NITRA. Správanie ľudí počas nakupovania skúmajú na Fakulte ekonomiky a manažmentu Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre. V novootvorenom Laboratóriu spotrebiteľských štúdií zisťujú, ako môžu emócie ovplyvniť rozhodovanie, ale aj to, ako zlepšiť obchodné i pracovné prostredie.
Projekt založil na vlastnej skúsenosti
Autorom projektu je Jakub Berčík, odborný asistent na Katedre marketingu a obchodu FEM SPU v Nitre. Prvýkrát sa s ním dekanka stretla ešte počas štúdia.
„Riešili sme doktorandskú prácu a videli sme, že nemáme dostatočnú technológiu ani vedomosti. Jakub bol osoba, čo ovládala marketing aj techniku,“ vraví dekanka katedry Elena Horská. Za svoj výskum získal aj ocenenie Študentská osobnosť roka 2015.
Nápad dostal, keď sa počas školy snažil podnikať. „Všetko som robil učebnicovo, spravil som prieskum a investoval, no úspech sa nedostavil,“ opisuje Berčík. „Povedal som si, že musí existovať spôsob, ako lepšie pochopiť človeka, čo chce.“ Tak sa dostal k pojmu neuromarketing.
Pri tvorbe konceptu laboratória sa s tímom inšpirovali zahraničnými metódami, posunuli ich však ešte ďalej. Zaužívané poznatky z praxe kombinujú s najmodernejšou technológiou. Vďaka nej vedia určiť, čo všetko má účinok na konanie človeka pri nakupovaní a jedení, či ako naňho pôsobí samotné okolie.
Začínali od nuly
Na laboratóriu spolu s kolegami, priateľmi aj s rodinou pracoval štyri roky. Zabralo im to celkovo 120-tisíc hodín. Popritom si autor stihol dať patentovať dva vlastné vynálezy, panel na snímanie emócií tváre a vestu, ktorá zaznamenáva reakcie tela.
Projekt začali budovať bez akejkoľvek finančnej podpory. „Oslovili sme našich partnerov, predstavili sme im myšlienku projektu i kolektívneho financovania. Niekto prispel peniazmi, niekto kúpou zariadenia alebo poslal pracovníkov,“ objasňuje dekanka. Takto získali 100-tisíc eur asi od 30 sponzorov zo Slovenska, Nemecka a Indonézie.
„Boli aj kritické obdobia, kedy nám chýbalo napríklad 800 eur. Vtedy sme si sadli a každý prispel, čo bol vrchol kolektívneho ducha,“ prezrádza Horská.
Regály ako v obchode i komora na pachy
Laboratórium je rozdelené na niekoľko oblastí. V časti s regálmi sa študenti učia, ako správne rozmiestniť produkty, či ako ich správne osvetliť tak, aby pôsobili príťažlivo. „Môže sem prísť aj obchodník a vyskúšať predajnú situáciu v laboratórnych podmienkach.“