M. Krivošík: Momentálny dlh mesta je 256 eur na obyvateľa, s pôžičkami preto treba narábať maximálne zodpovedne

Momentálne asi najsilnejšie pociťovaným problémom mesta je doprava a na riešenie dopravnej situácie mestu tiež nestačia vlastné zdroje.

Nitrianska radnica pred časom na svojej webovej stránke informovala o dobrej kondícii mesta a o zadĺžení na úrovni28,66 percenta. Zároveň zverejnila, že Nitra by mala byť do roku 2020 najmenej zadĺženým mestom na Slovensku. Podľa ekonóma Mariana Krivošíka by tieto informácie mohli byť dobrou správou pre obyvateľov Nitry. „Problémom však je, že celkom nekorešpondujú s údajmi nezávislých inštitúcií, akou je napríklad INEKO. Podľa neho je zadĺženie mesta na úrovni 34,77 percenta a dlh na obyvateľa 256 eur. Myslím, že by bolo lepšie, keby mesto operovalo reálnymi informáciami,“ skonštatoval M. Krivošík.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa jeho slov je chvályhodné, ak radnica začína hovoriť o postupnom znižovaní dlhu, zároveň však pripomenul, že nie je dobré, ak sa ekonomika mesta vyvíja neplánovane. „Znižovanie dlhu je samozrejme správne, ale musí sa robiť premyslene a plánovite, aby to nemalo za následok stopnutie potrebných investícií a zastaviť jeho rozvoj. Aj v najbližšom volebnom období bude treba investovať, poddimenzovaný je najmä rozvoj mestských častí. Nejde len o opravu chodníkov, ciest, výstavbu nových parkovísk, športovísk a oddychových miest, ale najmä o dokončenie základnej infraštruktúry a kanalizácie. „vysvetlil M. Krivošík. Podľa neho je nutné, aby sa menšie i veľké investície plánovali dlhodobo a boli kvalifikovane pripravené. Predovšetkým väčšie akcie treba koordinovať aj s Nitrianskym samosprávnym krajom, prípadne so štátom.

SkryťVypnúť reklamu

Dobrým nástrojom by podľa jeho slov mohla byť funkčná investičná mapa mesta, ktorá by obsahovala informácie o pripravovaných investíciách, no ponúkala by aj možnosť ich pripomienkovania zo strany obyvateľov Nitry. „Mesto síce zverejnilo mapu investícií, kde informuje o hodnote investičných akcií. Bolo by však potrebné doplniť ju napríklad aj o informácie o dodávateľovi diela a priebežne aktualizovať stav celej akcie,“ uviedol M. Krivošík.

Momentálne asi najsilnejšie pociťovaným problémom mesta je doprava a na riešenie dopravnej situácie mestu tiež nestačia vlastné zdroje. Parkovacie domy i často spomínaný a odkladaný malý južný obchvat si žiadajú zodpovedné ekonomické plánovanie. Efektívne využívanie peňazí na zmysluplné investície je podľa jeho slov jednou z oblastí, kde by mestu mohol výrazne pomôcť systém „Hodnota za peniaze“. Ide o systém, v ktorom sa zbieha viacero dôležitých činností, od správneho a dlhodobého plánovania, cez zodpovedný výber dodávateľa prác, stanovenie reálnej ceny diela, kontrola realizácie až po úplné dokončenie a uvedenie investície do prevádzky.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa M. Krivošíka tento princíp racionálneho ekonomického správania mal v Nitre už dávno fungovať. „Zabraňuje chaotickému a neúčelnému vynakladaniu peňazí na investície, ktoré kvôli zlému plánovaniu alebo chybnej realizácii neprinášajú požadovaný efekt. Systém Hodnota za peniaze môže mestu pomôcť k stabilite a ekonomickej kondícii, bez ktorých sa veľké investičné akcie nepodaria alebo výrazne predražia a mesto sa opäť prepadne k najviac zadĺženým mestám na Slovensku.“ dodal M. Krivošík.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Praskajúca stena nie je len estetický problém. Čo je za tým?
  3. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  4. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  5. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  6. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  7. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  8. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  1. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  2. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  6. Dieťa, ktoré cíti záujem, má odvahu učiť sa
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Ako naši krajania v Amerike začínali od nuly
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 9 754
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 006
  3. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 5 887
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 752
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 700
  6. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 4 540
  7. Skládky nechceme, no moderných riešení sa obávame 4 080
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 3 760
  1. Jozef Černek: Hotel Riviéra: viac než muzikál
  2. Jozef Sitko: Bez roku 1968 by nebol ani rok 1989 a naša samostatnosť
  3. Ján Komrska: West Spanish Peak, Colorado
  4. Ernest Klotton: Politika dnes: Služba verejnosti alebo boj o moc?
  5. Martin Klein: Sedembolestná NUDA? - Radšej rozkoš zo sedemhrčatého kyjaka!
  6. Jozef Drahovský: Predné brzdové svetlo zelenej farby - analýza
  7. Vladimír Bojničan: Kto tu skutočne zabíja demokraciu?
  8. Dušan Piršel: Nespolupráca negatívne vplýva na reformu školstva
  1. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 13 805
  2. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 11 196
  3. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 8 620
  4. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 7 961
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 435
  6. Ján Šeďo: To dopravní inžinieri všetko posr**i ! 5 470
  7. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 612
  8. Matej Galo: List Robertovi Ficovi: Režim, ktorý obdivujete, za korupciu popravuje! 3 736
  1. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  2. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  3. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  4. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  5. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  6. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  7. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
  8. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Zlaté Moravce a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Zelená šípka pri červenej.

Cieľom je znížiť dopravné zápchy.


12
Oznam na moste na Vodnej ulici.

Poslanci schválili peniaze na projekt.


4

Po prázdninách sa vlaky opäť zapĺňajú cestujúcimi, ktorí sa vracajú do práce či do škôl. Pre mnohých to znamená návrat k dennodennému dochádzaniu na známych trasách.


Fanúšikovská skupina Nitra Fans, ktorá sa stará o najlepšiu atmosféru na Slovensku, po sporoch ohľadom zákazov vstupov pre troch členov ultras vyhlásila, že na domácich zápasoch nebude organizovane fandiť. Výjazdov sa vzdať neplánuje.

Komentár MY Nitrianskych novín.


2

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu