Učíme a vzdelávame sa celý život. Jednou z najdôležitejších úloh vedenia mesta je rozvoj predškolského vzdelávania, najmä čo sa týka zabezpečenia dostatočných kapacít na umiestnenie detí v materských školách. Rodičia by mali mať garantované miesto pre deti v materskej škole, ktorá je najbližšie k ich bydlisku. Rovnako dôležitý je aj rozvoj škôl a školských zariadení, ktorých je mesto zriaďovateľom, prípadne zabezpečuje časť ich financovania. Úlohou mesta je intenzívne sa venovať inklúzii – každé dieťa má mať vytvorené podmienky, ktoré bude rešpektovať jeho vzdelávacie potreby. Všetky naše deti chceme vychovávať nielen v nových a zrekonštruovaných školách, ale chceme im dať aj moderné a inkluzívne vzdelávanie. Treba taktiež iniciovať spoluprácu s univerzitami a výskumnými inštitúciami, ktoré zvyšujú prestíž Nitry a súčasne sú významnými zamestnávateľmi.
Pre správne fungovanie je nutné zabezpečiť rovnocenné financovanie materských škôl, základných škôl a školských zariadení z podielových daní bez ohľadu na zriaďovateľa a vytvoriť prehľadný a spravodlivý model prerozdeľovania finančných prostriedkov originálnych kompetencií, najmä smerom k školským kubom detí. Na základných školách si podporu zaslúži inkluzívne vzdelávanie, predovšetkým vytváraním materiálnych a personálnych podmienok pri vzdelávaní zdravotne znevýhodnených žiakov a žiakov s nadaním, pričom je potrebné podporovať individuálne vzdelávacie potreby všetkých žiakov.
V rámci podpory inkluzívneho vzdelávania je dôležitou požiadavkou zvýšiť počty špeciálnych pedagógov, asistentov učiteľov a školských psychológov v materských a základných školách v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Nitry. Vieme, že práca týchto inkluzívnych tímov je v školách nezastupiteľná.
Nezastupiteľné je aj zdravé stravovanie detí v mestom zriadených zariadeniach školského stravovania. S mojím tímom, s ktorým sme vytvárali program ŽIŤ PRE NITRU, si uvedomujeme, že môžeme výrazne ovplyvniť stravovacie návyky našich detí a žiakov a prispieť tak k boju proti obezite.
Aj preto vytvoríme inštitút odborného poradcu na zdravú výživu pre zariadenia školského stravovania, ktorý bude mať najmä poradnú funkciu a bude nápomocný pri rozvoji zdravého stravovania.
Ďalej treba zefektívniť existujúci systém diétneho stravovania detí a zabezpečiť, aby sa deti s obmedzeniami mohli stravovať diétne priamo vo svojej školskej jedálni. Vieme, aké je pre rodičov komplikované zabezpečovať stravu svojmu dieťaťu s potravinovou alergiou, ktoré je v škole aj po vyučovaní v školskom klube detí, prípadne v materskej škole.
Materiálnu podporu si zaslúži technické a prírodovedné vzdelávanie už v materských školách. Na základných školách treba potom podporiť rozvoj pracovného vyučovania a techniky hlavne zabezpečením kvalitných učebných pomôcok a pokračovaním v budovaní dielní. Rozvoj technického vzdelávania je strategický aj v súvislosti s vytváraním pracovných miest v priemyselnom parku Nitry.
Študenti univerzít by mali byť zapájaní do prípravných odborných procesov v meste. Osobitne podporíme tých, ktorí si na svoju diplomovú prácu vyberú tému súvisiacu s mestom a jeho aktuálnymi problémami. Posilníme komunikáciu mesta so samosprávnymi univerzitnými orgánmi. Naďalej je dôležité pokračovať v práci mládežníckeho parlamentu mesta ako nástroja pri rozvíjaní demokratických foriem spolupráce a občianskych zručností žiakov základných škôl. Spolu s mojím tímom budeme vytvárať priestor na spoluprácu mládežníckeho parlamentu a mestského zastupiteľstva. Budeme tiež pomáhať školám pri starostlivosti o vonkajšie areály a opravy školských budov. Zameriame sa aj na rekonštrukcie interiérov, sociálnych zariadení a športovísk. Každá základná škola bude mať funkčné a moderné priestory na športovanie.
Nezabúdajme ani na priestory Centra voľného času Domino a Základnej umeleckej školy Jozefa Rosinského. Je nutné dobudovať zázemie tak, aby plnohodnotne plnili svoje poslanie.
Deti sú naša budúcnosť. Aby bola svetlá, potrebujú kvalitné vzdelanie.
Štefan Štefek https://nitrianskyprimator.sk