NITRA. Vo Farebnej galérii Nitrianskej galérie môžu návštevníci až do konca decembra obdivovať výtvarné práce hendikepovaných alebo sociálne znevýhodnených detí. Výstavou Tvoriť môže každý už každoročne prejavujú svoj jedinečný talent i svoje kreatívne schopnosti.
Tvoriť môže každý je záverečnou výstavou pravidelného vzdelávacieho projektu Nitrianskej galérie. Prezentuje umelecké diela žiakov, ktoré vznikli počas jesenných tvorivých dielní. Od septembra do novembra sa ich zúčastnilo desať špeciálnych škôl z Nitry, z Levíc, Kremnice, Novej Bane, Poľného Kesova, z Komjatíc, Serede a z Vrábeľ.
„Prišlo nám spolu dvadsaťsedem školských skupín, ktoré sa rozdelili do troch dielní. V jednej dielni mohli robiť papierové objekty, v druhej sme robili s farbami na hodváb, teda na textilný podklad. A tretia bola zameraná na modelovanie,“ objasňuje realizátorka projektu Elena Tarábková.
Šport trikrát inak
Témou výstavy bol tento rok šport. „Vychádzali sme z diel, ktoré máme v zbierkach Nitrianskej galérie. Deti sa moli týmito dielami inšpirovať takisto ako prostredím na týchto dielach,“ vraví Tarábková.
Každú z troch dielní špecifikovali na iný druh športov. V dielni zameranej na modelovanie si deti vyberali športy, ktoré poznajú alebo ktorým sa venujú. Pri maľbe na textil dominovali vzdušné a vodné športy. „Keď sme maľovali s farbami na hodváb, použili sme soľnú techniku. Do vlhkej farby sme nasypali soľ a vznikli rôzne zaujímavé farebné štruktúry,“ opisuje tvorenie s deťmi Tarábková.
Pre papierové dielne zvolili zase zimnú tematiku. „Keďže už prichádza zima a papier je biely, tak sme robili zimné športy. Bolo to preto, aby sa s papierom vyhrali, čo sa týka jeho štruktúry, pretože iná vzniká pri jeho strihaní a iná pri dierkovaní, krčení, vrstvení a trhaní,“ vysvetľuje.
Počas tejto druhej, jesennej, časti projektu vzniklo 183 výtvarných prác, z ktorých vystavili 74. „Z týchto prác sme niektoré aj ocenili. Udelili sme päť prvých, druhých a tretích miest. K tomu sme pridali aj osem čestných uznaní,“ uvádza Tarábková.
Udelili aj špeciálne ceny
Pri mimoriadnej príležitosti ukončenia desiateho ročníka urobili organizátori celkovú štatistiku návštevnosti dielní. Počas desiatich rokov vzniklo celkom 5470 výtvarných prác, z ktorých vystavili približne polovicu.
Na základe údajov vybrali aj dve školy, ktoré si od nich vyslúžili mimoriadne ocenenie. „Jedno je pre Základnú školu pri Liečebno-výchovnom sanatóriu Poľný Kesov, ktorá absolvovala všetky cykly výtvarných dielní a navštevovala ho už od začiatku. Tieto deti sem dokonca chodili ešte pred začatím projektu Tvoriť môže každý.“
Druhú špeciálnu cenu získala Spojená škola internátna na Červeňovej ulici. „Síce nechodili od začiatku, ale navštívili galériu až 141-krát a získali 75 cien,“ objasňuje vedúca projektu.
Nielen o umení
Výstava symbolizuje aj isté preklenutie predsudkov voči deťom s hendikepom, ktoré niektorí ľudia veľakrát podceňujú. „Výstava býva vždy sprístupnená všetkým návštevníkom galérie a mnohokrát z nej majú veľmi príjemný pocit. Býva viac-menej zvykom, že sú tieto deti podceňované. Ale ľudia potom zistia, že vedia vynikajúco tvoriť a spraviť veľmi pekné farebné dielka,“ tvrdí Tarábková.
K vytvoreniu projektu ju inšpirovali vlastné skúsenosti. „Keď som prišla do galérie, mala som už skúsenosť ako špeciálny pedagóg. Takýto projekt nebol bežný a chýbal. Nič mi teda nebránilo vymyslieť to a prepojiť výtvarné umenie, ktoré máme v zbierkach, a urobiť z toho vzdelávací program,“ spomína na začiatky zakladateľka.
Úspešnosť programu dokazuje aj prieskum z minulého polroka. „Dávala som učiteľom dotazník, z ktorého vyplynulo, že deti sem radi chodia, lebo výtvarná forma je pre ne istou formou relaxu, pri ktorej sa naučia nové výtvarné techniky.“
Oceňujú aj zmenu prostredia. „Deti sú v mimoškolskom prostredí, čo je pre obohacujúce. Veľmi si to chvália aj učitelia, ktorí pracujú s deťmi v nitrianskej nemocnici. Deti sú tak vytrhnuté z nemocničného prostredia a spríjemnia si pobyt návštevou Nitrianskej galérie.“
Prospešné to je aj pre deti, ktoré nepochádzajú z Nitry. „Naučia sa orientovať v inom meste. Mnohé z detí idú prvýkrát vlakom alebo autobusom,“ uvádza Tarábková.
Projekt oceňujú aj pedagógovia
Okrem kultúrnej stránky majú dielne pre deti aj sociálny, spoločenský a relaxačný zmysel. „V predvianočnom čase to mnohí učitelia spájajú aj s návštevou Vianočného mestečka, cez leto zase navštívia nitrianske podhradie. Dá sa teda povedať, že to nie je len o tom, že prídu niečo vytvoriť,“ usudzuje Tarábková.
Súhlasia s ňou aj pedagógovia zo špeciálnych škôl. „Je to pre nich relax. Niektoré deti, ktoré majú naozaj ťažší stav, berú tieto aktivity ako súčasť vyučovacieho procesu. Oni sa vlastne učia takým spôsobom, že niečo tvoria,“ vraví Daniela Chrenková, učiteľka Praktickej školy na Červeňovej ulici v Nitre.
S deťmi chodí do dielní už dlhodobo. Podľa nej projekt rozvíja každú stránku ich osobnosti. „Keď je daná téma, musia rozmýšľať, o čom to je, ako bola aj tohtoročná tematika športu. Musia si to vedieť predstaviť a skúšajú to napodobniť.“
Charakter obrázkov sa líši aj v závislosti od typu znevýhodnenia detí. „Keď sa dielo podobá už viac na realitu, je od detí, ktoré už vidia viac v realite,“ vysvetľuje učiteľka. Práve šikovnejšie deti sa často boja, aby to bolo presne také, aké to má byť v skutočnosti. Zo začiatku sú niektorí zo žiakov neistí. „Niektorí sa hanbia za svoje schopnosti a myslia si, že nedokážu niečo vytvoriť. Potom ich to trošku brzdí. Treba ich podporovať,“ dodáva Chrenková.