NITRA. Hlasovanie o ostrom štrajku v Arrive Nitra sa už začalo. Spustili ho 1. augusta. Informoval nás o tom Michal Ďuriš, predseda výboru Základnej organizácie OZ KOVO Arriva Nitra.
Odbory vyhlásili v júli štrajkovú pohotovosť, dôvodom sú nízke platy. Žiadny posun v rokovaniach so zamestnávateľom podľa Ďuriša nenastal.
Má byť neobmedzený
Ak nepríde k dohode a nespokojní vodiči podporia ostrý štrajk, jeho vyhlásenie vraj pripadá do úvahy začiatkom septembra.
„Predpoklad ukončenia hlasovania je druhá polovica augusta. Ak odborová organizácia bude nútená rozhodnúť o štrajku, pôjde o časovo neobmedzený štrajk, ktorý bude trvať dovtedy, kým nedôjde k uzavretiu dodatku ku kolektívnej zmluve v znení prijateľnom pre zamestnancov – vodičov,“ konštatoval Michal Ďuriš.
Dodal, že štrajková pohotovosť sa týka všetkých vodičov. „Ich priemerný počet osciluje okolo čísla 390.“ Sú z Nitry, Topoľčian, Zlatých Moraviec a Vrábeľ.
Ide o tarifnú mzdu
V nitrianskej mestskej autobusovej doprave pracuje podľa Ďuriša približne 140 vodičov a aj oni sú v štrajkovej pohotovosti. Arriva sa však nedávno pre radnicu vyjadrila, že MHD v Nitre nie je ani v prípade štrajku ohrozená.
„Chceli by sme ešte raz zdôrazniť, že spor o uzatvorenie dodatku ku kolektívnej zmluve sa týka tarifnej mzdy všetkých vodičov (a tú majú všetci rovnakú – 3,80 eura za hodinu), nie motivačného príspevku vodičov MHD Nitra,“ reagoval Ďuriš. Nie je preto podľa neho dôvod tvrdiť, že prípadný štrajk sa nitrianskej MHD nijako nedotkne.
Spomínaný motivačný príspevok v sume 145 eur vypláca Arriva Nitra na základe dohody s mestom už dva roky.
Štrajk je krajné riešenie
Štrajk je podľa odborárov krajné a posledné možné riešenie. „Hlasovanie je nová situácia, ktorá preverí všetkých. Mandát, ktorý z neho vzíde, rozhodne nielen o konaní štrajku, ale aj o vyjednávacej pozícii v prípadnom rokovaní pred štrajkom,“ konštatoval predseda miestnych odborov.
Ak nakoniec príde k ostrému štrajku, sú odbory rozhodnuté vrátiť sa vo svojich požiadavkách na pôvodne požadovanú úroveň tarifnej mzdy vodičov 5,30 eura za hodinu.
V júli boli odborári ochotní pristúpiť na sumu 4,05 eura za hodinu, ktorú navrhol sprostredkovateľ. Zamestnávateľ však nesúhlasil. Argumentoval vraj negatívnymi hospodárskymi výsledkami za posledné dva roky.
Priemerná mesačná mzda vodičov je podľa odborov 1201 eur, v nej je však zarátaných aj zhruba 30 hodín nadčasov a 30 hodín prestojov. Bez nich by bol plat veľmi nízky.
Pomôže župa?
Dopravca už v júli reagoval, že má záujem dohodnúť sa. Riešenie chce hľadať v spolupráci so samosprávami, župou a mestami, ktoré si objednávajú výkony vo verejnom záujme.
Petra Helecz zo spoločnosti Arriva povedala, že vlani navýšili mzdy vodičom v priemere o desať percent a v zvyšovaní plánujú pokračovať aj v tomto roku.
Zamestnávateľ doteraz trval na svojej pôvodnej ponuke, teda na 2,5-percentnom navýšení aktuálnej tarifnej mzdy. Tá by sa zvýšila z 3,80 eura na 3,895 eura na hodinu. Za mesiac by vodičovi stúpol plat v priemere o 15,50 eura v hrubom. Vodiči túto ponuku označili za nedôstojnú a ponižujúcu.
Nitrianska župa, ktorá má s Arrivou zmluvu na prímestskú dopravu, už eviduje od dopravcu požiadavku na jej otvorenie. Cieľom je „zmena stanovenia nákladovej ceny za tarifný kilometer“. Súvisí to aj s novelou Zákonníka práce.
Župa si vyžiadala analýzy od Úradu pre verejné obstarávanie a Protimonopolného úradu SR. Poslanci sa nimi majú zaoberať 19. augusta na mimoriadnom zastupiteľstve.