NITRA. Na mestskom webe sú zverejnené prvé stupne Plánu udržateľnej mobility mesta Nitry – Zber údajov a Prieskumy. Materiály je možné pripomienkovať do 10. decembra na email pum@msunitra.sk.
Hlavným cieľom strategického dokumentu je podľa radnice vytvárať podmienky pre rozvoj kvalitnej dopravnej infraštruktúry a predpoklady pre znižovanie emisií, hluku a iných škodlivých látok. Ďalej má PUM rozvíjať existujúcu sieť ucelených trás pre nemotorovú dopravu a zvyšovať podiel MHD.

Práve dopravné prieskumy patria medzi základné podklady pre tvorbu Plánu udržateľnej mobility. V Nitre ich v septembri a októbri robili súbežne niekoľko, vždy iba v bežných pracovných dňoch (utorok, streda, štvrtok).
„Termíny boli koordinované s políciou, ktorá poskytla súčinnosť pri smerovom prieskume automobilovej dopravy na hraniciach mesta,“ píše sa vo zverejnenom materiáli. Jeden z prieskumov sa robil telefonicky, zistené boli údaje od približne 1 250 domácností.
V Nitre boli v desiatich lokalitách dočasne umiestnené aj automatické sčítače dopravy. Prístroje využívajú tri infračervené lúče, dokážu vypočítať rýchlosť vozidla a jeho dĺžku. „Výsledky poskytujú najmä dlhodobý prehlaď o intenzitách dopravy, ale tiež o rýchlosti vozidiel a umožňujú ich kategorizáciu podľa dĺžky,“ píše sa v materiáli.
V ďalšom prieskume firma zisťovala prejazd vozidiel cez tri oblasti: „mesto ako celok, areál Land Rover a centrum mesta“. Robila aj prieskum statickej dopravy. Celkom bolo na území mesta vymedzených 839 parkovacích plôch. V rámci nich boli počítané všetky autá, „nielen parkujúce na vymedzených plochách, ale tiež nelegálne stojace vozidlá“.
Zaznamenaných bolo približne 25tisíc evidenčných čísel. „Výsledkom bude podrobné vyhodnotenie obsadenosti v priebehu dňa a noci, rozlíšenie parkujúcich vozidiel na rezidentov a ostatných. Ďalej bude vyhodnotená doba parkovania, obrátkovosť, počty prichádzajúcich a počty odchádzajúcich vozidiel podľa doby parkovania,“ avizuje firma.
Za plán udržateľnej mobility zaplatí radnica 741 528 eur, peniaze získala z eurofondov. V sume sú zahrnuté aj náklady na zber údajov a dopravné prieskumy.