NITRA. Klamár, klamár, stojí a padá. Nie je tomu inak ani v novej inscenácii Divadla Andreja Bagara Dámsky krajčír, kde hrdinovia (niekedy aj doslova) padajú na ústa plné lží. S hrou od nezameniteľného Georgesa Feydeaua sa na nitrianske pódium vracia klasický komediálny žáner, ktorý by si mali pozrieť všetky páry, a to nielen manželské.
Príbeh začína v jedno bežné ráno v domove mladého doktora Moulineauxa a jeho krásnej ženy. Komorník sa práve chystá zobudiť pána, no zistí, že jeho posteľ je prázdna a nedotknutá. Je zjavné, že noc nestrávil doma, čo sa ihneď dozvie aj jeho žena. Chvíľu na to sa vráti doktor v značne zničenom stave a s dámskou rukavičkou v ruke.
Hysterickú manželku Yvonne sa snaží presvedčiť, že celú noc prebdel nad chorým priateľom. Ten sa ale v tom momente a úplne zdravý zjaví vo dverách. Ani hroziaca katastrofa ho ale neodradí od záletníckych myšlienok. Snaží sa prísť na to, kde by sa mohol bez rušenia venovať svojim mimomanželským aktivitám.
Zábava bez zbytočných vulgarizmov
Riešenie prichádza s nešťastne nedomýšľavým priateľom, od ktorého si prenajme byt. Je to ale bývalý krajčírsky salón, kde po predošlej majiteľke ostalo ešte pár vecí. Do bytu ale s nastávajúcou milenkou prichádza aj jej manžel, Moulineaux preto musí predstierať, že je krajčír.
Dej sa zamotáva, keď milenkin muž privedie do salóna svoju tajnú známosť, ktorá je zhodou okolností ženou doktorovho priateľa. Situáciu ešte viac skomplikuje príchod svokry, ktorá sa nevedomky stane grónskou kráľovnou. Keď už divák očakáva, že sa všetko prevalí, doktor príde s novým klamstvom, ktoré veci iba viac zamotá, až si nakoniec nie je istý ani vlastným menom. Keď už sa napokon veci naoko urovnajú, vysvitne niečo nové a kolotoč začína odznova.
S jednou z najlepších hier zakladateľa situačnej komédie prichádza na nitrianske dosky po dlhšom čase konečne nenútená zábava. Dámsky krajčír pobaví aj bez zbytočných vulgarizmov. Aj keď sa v nej nejaký vyskytne, je opodstatnený a hodí sa do kontextu.
Dynamiku hre dodáva aj otočná platňa
Klasickú komédiu tvorcovia poňali modernejšie a prispôsobili ju súčasnému divákovi, najmä čo sa týka vizuálneho prevedenia. Scéna Zuzany Havranovej je jednoduchá a jednofarebná, ale veľmi rafinovaná. Keďže ide o typickú dverovú komédiu, hlavnými prvkami na scéne sú vždy dvere, za ktorými vždy číha nejaké prekvapenie alebo tajomstvo.
Rozhodli sa tiež pre použitie otáčavej platne, ktorá uľahčuje presun do iného prostredia. Rovnako ju ale skvelo využívajú zdynamizovanie scén, ktorým tak dodávajú originálny efekt a zanechávajú v publiku jedinečný dojem.
Osobité sú aj kostýmy, ktoré navrhla Katarína Holková. Páni i dámy autori hry odeli výlučne do pánskych oblekov, odlišujúcich sa iba v doplnkov či v strihu. Symbolizujú pôvodnú myšlienku dramatika Georgesa Feydeauya, ktorý chcel, aby všetky postavy hrali muži. Týmto protestom proti naturalizmu 19. storočia chcel do divadla prinavrátiť ideály antiky a renesancie, jeho plán ale nikdy nevyšiel.
Povinnosť pre páry
Režisér Juraj Bielik spolu s mladou dramaturgičkou Magdalénou Žiakovou vytvorili pre hercov priestor, kde môžu naplno prejaviť svoj talent. Napriek tomu, že znázorňujú bežné situácie v medziľudských vzťahoch, ich výkony ľudí nadchnú. Bežné situácie v medziľudských vzťahoch znázorňujú zveličene a pridávajú im vtipnú dramatickosť.
Tradičná dverová komédia Dámsky krajčír dokazuje, že klasikou sa nikdy nič nepokazí. Nadčasová zábava zaujme mladších i starších a konzervatívnejších ľudí, ktorí si tak možno zaspomínajú na dávnejšie a bujarejšie časy. Rozhodne by si ju ale mali pozrieť všetky, a to nielen manželské páry, ktorým niektoré momenty hry určite prídu veľmi známe.