ŠAĽA, GALANTA. Obe mestá budú mať nové cyklotrasy. V Šali bude viesť z mestskej časti Veča do priemyselného areálu spoločnosti Duslo.
V Galante pôjde od obytnej mestskej časti Kolónia po kórejskú elektrotechnickú firmu Samsung. Obe tieto cyklotrasy budú oproti pôvodným plánom meškať.
Niekoľkoročná príprava
Viac ako 3,5-kilometrový úsek cyklotrasy v Šali bude začínať v blízkosti večianskeho kostola. Súčasťou bude parkovisko pre bicykle pred Duslom Šaľa, ktoré je jedným z najväčších zamestnávateľov v regióne.
Radnica získala na výstavbu cyklotrasy nenávratný finančný príspevok v maximálnej možnej výške. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka podporilo tento zámer sumou 1 127 866 eur. Mestský úrad má prísľub od spoločnosti Duslo Šaľa, že zaplatí spoluúčasť vo výške 5%, čo je približne 60-tisíc eur.
Výstavba cyklotrasy niekoľko mesiacov meškala. Pôvodne radnica avizovala začiatok prác ešte na jar. Napokon sa výkopové práce začali v druhej polovici septembra.
„Po veľmi dlhej a náročnej príprave, ktorá trvala niekoľko rokov – od myšlienky postaviť cyklotrasu, cez projekty, výkup pozemkov, získanie finančných prostriedkov a absolvovanie všetkých kontrol – sme sa konečne prepracovali k realizácii,“ hovorí primátor Jozef Belický.
Počítajú s napojením na obchvat
Práce by mali trvať približne tri mesiace. Šaľa dlhodobo trpí následkami vysokej intenzity automobilovej, prevažne nákladnej dopravy – pomôže, ak budú najmä ľudia, ktorí dochádzajú za prácou do Dusla, využívať alternatívnu formu prepravy.
Šírka cyklotrasy bude 2,5 metra, v miestach spoločnej trasy existujúceho chodníka s cyklotrasou to bude tri metre. Súčasťou riešenia bude vodorovné i zvislé dopravné značenie, mobiliár aj dva prechody cez kanál. Zaujímavosťou je, že trasa bude ako jedna z mála na Slovensku osvetlená.
„V projekte je aj jeden náročnejší úsek – križovatka s budúcim obchvatom. Napájame cyklotrasu v mieste, kde bude kruhová križovatka medzi Šaľou a Duslom. Najskôr to bude pôsobiť trochu zvláštne, ale keď sa k tomu dobuduje obchvat, bude vidno, prečo to tak bolo spravené, “ dodal Belický.
Z Kolónie do Samsungu
Cyklotrasa v Galante pôjde od obytnej mestskej časti Kolónia po kórejskú elektrotechnickú firmu Samsung. „Celková dĺžka cyklotrasy bude približne 3,20 kilometra,“ hovorí Zuzana Krišková z mestského úradu.
Súčasťou budú aj premostenia ponad tokom Derňa a Sudcovským kanálom. Novovytvorená cyklotrasa nadviaže na trasy na Bratislavskej a Hlavnej ulici. Prepojenie Kolónie s mestom je druhou etapou vo výstavbe cyklotrás v Galante. V prvej etape vybudovalo mesto trasy na dvoch uliciach v dĺžke 1700 metrov.
Radnica mala naplánovaný začiatok stavebných prác na začiatok tohto roka. Výstavba napokon mešká, primátor to však vidí optimisticky.
„Predpokladám, že hotoví budeme ešte tento kalendárny rok, veľa záleží od počasia, zdržala nás klasika – verejné obstarávanie,“ hovorí Peter Paška.
Projektant urobil chybu
Verejné obstarávanie prebehlo ešte vo februári, prvýkrát však bolo zmarené a museli ho opakovať. K začatiu výstavby by malo dôjsť na prelome mesiacov október – november.
„Zmluvný termín a harmonogram prác výstavby je naplánovaný na 120 dní, čiže približne štyri mesiace pri ideálnych podmienkach. Dôležitým aspektom je príchod obdobia zimy, kde nevieme predpokladať ani ideálne klimatické podmienky na realizáciu stavby,“ dopĺňa Zuzana Krišková.
Na výstavbu novej cyklistickej komunikácie získala Galanta nenávratný finančný príspevok vo výške takmer 550--tisíc eur. Mesto malo výstavbu cyklotrasy financovať čiastkou necelých 29-tisíc eur zo svojho rozpočtu. Napokon to však bude o niečo viac.
Spolufinancovanie mesta sa vyšplhalo na viac ako 128-tisíc eur.
Chybu spravil projektant, ktorý do výmeru nezahrnul mostné telesá, ktoré tak nemôžu byť súčasťou oprávnených nákladov žiadaných od ministerstva pôdohospodárstva.