NITRA. Obyvatelia viacerých mestských častí sa už roky sťažujú na hluk z rýchlostnej cesty, po ktorej prejde 28-tisíc áut denne. Dobudovanie protihlukových stien nedosiahli. Na 20. októbra preto avizujú petíciu. Podpisy budú zbierať priamo v teréne.
Organizátor Raymond Kaňa hovorí, že ľudí na Čermáni, Kalvárii a v Krškanoch obťažuje hluk už od roku 2011, kedy otvorili R1. Tvrdí, že protihlukové steny boli naprojektované, „ale na žiadosť vedenia mesta Nitry sa približne v úseku výstaviska Agrokomplex neinštalovali“.
„Podľa mojich informácií žiadna takáto žiadosť zo strany mesta nešla,“ reagoval primátor Jozef Dvonč. Mesto sa podľa neho dlhodobo snaží o vyriešenie tohto problému: „Bolo zvolaných viacero stretnutí vrátane obyvateľov a boli objednané príslušné štúdie.“
Snaha ale zjavne žiadne výsledky nepriniesla. Jednotlivé inštitúcie sa podľa Kaňu zbavujú zodpovednosti za doriešenie problému a neberú námietky ľudí do úvahy.
Petícia, ktorú chystajú na 20. októbra, bude mať dva body. Prvým je požiadavka dobudovať protihlukové steny na úseku R1 Nitra – Selenec v rámci mestských častí Staré Mesto (Wilsonovo nábrežie a Stračia ulica), Krškany a Čermáň. Druhým je odmietnutie plánovaného tzv. malého južného obchvatu. Ide o prepojenie Krškán s Dlhou ulicou na Chrenovej.
„Hluk, prach a smog pochádzajúci z rýchlostnej cesty už teraz vytvára neakceptovateľné podmienky k bývaniu a vybudovaním predmetnej mestskej cesty by sa situácia ešte viac zhoršila,“ argumentuje Raymond Kaňa.
Malý južný obchvat je už vyprojektovaný, predpokladané náklady na realizáciu sú 18 miliónov eur. „Mesto začalo s výkupom pozemkov a v súčasnosti zaradilo projekt na financovanie cez Európsku investičnú banku,“ povedal Dvonč.
Organizátori petície netaja, že termín na jej spustenie nie je náhodný – zámerne si vybrali čas pred voľbami. Poukazujú, že všetci jedenásti kandidáti na primátora majú dopravu vo volebných programoch, dvaja dokonca priamo hovoria o dobudovaní tzv. malého južného obchvatu Nitry.
Na chýbajúce protihlukové steny sme sa pýtali aj spoločnosti Granvia, ktorá R1 postavila a prevádzkuje ju. Odpovede sľúbili v tomto týždni.
Keď sme sa téme venovali pred niekoľkými rokmi, Granvia tvrdila, že všetko je v poriadku a limity hluku nie sú prekročené. Výsledky meraní však zverejniť odmietala.