Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Seniorov monitorujú, dispečing je u samaritánov

Mesto zaplatí prístroj a dotuje aj samotnú službu. Záujemcov je napriek tomu málo.

Takéto náramky dostali klienti od radnice v roku 2006. Takéto náramky dostali klienti od radnice v roku 2006. (Zdroj: mh)

NITRA. Počet monitorovaných seniorov v Nitre klesol. Pred štyrmi rokmi, keď ešte fungovalo Mestské centrum tiesňových volaní na Zobore, ich bolo približne tridsať. Aktuálne ich zostalo devätnásť.

Hovory sú od apríla 2014 presmerované na dispečing Asociácie samaritánov v Starej Ľubovni. Služba stojí 8,90 eura mesačne. Klient zaplatí päť eur, zvyšok dopláca mesto.

Na ruke a na krku

Systém domácich tiesňových volaní pre seniorov zaviedla nitrianska radnica už v roku 2006. Kúpila vtedy päťdesiat prístrojov, ktoré môžu klienti nosiť na ruke ako náramok alebo na krku. Ak majú problém, stlačia „alarm“.

Skryť Vypnúť reklamu

Rádiová stanica ich automaticky spojí s centrom tiesňových volaní, ktoré funguje 24 hodín denne. Najskôr ho prevádzkovalo mesto vo svojom zariadení pre seniorov na Zobore. Po ôsmich rokoch ho zrušilo a začalo využívať dispečing u samaritánov, ktorí poskytujú službu viacerým mestám a obciam. Je to finančne výhodnejšie.

Elektronickí strážcovia podľa odborníkov dokážu oddialiť potrebu pobytových služieb. Okrem toho prinášajú seniorom pocit bezpečia v prirodzenom domácom prostredí.

„Klientom sociálnej služby sa môže stať občan s trvalým pobytom v meste Nitra, ktorý prejaví záujem a prostredníctvom mestského úradu doručí žiadosť,“ informovali na odbore sociálnych služieb.

Poplatok za inštaláciu technického zariadenia je 25,90 eura, v plnej výške ho hradí radnica. Mesačne prispieva sumou 3,90 eura aj na samotné poskytovanie služby, ktorú si objednáva od Asociácie samaritánov SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Všetci žijú osamelo

Pred niekoľkými rokmi sa mesto Nitra zapojilo do projektu HELPS, v rámci ktorého boli testované domáce aj mobilné tiesňové volania u päťdesiatich seniorov.

„Najväčším problémom sa ukázalo financovanie tohto systému. Zariadenia mnohým priniesli zvýšenie pocitu bezpečia, iní prejavili obmedzenú dôveru k technológiám,“ povedal primátor Jozef Dvonč. Dodal, že prioritou služby zostáva zotrvanie klienta čo najdlhšie v domácom prostredí.

Všetkých devätnásť klientov, ktorí sú aktuálne napojení na dispečing samaritánov, využíva domáce tiesňové volanie, a to buď pripojením na pevnú telefónnu linku alebo cez mobilnú sieť.

„Všetci klienti sú osamelo žijúci seniori. Pre takýchto ľudí sú práve štyri steny bytu najväčšie riziko, uprostred nich je človek sám a v prípade, že nemá v dosahu mobilný či pevný telefón, má problém si pomoc privolať,“ povedal Marcel Sedlačko, prezident Asociácie samaritánov Slovenskej republiky.

Skryť Vypnúť reklamu

Typickým príkladom je podľa neho pošmyknutie s následným pádom na zem: „Môže dôjsť k zraneniu, prípadne starší človek nie je dostatočne silný, aby sa sám postavil aj bez zranenia. Vzniká tak problém s privolaním pomoci. Ak človek nemá telefón vo vrecku, nevie si pomoc privolať. Vtedy môže značne pomôcť práve služba domáceho tiesňového volania.“

Mobilné tiesňové volanie zabezpečuje malý prístroj s vloženou SIM kartou, ktorá vysiela cez GPS signál aktuálnu polohu klienta. „Podľa toho vieme, kde sa nachádza. Prístroj má rovnako uprostred červené tlačidlo, ktoré zabezpečí spojenie s dispečingom k objasneniu tiesňovej situácie,“ dodal Sedlačko.

Kontaktujú pomoc

Ak klient stlačí tlačidlo, telefonicky sa spojí s dispečerom, ktorý zistí, čo sa stalo. Podľa toho rozhodne o ďalšom postupe. Buď kontaktuje príbuzných seniora, susedov, priateľov (podľa toho, ako si to klient uvedie v dotazníku), alebo - ak treba - záchranárov.

„Keďže je nitrianskych klientov devätnásť, frekvencia volaní nie je tak častá, je ich iba niekoľko do mesiaca. Čo sa týka celkového počtu volaní, je ich 25 - 30 do mesiaca,“ konštatoval Marcel Sedlačko.

V týchto dňoch napríklad riešili klientku, ktorá mala zdravotné problémy súvisiace so srdcom. Privolali jej záchrannú službu a súčasne museli riešiť aj prístup do záhrady a domu, keďže žena nebola schopná zísť po schodoch a otvoriť.

Mali aj klientku, ktorej manžel bol zásadne proti tejto službe. „Až nastala situácia, že bola manželka hospitalizovaná a on počas jej neprítomnosti doma dostal srdcový infarkt -pomoc si privolal práve pomocou služby, ktorú pre manželku odmietal,“ spomenul si na neobvyklý prípad Sedlačko.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 686
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 375
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 260
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 077
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 798
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 799
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 390
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 154
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 527
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 507
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Na koronavírus zomrel v galantskej nemocnici 43-ročný pacient

V domácej karanténe je šesť zamestnancov.

Galantská nemocnica.

Faško asi neostane, už sedel s Karom. Kde v zahraničí ho chcú?

Nechcel som ostať v Nitre, ale spravil som dobre, odfukuje si kométa Fortuna ligy.

Mestský úrad v Šali.

Divadlo Andreja Bagara obnovilo svoj online program

V rámci neho ponúka aj rozhovory s hereckými legendami.

V rámci online programu "spoluVYHRÁME" divadlo ponúka výber pútavých rozhovorov s hereckými legendami, ktoré boli piliermi nášho divadla, alebo sa výrazne podieľali na jeho formovaní, ako bol napríklad aj Jozef Dóczy.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na štyroch miestach v Trenčíne budú testovať z auta. Odberné miesto je aj na futbalovom štadióne

Na celoplošné testovanie bude Trenčanom k dispozícii počas dvoch najbližších víkendov 50 odberných miest. Pozrite si, kde ich nájdete.

Pacientov a pokút v Trnave pribúda

Celoplošné testovanie čaká Trnavu už tento víkend.

Virológ Klempa: Najbližšie týždne budú pre nás veľmi ťažké

Boris Klempa tvrdí, že celoplošné testovanie je teoreticky skvelá vec. Treba však brať do úvahy všetky okolnosti či riziká.

Už ste čítali?