NITRA. Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre tento mesiac prináša hneď dve nové inscenácie pre najmenších divákov. Minulý týždeň mala premiéru prvá z nich s názvom Gašpariáda, určená deťom od šiestich rokov.
Bábková groteska rozpráva príbeh smelého Gašparka, ktorému sa podarí obalamutiť aj samotnú smrť. Režíroval ju slávny český režisér Jiří Jelínek, jeden z najoceňovanejších tvorcov súčasného divadla pre deti.
Pre nitrianske publikum nie je cudzí. Už pred dvomi rokmi pre divadlo vytvoril dve inscenácie, Môj malý princ a batolárium Hop. S niektorými členmi divadelného súboru sa preto stretol už predtým. „Oni vedeli, čo môžu čakať odo mňa, ja zase, čo môžem čakať od nich,“ pochvaľuje si spoluprácu režisér.
Hlavný hrdina je rebel
Vytvorili spolu inscenáciu, ktorá pripomína klasické ľudové bábkové hry. Je odkazom na tradičné umenie bábkarských majstrov a komediantov, ktorému podobným prevedením vzdáva česť.
„Chceli sme, aby to bolo hlavne veľmi bábkové predstavenie, niečo na štýl starých foriem divadla, ako bola tzv. rakvičkárna, čiže bábky, ktoré sa búchajú po hlavách,“ vysvetľuje Jiří Jelínek. Počas predstavenia experimentujú a používajú marionety, maňušky a mnohé iné druhy bábok.
Pri postavách neuplatňujú iba čierno-bielu predstavu sveta, aj keď scéna je paradoxne ladená práve do týchto farieb. Hlavným hrdinom je smelý Gašparko, ktorý je netradične aj pomerne drzý. Ako tvrdí režisér, gašpari alebo šašovia nikdy nie sú vyslovene kladné postavy. Ako správni harlekýni majú v sebe niečo šibalské i rebelské. „Je to pozitívny hrdina, to je samozrejmé. No je aj tak trochu pankáč a anarchista.“
Inteligenciu detí nepodceňuje
Hudobná komédia o sile lásky nie je len bezduchým predstavením. Primeraným a nenúteným spôsobom približuje mladšiemu divákovi aj vážnejšie témy. Deťom i dospelým prináša posolstvo, že nad smrťou sa nedá vyhrať a človek ju jednoducho musí brať ako súčasť života.
Vážnu tému síce neberie na ľahkú váhu, napriek tomu ale hra nie je ladená depresívne ani príliš výchovne. Prostredníctvom Gašparka pracuje s preneseným významom, že proti smrti sa dá bojovať smiechom. Podporuje myšlienku, že práve humor a láska pomôžu ľudstvu stretnutie so smrťou prežiť.
„My, dospelí, sme k tejto téme oveľa rezervovanejší ako deti. Tie sú ochotné prijímať aj ťažšie myšlienky, keď sa im ponúknu vo vhodnej forme,“ tvrdí Jelínek.
Zabavia sa aj rodičia
Režisér dúfa hlavne v to, že sa deti budú na predstavení dobre baviť. Detské inscenácie odporúča aj starším. Spolu s kolegami sa držia ideológie, že nech už divadlo robia pre dieťa akéhokoľvek veku, musí zároveň zabaviť aj ich rodičov alebo kohokoľvek, kto ich do divadla sprevádza. Posudzuje to aj podľa seba. „Keď idem ja ako rodič do divadla, nechcem si pripadať ako hlupák. Nemám rád, keď na mňa divadlo šušle.“
Hovorí, že ľudia si majú sami zvoliť, čo chcú pozerať. Aj z toho dôvodu už roky nesleduje televíziu a radšej chodí do divadla či do kina.
„Divadelná i filmová produkcia sa v tomto dávno posunula. Animované filmy sú už také prepracované a premyslené, že sú dobré a bavia ma, či už na ne do kina idem s deťmi alebo sám.“ Rád si sám vyberá, čo si pozrie. Rovnakú vec očakáva aj od divákov a cení si, ak sa rozhodnú práve pre jeho hry.