NITRA. Najznámejší festival scénického umenia na Slovensku pokračuje v tradícii upozorňovať na problémy, ktoré rezonujú v spoločensko-politickom dianí. O slobode a jej podobách rozpovie počas 28. ročníka Divadelnej Nitry dvanásť pozoruhodných inscenácií z domova i zahraničia. Spoločne so sprievodným ponúknu od 27. septembra do 2. októbra priestor na živú debatu o slobode, neslobode a krehkej hranici medzi nimi.
Pre organizátorov je 30. výročie pádu totalitného režimu ideálnou príležitosťou ako osláviť vybojovanú slobodu. Podľa riaditeľky festivalu Dariny Károvej si najmä mladá generácia dostatočne neuvedomuje význam slobody a považujú ju za samozrejmosť. Podotýka, že aj v dnešnej dobe musíme o slobodu bojovať. „Sme zaplavení prejavmi slobody prejavu – až po fake news a hoaxy. Narážame na sebavedomé predstavy iných o vlastnej slobode a zisťujeme, že sloboda jedného môže znamenať obmedzovanie práv toho druhého – hranica je krehká.“
Sloboda ústavná, náboženská či sexuálna

Tohtoročný festival bude aj o slobodách ústavných, náboženských, slobode myslenia, sexuálnej orientácie či v médiách. Tieto i ďalšie jej podoby priblíži dvanásť inscenácií rešpektovaných súborov zo Slovenska, Českej republiky, Ruska, Nemecka, Poľska a Maďarska. Festival odštartuje operný hit Sternenhoch Národného divadla v Prahe, ktoré bude hosťom Divadelnej Nitry prvýkrát. Prerozpráva príbeh o skazenom kniežati, ktoré sa z trucu ožení so ženou nízkeho pôvodu netušiac, že je to čarodejnica. Dielo, ktoré kombinuje vysoké umenie s nízkym, filozofiu s brakovou literatúrou a horor s groteskou, je zárukou výnimočného zážitku.
Tému slobody paradoxne aktuálne vystihne aj inscenácia s antickou predlohou Bakchantky z tvorby Slovenského národného divadla. Pod vedením režiséra Rastislava Balleka sa pred divákmi odohrá pôsobivá tragédia súčasného človeka uväzneného v morálnych extrémoch. Vystúpi v nej mladá generácia hercov SND ako Milan Ondrík, Dominika Kavaschová a Daniel Fischer.

Do duchovnej sféry načrie Divadlo Aréna taktiež s dielom od režiséra Rastislava Balleka s jednoduchým názvom Biblia. Počas odvážneho experimentálneho predstavenia bude na javisku prítomný iba herec Juraj Kukura, Biblia a skladby Bacha, Haydna, Mozarta a iných velikánov v podaní Slovenskej filharmónie.
Obmedzenia kvôli systému
Na obmedzenia systému upozorní absurdná komédia Človek z Podolska z dielne divadla Teatr.doc, ktoré má v domácom Rusku postavenie disidentského divadla. Na festivale sa už zúčastnilo aj v minulosti a pravidelní návštevníci si ho môžu pamätať aj vďaka inscenáciám Kyslík, Dvaja v tvojom dome či Vjatlag, ktorá oživila zápisky muža väzneného v gulagu. Tento rok ruskí divadelníci prídu s posledným dielom nedávno zosnulého režiséra Michaila Ugarova, ktoré odzrkadľuje problémy s nadobudnutou slobodou postsovietskeho teritória a občiansku neistotu v krajine, kde sa zákony a ich výklad môžu kedykoľvek meniť.
Rodnú Nitru zastúpi na festivale Divadlo Andreja Bagara s kultovou Hlavou XXII, ktorá sa na slovenské divadelné dosky vrátila po 30 rokoch. Adaptácia známeho románu Josepha Hellera poukazuje na byrokratický systém a jeho dopad na slobodu jednotlivca. Dôkladne premyslená scéna, živá hudba a jedinečné herecké výkony v inscenácii režiséra Jána Luterána si na domácej pôde vyslúžili mnoho pozitívnych diváckych ohlasov.
Konšpirácie i problémy v zahraničí
O nebezpečenstve uveriť v súčasnej dobe hoaxom či konšpiráciám rozpovie monodráma Prešovského národného divadla Moral Insanity. Pri jej tvorbe sa autor textu a herec Peter Brajerčík inšpiroval Umbertom Ecom a za jej réžiou stojí kurátorka slovenskej časti hlavného programu Divadelnej Nitry Júlia Rázusová.
Prostredníctvom inscenácie Bez adresy – hra na tuláka sa diváci pozrú na svet bezdomovca v susednom Maďarsku. Zaujímavosťou performatívnej interaktívnej hry súboru STEREO AKT je, že okrem hercov v nej vystúpi aj reálny bezdomovec a terénny pracovník. Pre súbor i režiséra Martina Borossa to bude v rámci Divadelnej Nitry zároveň premiéra.