NITRA. Novým dramaturgom v Starom Divadle Karola Spišáka sa od septembra stáva Gejza Dezorz z Bratislavy. Je televízny, filmový, divadelný režisér, producent a dramaturg, venuje sa aj tvorbe videoklipov a reklám.
Na VŠMU vyštudoval bábkarsku réžiu a dramaturgiu u Jozefa Mokoša a Jána Uličianskeho, dnes je sám pedagógom na Katedre bábkarskej tvorby VŠMU a pokúša sa študentov bábkarskej réžie a dramaturgie učiť, ako tvoriť bábkové divadlo nielen pre deti. Je tiež zakladateľom a principálom Dezorzovho lútkového divadla a projektu Slovenské marionetové divadlo.
Bábkové divadlo je jeho koníček, nie iba práca
Ako Gejza Dezorz povedal, novú sezónu v Starom divadle Karola Spišáka bude ako dramaturg skôr servisovať než kreovať. Tvorbu aj časť hereckého súboru tohto divadla pozná veľmi dobre.
„Ešte ako študent VŠMU som tu pred 16 rokmi premiéroval inscenáciu Tri múdre kozliatka putujú do Ameriky. Herecký súbor sa pozmenil, vyrástol a repertoár je nesmierne pestrý. Staré divadlo má obrovský potenciál. Chcem nadviazať na minulosť a posúvať tvorbu súboru, aby nitrianski diváci objavovali čaro a krásu bábkového divadla aj naďalej,“ hovorí Gejza Dezorz.
Keď sa dozvedel, že divadlo hľadá nového dramaturga, prihlásil sa na konkurz so zámerom ponúknuť divadlu svoje režisérske aj autorské skúsenosti a istý dramaturgický názor na súčasné bábkové divadlo. Už ako študent VŠMU spolupracoval s bábkovými divadlami v Košiciach, Žiline a v Bratislave, v ktorých uviedol niekoľko úspešných inscenácií.
V roku 2004 so svojím priateľom a kolegom scénografom Von Dubravayom založili Dezorzovo lútkové divadlo - jediné bábkové divadlo pre dospelého diváka na Slovensku. Jeho členkou je napríklad aj herečka SDKS Henrieta Jančišinová Kolláriková.
„V tejto platforme sme doteraz, počas 14 rokov, uviedli veľa zaujímavých bábkových hier pre dospelých, z mnohých zahraničných aj slovenských festivalov, kde sme účinkovali, sme si priniesli niekoľko ocenení. V tomto roku sme spolu so spisovateľom a básnikom Agda Bavi Painom vo vydavateľstve Vlna vydali aj knihu textov týchto bábkových hier pod názvom Lútkohry,“ pokračuje Gejza Dezorz.
„Zároveň sme založili Slovenské marionetové divadlo, ktorým oživujeme a zachovávame tradíciu historického marionetového divadla, aké sa na našom území hrávalo už od 18. storočia. Bábkové divadlo je pre mňa aj koníček, a nie iba práca. Som rád, že sa tomuto koníčku môžem venovať aj na doskách Starého divadla a verím, že sa nám podarí aj spolupráca s Katedrou bábkarskej tvorby VŠMU, kde som pedagóg, aby sme slovenské bábkové umenie priblížili európskemu „strihu“.“
Ako režisér sa Dezorz uberal aj cestou televíznej a filmovej réžie. Režijne spolupracoval na mnohých seriáloch pre slovenské a české televízie, v hranom filme debutoval v roku 2013 gangsterkou Babie leto.
Veľké deti malým deťom
Bývalé umelecké vedenie a dramaturgia nastavili novú divadelnú sezónu 2018/2019 tak, aby uviedli päť premiér a jednu obnovenú premiéru hry s novým hereckým preobsadením. Do repertoáru divadla premiéry vnesú pestrosť žánrov, tém, inscenačných prístupov a poetík.
Zaujímavý je výber režisérov a ich spolupracovníkov ako Jiří Jelínek z Čiech, nitrianskemu divákovi už známi režiséri Kamil Žiška, Svetozár Sprušanský a tvorca vizuálne zaujímavých inscenácií a muzikálov Peter Oravec. Atraktívnym titulom ako režisér prispeje aj Gejza Dezorz.
„V tejto sezóne sa držíme idey „Veľké deti malým deťom v najlepšom „bábkači“ široko-ďaleko“. To znamená, že sa my, dospelácki tvorcovia chceme pri tvorbe zabávať a hrať. Túto veselú hru chceme ponúknuť aj detskému divákovi, aby objavil krásu bábkového divadla, ktoré túžime robiť čo najlepšie a najčarovnejšie. Zároveň chceme hravou formou poukázať na to, že aj naši už dospelí herci, boli kedysi tiež deťmi. Tento princíp pretlmočíme prostredníctvom rôznych komunikačných kanálov divadla,“ vraví nový dramaturg.
Novú sezónu ukončia eposom Trója
Hneď v septembri uvedú obnovenú premiéru dramatizácie knihy Márie Ďuríčkovej Danka a Janka v réžii Kamila Žišku v komornejšom hereckom obsadení. V októbri budú premiérovať Gašpariádu v réžii Jiřího Jelíneka. Hlavným hrdinom veselej inscenácie bude Gašparko, ktorý zažije mnohé dobrodružstvá. Nasledovať bude hra venovaná batoľatám - Najmenší cirkus opäť v réžii Jiřího Jelíneka a Moniky Jelínekovej.
Po tejto premiére začne intenzívny skúšobný proces celého hereckého súboru, aby v slovenskej premiére v januári 2019 uviedli dramatizáciu slávnej knihy známeho nórskeho autora Jo Nesba Prdiprášok doktora Proktora v réžii Gejzu Dezorza.
V marci na javisku SDKS ožije hra škótskeho autora Davida Greiga Prízraky v réžii Svetozára Sprušanského o neľahkom ale aj úsmevnom dospievaní tínedžerky Duck. Týmto titulom oslovia najmä staršie deti, ktoré sa budú môcť konfrontovať s rovesníčkou a jej problémami.
Milovníkov muzikálov potešia ďalšou spoluprácou s režisérom Petrom Oravcom, ktorý na konci divadelnej sezóny vytvorí veľkolepý epos Trója od autorky Slavky Civáňovej s hudbou Petra Vlčka.
Na doskách divadla svetový hit
Zámerom Gejzu Dezorza ako dramaturga je pre herecký súbor nachádzať tituly, ktoré budú súbor formovať a posúvať v bábkohereckom výraze k pestrejšiemu a kvalitnejšiemu výkonu.
„Chceme naplno využiť potenciál hercov a ostatných pracovníkov divadla. Prichádzam s víziou tvoriť menej inscenácií, ktoré ale budú intenzívnejšie a moderné v obsahu a kultivované vo výtvarnom prejave. No nebojíme sa ani klasických či tradičných bábkových titulov. Chceme ísť cestou bábkového divadla, ktoré má v súčasnosti mnoho výrazových aj štylistických podôb,“ konštatuje dramaturg.
„Ponúkneme spoluprácu nielen slovenským bábkovým tvorcom, ale aj zaujímavým českým režisérom, ktorých poetika obohatí nielen domáceho diváka, ale dúfam, že aj celú slovenskú divadelnú obec.“
Popri inscenovaní klasických detských titulov sa zároveň chcú sústrediť na tvorbu inscenácií, ktoré ponúknu aj odvážnejší pohľad na bábkové divadlo. Dramaturgický plán na ďalšie dve sezóny práve vzniká a ako Dezorz hovorí, môže divákov ubezpečiť, že opäť uvedú veľmi zaujímavé inscenácie. A ak sa podarí, prinesú na dosky SKDS aj jeden svetový hit, ktorý presahuje hranice jednotlivých druhov umení a je známy z literatúry, filmu a aj zo súčasného divadla pre deti.