ŠAĽA. Vodiči vchádzajúci do mesta v smere od Trnovca nad Váhom dobre poznajú dopravnú situáciu v tomto úseku. V čase špičky sa v kolónach zdržia niekedy aj desiatky minút. Zvýšenú intenzitu dopravy zhoršuje podľa kompetentných najmä kruhový objazd pri hypermarkete vo Veči, ktorý má príliš malý polomer.
Zápchy sa tvoria práve pre jeho nízku priepustnosť. Kruhový objazd navrhla ešte v roku 2002 developerská spoločnosť a budovalo ho Tesco o rok neskôr. Kolóny na Nitrianskej ulici sa tvoria hlavne ráno a popoludní, autá stoja v zápche až po začiatok mestskej časti Veča.
Zákaz vodiči porušujú
Mnohí vodiči si cestu skracujú odbočením na miestnu komunikáciu Trnovecká hneď pri tabuli označujúcej vstup do mesta. Platí zákaz odbočenia, napriek tomu značku rešpektuje len málokto. Zákaz neplatí pre občanov, ktorí v dotknutej lokalite bývajú. Radnica im vydala rezidenčné kartičky jednotlivo pre každý automobil.
Dopravnú značku nechalo osadiť mesto pred pár rokmi na podnet obyvateľov tejto lokality, ktorí sa dlhodobo sťažovali na zvýšenú frekvenciu prejazdu áut. Miestni obyvatelia tvrdia, že značka tam síce je, ale situácia sa ani za takmer štyri roky nezlepšila.
Dochádza k nadmernému zaťažovaniu miestnych komunikácií Trnovecká, Dóžova, Hliník, Gorkého, Komenského a Hollého, ktoré neboli dimenzované na takéto množstvo prechádzajúcich vozidiel. „Spôsobuje to poškodzovanie ciest. Ide o komunikácie v správe mesta Šaľa a ich budúce opravy zaťažia mestský rozpočet,“ hovorí Vladimír Vicena, predseda Komisie územného plánovania, výstavby a dopravy.
Tolerovanie tohto stavu podľa neho zároveň znižuje rešpekt ľudí k pravidlám. „Ak ľudia vidia, že je možné beztrestne porušovať zákazové dopravné značenie, bude ich to povzbudzovať k ďalšiemu porušovaniu dopravných predpisov a nerešpektovaniu zákonov vo všeobecnosti,“ myslí si Vicena.
Ohrozujú aj chodcov a cyklistov
Negatívne dôsledky nadmerného využívania týchto komunikácií sa postupne dotknú aj obyvateľov lokality. Dochádza k poškodzovaniu ich domov, ktoré boli z historického hľadiska stavané v bezprostrednej blízkosti ciest.
Mnohé z týchto nehnuteľností nemajú dostatočne pevné základy ani múry a pri vibráciách spôsobených dopravou sadajú. „Navyše je podložie ciest premáčané kvôli poruchám na vodovodnom potrubí, čo pohyby podložia ešte viac zhoršuje,“ dopĺňa Vladimír Vicena.
Veľké množstvo vozidiel, ktoré týmito ulicami prechádza, nie je ideálne ani z bezpečnostného hľadiska. Ohrozuje to chodcov i cyklistov. „Na viacerých z týchto ciest nie sú vybudované chodníky, prípadne sú len z jednej strany. Tranzitní cestujúci, ktorí využívajú túto skratku, sa väčšinou ponáhľajú a na miestnych komunikáciách jazdia nebezpečne rýchlo,“ dodáva Vicena.
Značka je vysoko
Vodiči používajú pri porušovaní zákazu odbočenia argument, že dopravná značka je umiestnená príliš vysoko, nie je v zornom poli a preto ju nie je potrebné rešpektovať. „Prvým krokom by malo byť umiestnenie značky do štandardnej výšky, aby sa vodiči nemohli vyhovárať na to, že ju nevideli,“ uvažuje o možných riešeniam Vladimír Vicena. „Daná značka je naozaj vyššie, ako sú značky umiestňované bežne, ale je viditeľná a platná aj pri jej súčasnom osadení,“ upozorňuje Miroslav Políček z referátu dopravy.
Dôvodom jej súčasného umiestnenia bol vandalizmus. Kým bola na klasickom oceľovom stĺpe, dochádzalo k jej sústavnému poškodzovaniu občanom, ktorý s jej umiestnením nesúhlasil. Viackrát ju prešiel traktorom. Po jej osadení vydržala na svojom mieste vždy iba niekoľko dní.
V minulosti prichádzali do úvahy viaceré alternatívy riešenia situácie. Uvažovalo sa aj o zjednosmernení Trnoveckej ulice, ktorá svojimi šírkovými rozmermi nevyhovuje na obojsmerný prechod vozidiel. Podľa Miroslava Políčeka sa však už o tejto možnosti neuvažuje.

Žiadajú častejšie hliadkovanie
Jediným riešením v súčasnosti je vynucovanie zákonnosti formou udeľovania pokút vodičom, ktorí dopravnú značku nerešpektujú. Previnilcom hrozí pokuta až do výšky 50 eur. Hliadok mestských policajtov je však málo a v kritických časoch sú potrební na inom mieste.
„Počas rannej špičky máme hliadky pri priechodoch pre chodcov, kde pomáhajú žiakom bezpečne sa dostať na druhú stranu,“ vysvetľuje Peter Krokavec, náčelník šalianskej mestskej polície. Príslušníci polície dohliadajú na bezpečnosť na priechodoch každý školský deň práve v časoch, kedy dochádza k porušovaniu zákazu odbočenia najčastejšie. O súčinnosť požiadali aj svojich kolegov z dopravného inšpektorátu. "Okresný dopravný inšpektorát hliadkuje na uvedenom mieste nepravidelne, tak ako na ostatných miestnych komunikáciách v meste. Na mieste hliadkujú aj príslušníci poriadkovej polície - Obvodné oddelenie Šaľa," hovorí Miroslav Muzika zo štátnej polície.
„Len veľmi zriedkakedy sa tu objaví hliadka, ktorá by vodičov pokutovala,“ upozorňuje Vicena. „Chápeme, že nie je možné, aby tu boli stále, ale dnes existujú technické prostriedky, pomocou ktorých by mohla polícia riešiť vodičov aj bez ich prítomnosti,“ dopĺňa.
Obyvatelia dotknutých ulíc plánujú na problém poukazovať dovtedy, kým sa situácia nezlepší.