NITRA. Krajskí poslanci hovorili o stratégii výchovy a vzdelávania v stredných školách, ktoré spadajú pod nitriansku župu. Ide o mimoriadne dôležitý materiál, keďže podľa štatistík z vlaňajšieho septembra študovalo až 25 468 žiakov na stredných školách v pôsobnosti Nitrianskeho samosprávneho kraja.
Župa každoročne akualizuje regionálnu stratégiu výchovy a vzdelávania na svojich školách. Aktualizácia pre školský rok 2019/2020 však vzbudila rozruch. Viacerí poslanci ju kritizovali za jej vágnosť, formálnosť a za absenciu konkrétnych cieľov.
Tradičná rodina
V materiáli sa napríklad píše, že čiastkovým cieľom stratégie je dať žiakom "ucelený etický systém, ktorý im osobne umožní osvojiť si spoločensky žiaduce a eticky správne postoje, názory a presvedčenie, aby vedeli správne hodnotiť vzťahy medzi pohlaviami, vzťahy v manželstve a v rodine".
"Chcem sa spýtať, ako predkladateľ myslí tento odsek," povedal poslanec Ján Vančo. Rovnako mu nebola jasná kratučká pasáž o boji s extrémizmom a neznášanlivosťou. Odpovedí sa poslanec nedočkal. Podľa Vanča je celý materiál spísaný veľmi štatisticky a o výchove je v ňom napriek názvu pramálo.
Poslankyňa Helena Bohátová Vančovi pripomenula, že ide o strategický materiál. "Existujú školské vzdelávanie programy, tam je podrobne rozpísané, ako postupovať pri jednotlivých problematikách. Sú to obsahovo bohaté zväzky, kde je to dopodrobna vysvetlené," reagovala poslankyňa.
Poslanci stratégiu kritizujú
So stratégiou výchovy a vzdelávania v našom kraji mali problémy aj ďalší poslanci.
"Je tam veľa štatistiky a veľa formalizmu. Žiadalo by si to na konkrétny školský rok špecifikovať a rozpísať úlohy, aby boli jasné nielen nám, ale aj rodičom a širokej verejnosti," podotkol poslanec Ladislav Marenčák.
"Prevažujú tam informácie o tom, čo sa urobilo namiesto toho, čo plánujeme dosiahnuť a aké opatrenia chceme prijať," súhlasil poslanec Peter Oremus. "Mne tam chýba vyhodnotenie toho, aký je súčasný stav, aby sme vedeli, ktoré odbory treba posilniť," podotkol poslanec Jozef Dvonč. Poslanec Marcel Filaga, ktorý pôsobí v školstve, by chcel, aby sa stratégia viac venovala narastajúcim sociopatologickým javom v školstve.
Aktívnych študentov a učiteľov odmenia
Stratégia hovorí aj o tom, že systém vzdelávania na stredných školách v správe kraja musí reagovať na zmeny, ktoré prináša prílev nových investícií do regiónu.
Poslanci žiadali, aby kraj v stratégii orientačne stanovil odmeny pre študentov, ktorí sú v systéme duálneho vzdelávania - teda pracujú v reálnych firmách na základe zmlúv, ktoré tieto podniky majú uzavreté s odbornými školami.
V duálnom systéme sa dnes podľa riaditeľ župného úradu Dušana Guťana vzdeláva 411 žiakov z Nitrianskeho kraja. Zmluvu o duálnom vzdelávaní uzavrelo 68 zamestnávateľov a 16 stredných odborných škôl v správe nitrianskej župy.
Krajský parlament na základe návrhu Marcela Filagu schválil finančnú motiváciu pre žiakov a učiteľov, ktorá ich má povzbudiť k vyššej aktivite. Župný úrad teraz musí pripraviť nariadenie, ktoré určí, akým spôsobom sa budú vyplácať dotácie pre študentov a pedagógov zúčastňujúcich sa na rôznych súťažiach a olympiádach. Župa na tento účel vyčlení v rozpočte čiastku 150-tisíc eur.
FAKTY
V územnej pôsobnosti kraja je 26 gymnázií, na ktorých sa vzdeláva 7 420 študentov, čo je viac ako 29 % z celkového počtu žiakov. Priamo v správe kraja je 16 gymnázií. Na území kraja je 59 stredných odborných škôl, na ktorých sa vzdeláva 18 048 žiakov. To predstavuje skoro 71 % z celkového počtu žiakov. Župa zriaďuje 49 stredných odborných škôl, na ktorých sa vzdeláva 15 462 žiakov.