BRATISLAVA/ŠAĽA. Verejná súťaž na výstavbu obchvatu Šale na ceste prvej triedy I/75 za predpokladanú cenu 60,32 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty sa predlžuje. Slovenská správa ciest už trikrát zmenila lehotu na predkladanie a otváranie ponúk. Namiesto 6. júna ju najnovšie presunuli na 12. augusta.
Cestári zároveň upravili viaceré podmienky účasti uchádzačov v prípade technickej a odbornej spôsobilosti. Vyplýva to zo zmien zverejnených pri uvedenom tendri vo Vestníku Úradu pre verejné obstarávanie.
Napríklad, nosné konštrukcie pevnej skruže na stavbe musia mať minimálny objem 25 tis. kubických metrov namiesto 40 tis. kubíkov. Požadovaný hodinový výkon aspoň dvoch betonárok má byť najmenej 80 kubíkov (pôvodne 130), alebo pre iný počet betonárok by mal byť celkovo dvesto kubíkov za hodinu. Ďalšie úpravy sa týkajú strojov a vybavenia na živičné práce, ako aj kľúčových odborníkov uchádzača.
Úrad pre verejné obstarávanie na základe námietok jedného zo záujemcov proti podmienkam obstarávateľa potrebných na vypracovanie ponuky zároveň nariadil SSC odstrániť protiprávny stav.
Má odstrániť diskriminačné podmienky účasti týkajúcich sa predloženia údajov o strojovom, prevádzkovom alebo technickom vybavení, ktoré má uchádzač alebo záujemca k dispozícii na uskutočnenie stavebných prác.
Z uvedených ustanovení súťažných podkladov podľa úradu nemá vyplývať uchádzačom povinnosť predloženia údajov k strojovému vybaveniu na preukázanie splnenia podmienok účasti.
Ide o podmienky na výrobňu obaľovacej zmesi s automatickým dávkovaním celulóznych vlákien a tekutých prísad pre výrobu a na dve betonárne s hodinovým výkonom minimálne 80 kubíkov, alebo ekvivalent iného počtu betonárok s požadovaným celkovým výkonom dvesto kubíkov za hodinu.
Ministerstvo dopravy a výstavby po vyhlásení tendra na výstavbu obchvatu Šale v apríli predpokladalo, že práce by sa mali začať ešte v tomto roku. Projekt výstavby obchvatu Šale štúdia realizovateľnosti potvrdila ako najpotrebnejší na ceste I/75 Galanta – Šaľa – Nové Zámky.
Štúdia posudzovala dva varianty obchvatu – severný a južný, pričom oba sa podľa rezortu dopravy javia ako uskutočniteľné. Ministerstvo dopravy odporúčalo Slovenskej správe ciest pokračovať v realizácii severného obchvatu Šale, vzhľadom na to, že je v súlade s územným plánom, má pripravenú projektovú dokumentáciu a príslušné povolenia v zmysle platnej legislatívy.
Štátni cestári plánujú výstavbu obchvatu Šale na 1096 dní, teda tri roky, a na jej financovanie chcú využiť aj prostriedky Európskej únie cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020.
Podmienkou využitia európskych zdrojov v súčasnom programovom období je dokončenie stavby do konca roka 2023. Obchvat navrhli v dĺžke 11,8 kilometra v kategórii C so šírkou 11,5 metra a rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu. Na úseku bude trinásť mostov, vrátane mosta cez Váh v dĺžke 705 metrov.