sme sa, či je nemocnica ochotná prijať od ministerstva zdravotníctva poverenie na dočasné prevádzkovanie týchto pohotovostí. Podľa Sivej je to „momentálne v stave riešenia“.
Krajský lekár Ľubomír Ševčík verí, že sa situácia v priebehu júla dorieši napriek tomu, že „nemocnica má problémy s lekármi“.
V prípade Topoľčian, kde chýba pohotovosť pre dospelých, už ministerstvo vydalo poverenie (platí štyri mesiace) na prevádzkovanie pohotovostnej ambulancie pre topoľčiansku nemocnicu. Prevádzkuje ju spoločnosť Svet zdravia. Ševčík predpokladá, že ambulanciu zabezpečia približne od 18. júla.
Lekári nepodpísali dohody
Problémy sa však začínajú objavovať tam, kde sa zdalo, že sú dočasne vyriešené. Súvisia s nedostatkom lekárov, pričom mnohí sú v dôchodkovom veku.
Prejavilo sa to už v Šali. Niektorí podľa krajského lekára nepodpísali dohodu, na základe ktorej by mali slúžiť na pohotovosti. Jeden lekár – senior dokonca podal žiadosť o dočasné prerušenie činnosti.
Pozitívna správa prichádza zo Želiezoviec, ktoré nie sú zaradené do pevnej siete pohotovostí. Mohla by tu fungovať doplnková pohotovostná služba, prihlásil sa záujemca o jej prevádzkovanie.
„Samosprávny kraj o tom už rokuje so zástupcami mesta a lekármi,“ potvrdil Ľubomír Ševčík. Pripomenul, že ordinačné hodiny môžu byť na doplnkovej pohotovosti kratšie.
Na linku 155 volajú hlavne chronickí pacienti
Kratšie fungovanie pohotovostí sa zatiaľ neprejavilo väčším tlakom na záchranky. Na bilanciu je však ešte skoro.
„Na hlbšiu a najmä relevantnú analýzu by sme potrebovali posúdiť minimálne mesiac a viac,“ hovorí Alena Krčová z Operačného strediska záchrannej zdravotnej služby SR.
Zatiaľ porovnali počet volaní na linku 155 v rámci Nitrianskeho kraja od 1. do 5. júla vlani a v tomto roku. „Napriek stále vysokému počtu volaní nedošlo k nárastu. Dokonca sme zaznamenali mierny pokles. Od 1. júla do 5. júla (vrátane) za rok 2017 eviduje KOS Nitra presne 2370 hovorov. V rovnakom období tohto roka ide o 2289 hovorov,“ vyčíslila Krčová.
Rovnaká situácia je v prípade výjazdov, kedy na základe volania na linku 155 operátor vyšle k pacientovi záchranku. Vlani ich bolo v sledovanom období 776, v tomto roku 727.
„Faktom zostáva, že nielen v nitrianskom regióne, ale v rámci celého Slovenska evidujeme väčšinou volania, ktoré nesúvisia s ohrozením života a zdravia,“ konštatovala Krčová. Zo skúseností operátorov vyplýva, že na číslo 155 volajú najmä chronickí pacienti.
Manažérka zdôraznila, že tiesňová linka 155 slúži na náhle ohrozenia života, náhle zmeny zdravia, úrazy a nehody. „Záchranka nie je sociálny taxík. Ak ju operátor vyšle k pacientovi, ktorý zámerne neuviedol pravdivé informácie, tak posádka ZZS v danej chvíli chýba pri pacientovi, ktorý ju potrebuje viac“.