NITRA. Železnice už dali vypracovať štúdiu, ktorá má ukázať, čo bude so železničnou stanicou v Nitre. Hotová musí byť najneskôr do konca januára. Cena je 123-tisíc eur.
„ŽSR uzavreli 26. júla zmluvu o dielo s úspešným uchádzačom verejnej súťaže, spoločnosťou IZOLSTAV – ZA so sídlom v Žiline. Štúdia má byť dodaná do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia účinnosti zmluvy,“ informovala Martina Pavliková, hovorkyňa Železníc.
Štyri varianty
Predmetom zmluvy je „Štúdia realizovateľnosti – Obnova železničnej stanice Nitra a jej okolia“. Spracovateľ v nej posúdi štyri varianty riešenia, vrátane nákladov a výnosov.

V zmluve sa píše, že spoločnosť zanalyzuje súčasný stav budovy železničnej stanice aj využitie osobnej železničnej dopravy v meste Nitra. Ďalšie riešenie navrhne v štyroch variantoch: rekonštrukcia existujúcej budovy, výstavba novej budovy na voľných pozemkoch ŽSR, výstavba terminálu integrovanej osobnej prepravy (TIOP) a revitalizácia budovy a jej okolia formou PPP projektu, teda v spolupráci so súkromným investorom.
Pri vypracovaní štúdie má firma vziať do úvahy potreby ŽSR, mesta Nitra a Nitrianskeho samosprávneho kraja s ohľadom na mobilitu obyvateľstva v časovom horizonte 20 rokov, ako aj na rozvoj investícií v regióne. V každom variantnom riešení musí byť zohľadnený bezbariérový prístup cestujúcich.
Pribudnú stojany
Železnice očakávajú zvýšený nápor cestujúcich aj v súvislosti s otvorením závodu Jaguar Land Rover. „Bude zahrnutý aj do pripravovanej štúdie realizovateľnosti za účelom navrhnutia úprav, ktoré v maximálnej miere uspokoja potreby cestujúcich,“ reagovala hovorkyňa.
Dodala, že v prípade záujmu zo strany osobných dopravcov je možné zaviesť z pohľadu infraštruktúry vlakové spojenie Nitra – Zlaté Moravce a aj Zlaté Moravce – Dražovce.
V blízkom čase budú pre potreby vlakových súprav osobných prepravcov na železničnej stanici v Nitre vybudované stojany s napätím 400 V. Ďalšie investície nie sú plánované až do vypracovania a schválenia záverov štúdie.
Prvú súťaž zrušili
Ešte v júni 2016 podpísali ŽSR a radnica Memorandum o spolupráci pri spoločnom postupe pri obnove stanice. Železnice v ňom deklarovali vážny záujem spracovať na svoje náklady štúdiu realizovateľnosti. Vlani ale tvrdili, že na to nemajú peniaze. Prišli s návrhom, aby finančne prispelo mesto, respektíve iné inštitúcie.
Neuspeli, preto situáciu prehodnotili a súťaž vypísali. Vyhodnotili ju však ako neúspešnú – dôvodom bola „vysoká cenová ponuka zo strany uchádzačov“. Žilinskú firmu vybrali až v druhej súťaži.
Kedy sa začnú samotné práce, nie je známe. Vlani sa ŽSR vyjadrili, že nepredpokladajú ich začiatok skôr ako po roku 2020.
Výpravná budova na stanici bola postavená v roku 1876, v roku 1921 pribudla menšia prístavba. Za posledné roky sa tu robili len menšie úpravy, najmä rekonštrukcia toaliet.