NITRA. Do nitrianskych ulíc vyjdú anketári. Na zastávkach aj priamo v autobusoch sa budú ľudí pýtať na ich dopravné správanie.
Oslovia aj vodičov v autách, ktoré bude zastavovať polícia. Ďalší urobia telefonický prieskum v domácnostiach. Určená je aj skupina, ktorá bude počítať autá na parkoviskách - počas dňa aj v noci.
Menej než minútu
Prieskumy sa budú robiť v septembri a októbri. Sú potrebné na vypracovanie Plánu udržateľnej mobility mesta Nitra (PUM).
„Hlavným cieľom je vytvárať podmienky pre rozvoj kvalitnej dopravnej infraštruktúry,“ povedal Ján Pánsky z radnice.
Prvá akcia, na ktorej sa zúčastnia policajti, je naplánovaná na 18.-20. septembra v Nitre a okolí. „Pri kontrole budú vodiči okrem dokladov požiadaní aj o odpovede na krátke otázky týkajúce sa účelu cesty a zistenie cieľa,“ povedala policajná hovorkyňa Renáta Čuháková.
Dodala, že získanie odpovedí bude veľmi rýchle. Trvá menej než minútu.
Účelom akcie je podľa hovorkyne zmapovanie dopravno-bezpečnostnej situácie v okolí Nitry. Robí sa aj z dôvodu predpokladaného nárastu cestnej premávky po spustení plnej výroby v JLR.
Keďže ide o netradičnú dopravnú akciu, polícia na ňu upozorňuje v časovom predstihu.
Všetky údaje budú spracované anonymne
„Prosíme ľudí, aby sa zapojili do dopravných prieskumov a odpovedali na otázky, samozrejme, je to dobrovoľné,“ povedal Pánsky z radnice.
Všetky získané údaje budú spracované anonymne bez väzby na konkrétne osoby. „Ich vyhodnotenie umožní tvorbu kvalitných výstupov, ktoré budú slúžiť pre potreby mesta Nitry.“
Zhotoviteľom dopravných prieskumov je spoločnosť CZECH Consult. Samotný PUM vypracujú podľa zmluvy spoločnosti Ekola group a AFCityplan z Česka. Mesto zaň zaplatí 741 528 eur, peniaze získalo z eurofondov.
V sume sú zahrnuté aj náklady na zber údajov (93 600 eur) a dopravné prieskumy (202 800 eur).
Navrhnú rozvoj ma desiatky rokov
Plán udržateľnej mobility bude obsahovať riešenia, ktoré prispejú k zlepšeniu dynamickej a statickej dopravy, k väčšej bezpečnosti na cestách a podpore cyklistickej dopravy.
V prílohe zmluvy sa píše aj o integrovanej doprave, spomína sa tiež pešia doprava orientovaná na pešie zóny.
„Zhotoviteľ posúdi verejnú osobnú dopravu a cestnú sieť mesta a zo záverov analytickej časti, z dopravnej stratégie a prognóz navrhne jej rozvoj v časových horizontoch 5, 10, 20 a 30 rokov,“ informoval Pánsky.