NITRA. Divadelnú Nitru tento rok otvorí operný hit Národného divadla Praha s názvom Sternenhoch. Do divadla dokázal prilákať aj ľudí, ktorí opere predtým vôbec neholdovali. V poradí 28. ročník medzinárodného festivalu s témou podoby slobody prostredníctvom hudobno-dramatického diela ukáže zničujúcu verziu slobody v plnej sile. Predstavenie odohrajú vo Veľkej sále Divadla Andreja Bagara 27. septembra o 18.30 hodine.
Inscenácia vznikla na základe romaneta Utrpenie kniežaťa Sternenhocha od českého filozofa a spisovateľa Ladislava Klímu, súputnika Franza Kafku. Neobyčajným spôsobom sa v nej spája vysoké umenie s nízkym, groteska s hororom, ako aj komplikovaná filozofia s mentalitou bežného života. Réžiu si vzal na starosť Michal Dočekal, tvorby libreta a hudby sa chopil Ivan Acher.
Spoločne vniesli do umenia novú iskru, napríklad v podobe náročných pasáží v esperante, ktoré musia herci odspievať zavesení na lane. Takisto orchester sa podstatne líši od klasického. Hlavnú postavu dekadentného šľachtica Sternenhocha stvárňuje Sergej Kostov a jeho ženu Helgu, čarodejnicu, si zahrá Vanda Šípová.
Divákom predostrú príbeh pokleslého kniežaťa, ktorý sa z trucu ožení so ženou nízkeho pôvodu. Až neskôr sa dozvie, že je to čarodejnica. Sternenhoch nie je sám stelesnením dobra. Považuje sa za nádherného, hoci je v skutočnosti škaredý, zakrslý a bezzubý mužík. Možno preto sa zahľadí do rovnako bledej a nepôvabnej Helgy. Síce k nej cíti odpor, nakoniec si ju vezme za ženu.
Tá svojho manžela začne časom nenávidieť natoľko, že hneď po narodení odporným spôsobom zavraždí svojho syna. Tým sa ale vraždenie nekončí. Helga zabije aj svojho otca, ktorý ju ako malú i ako dospelú bil. Síce o jej činoch šľachtic vie, na ženu nezanevrie a túži po nej rovnako ako na začiatku. Helgu nachytá s milencom, ktorého zabije a ju uvrhne do hladomorne, kde ju neskôr zabije. Odvtedy ho prenasleduje jej prízrak, ktorý Sternenhocha uvádza do neistoty. Netuší, či ide skutočne iba o halucinácie, alebo je to naozaj Helga.
I keď znie dej pomerne nechutne, ide o grotesku, ktorá diváka naťahuje a nedá sa brať vážne. Inscenácia je plná čierneho humoru a voľba kostýmov a líčenia jej dodáva aj istý dojem cirkusu. Či však tvorcovia neprekročili hranicu slobody svojej tvorby, budú musieť diváci posúdiť sami.