Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky

Na Pionieroch prešli cez celú Afriku. Nakrútili o tom úspešný film

Počas piatich mesiacov prekonali tisícky kilometrov, spávali v divočine a bojovali aj s maláriou.

Prekonali tisícky kilometrov, spávali v divočine a bojovali aj s maláriou.Prekonali tisícky kilometrov, spávali v divočine a bojovali aj s maláriou. (Zdroj: archív: Marek Slobodník)

NITRA. Prešli tisíce kilometrov, spávali na uliciach i v africkej divočine a prekonali nebezpečnú maláriu. Pätica Slovákov si zaumienila, že na svojich motorkách značky Jawa Pionier prejdú celú Afriku. Začiatkom roka 2017 Marek Slobodník, Martin Kochaník, Marek Duranský a Milan a Ondrej Hurárovci naštartovali svoje stroje a z Banskej Bystrice si to namierili až k Strelkovému Mysu, najjužnejšiemu bodu afrického kontinentu. Počas piatich mesiacov zdolali viac ako 15-tisíc kilometrov.

Dlhú cestu plnú problémov a neuveriteľných situácií zvečnili v podobe celovečerného filmu Afrika na Pionieri, ktorý práve valcuje slovenské kiná. Prvý slovenský road movie na motorkách zachytáva ich boj so 45-stupňovým peklom v Sudáne, putovanie nekonečnými púšťami s prázdnymi nádržami, tlačenie motoriek do vysokých hôr v Etiópii, nádherné pláže Mozambiku, ako aj zápas s maláriou. O tom, čo zažili, nám porozprával dobrodruh Marek Slobodník.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako vznikol tento projekt?

Mohlo by vás zaujímať Začínala erotickými románmi, dnes píše úspešné knihy pre deti Čítajte 

Vzniklo to už v roku 2008, keď sme skončili školu. Chceli sme byť veľkí motorkári, no nemali sme prachy na žiadnu motorku a jediná, ktorá sa vtedy dala kúpiť za päťtisíc korún, bola Jawa Pionier. Kúpili sme si ich s kamošom Rasťom a išli sme najprv len tak po Slovensku. Konečne s motorkou, ktorá má papiere. Potom sme zistili, že to je super, tak rok na- to sme išli na výlet a rozhodli sme sa piati ísť na Pionieroch do Rumunska. A zrazu sme zistili, že sa na tom dá ísť aj mimo hranice Slovenska.

Nekazili sa motorky cestou?

Kazili, samozrejme, a dosť. No vždy sme to nejako vyriešili, pretože tá motorka sa vždy nejakým spôsobom dala opraviť, aj keď sme si mysleli, že je úplne pokazená.

A čo bolo po Rumunsku?

Prečítajte si tiež Napísal o ďalšej vražde pod Zoborom Čítajte 

Po Rumunsku sme si povedali: „Sakra, my sme prešli za hranice Slovenska, chcelo by to ísť niekam ďalej, napríklad za hranice kontinentu.“ Vtedy Ďuro, ktorý bol s nami v roku 2010 v Kazachstane pri Aralskom jazere, pracoval ako tlačiar v Banskej Bystrici a tlačil kalendár, v ktorom na každý mesiac pripadala fotka jednej oblasti sveta, ktorá má zaniknúť. A jednou z nich bolo práve Aralské jazero, tak sme si povedali, že by sme to predtým mohli ešte vidieť. Tak sme sa na pionieroch vybrali na väčšiu expedíciu. Už vtedy sme sa ale pohrávali s myšlienkou, že by sme šli do Afriky. Bolo naším snom vidieť pyramídy, no vtedy to prebil Kazachstan a jazero, pretože malo zmiznúť, i keď teraz ho opäť dávajú dokopy a napúšťajú ho. Do Afriky sa nám podarilo ísť až o sedem rokov neskôr.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo bolo najťažšie vybaviť pred výletom do Afriky?

Asi vôbec zohnať ľudí, ktorí majú čas päť mesiacov. Tím musel byť zložený z kameramana, fotografa a nejakých mechanikov, čiže tí ľudia museli byť ku všetkému špecifickí a nie hocikto. Dosť komplikované bolo aj vybavovanie víz. Museli sme riešiť aj trajekt, ktorý by nás odviezol z Európy na východné pobrežie Afriky. Žiadne už ale nechodia, takže sme šli nákladnou loďou a bolo to tiež dosť komplikované a drahé. Potom bolo ťažké zohnať už iba financie, a to najmä na natáčanie tejto expedície a prepravu. Jazda samotná bola lacná.

Akú trasu ste prekonali?

Vyštartovali sme z Banskej Bystrice, odkiaľ sme išli do Talianska, presnejšie do Selerna na juhu, kde nás nabrala spomínaná loď do Izraela. Pôvodne sme chceli ísť do Egypta, ale tam nemala zastávku, respektíve mala, ale nedali sa tam vyložiť motorky. Takže z Izraela sme šli do Egypta na Sinajský polostrov a potom už stále na juh cez Sudán, Etiópiu, Keňu, Tanzániu, Malawi, Mozambik až do Juhoafrickej republiky na Strelkový mys, čo je vlastne najjužnejšie miesto tohto kontinentu. To bol aj náš cieľ – dokázať, že tam motorka Pionier môže prejsť cez celý ten kontinent.

Skryť Vypnúť reklamu

Touto trasou ste šli aj cestou späť?

Nie, naspäť sme poslali motorky domov kontajnerom a my sme leteli.
Pozerajúc film, na ceste ste mali hneď niekoľko problémov.
Jasné, riešili sme stále nejaké, napríklad aj banalitu, že nám došiel benzín.

Čo výnimočné sa vám počas cesty prihodilo?

Uf, veľa vecí. Napríklad v Etiópii sme sa ocitli v miestnej väznici. Bolo to zaujímavé, lebo vyzerala inak ako väzenie, ktoré by si človek bežne predstavil. Stretli sme tam aj zaujímavých ľudí – Somálca, ktorý nám rozprával, ako chce ujsť do Európy. Ďalšia vec bola, že sme dostali maláriu.

Kde ste sa nakazili?

Asi v Malawi, ale v Mozambiku sa prejavila. Malária je taká nepríjemná choroba, ktorú prenáša komár a nedá sa proti nej zaočkovať. Skončili sme na desať dní v nemocnici, kde sme trošku umierali. Bolo nám zle, mali sme teploty, halucinácie a kŕče. Potom si nás tam všimla jedna pani, ktorá tam žila. Narodila sa v Mozambiku, ale bola Európanka, presnejšie Portugalčanka, keďže je to portugalská kolónia. Tá sa o nás starala a možno nás aj zachránila. Neskôr sme mohli vďaka nej pokračovať ďalej v ceste. Nebyť tej ženy, možno by sme tam skončili.

Nepomýšľali ste vtedy nad návratom?

Nebolo odtiaľ návratu, pretože odtiaľ, myslím, nechodili ani žiadne lietadlá ani spoje. Jediné veľké mesto v Mozambiku je Maputo, odkiaľ sú lety aj do Európy, ale my sme boli od neho vzdialení mnoho kilometrov.

Na čo ste sa v Afrikenajviac tešili?

Chceli sme vidieť pyramídy v Karime v Sudáne, čo bol taký náš cieľ. Ďalším bolo vidieť Kilimandžáro, najvyšší vrch Afriky. No a potom sme už išli na Strelkový mys. Mysleli sme si, že pod strechou Afriky, teda Kilimandžárom, skončíme a že aspoň tam sa musíme dostať. Keď sme sa tam dostali, povedali sme si, že máme ešte čas, energiu, silu aj odhodlanie a prejdeme radšej celú krajinu.

To bolo potom, ako ste ochoreli?

Nie, to bolo ešte pred maláriou. Po nej sme mali už iba Juhoafrickú republiku, teda mesiac jazdy.

Po tom všetkom ste vládali ešte mesiac jazdiť?

Nevládali, ale už sme to museli dokončiť. Boli sme len tritisíc kilometrov pred koncom.

Kam ešte chcete ísť na motorkách?

Rozmýšľal som, že pôjdem na pionieri ešte na jeden motorkársky zraz vo Vladivostoku. Volá sa Motorkársky zraz na kraji sveta a napriek tomu, že nemám rád motorkárske zrazy, tak tento by sa mi možno páčil. Cez Ameriku by som sa vrátil domov. Iné plány s pioniermi už ani veľmi nemám.

A s inými prostriedkami?

Na šesťdesiatročnej Jave 250 som obišiel Južnú Ameriku, Austráliu, Indonéziu a minulý rok časť Indie a cez Pakistan a Čínu domov.

S kým ste tam šli?

Toto som absolvoval so žltými trabantmi (Žlté trabanty Dana Přibáňa) z Čiech. Takže aby som sa vrátil, jediné miesto, čo mi ostáva navštíviť, je asi ten Vladivostok, lebo už som všade bol.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  2. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  3. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  8. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  9. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 28 610
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 136
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 602
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 926
  5. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 8 783
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 556
  7. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 513
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 460
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 263
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 249
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Film

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Zlaté Moravce majú nového hlavného kontrolóra. Výber kritizovalo viacero obyvateľov

Predošlého kontrolóra zastupiteľstvo odvolalo začiatkom leta za pomerne nezvyčajných okolností.

Novým hlavným kontrolórom Zlatých Moraviec je exprednostka Zita Koprdová.

VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky

Kvôli opatreniam súvisiacim s pandémiou COVID-19 sa kolokvium konalo formou moderovaných rozhovorov s odborníkmi z praxe, ktoré sprístupnili na internete.

Hazard nitrianskeho vedenia s verejnými financiami

Zákaz hazardu v Nitre, za ktorý od začiatku bojoval predovšetkým primátor Marek Hattas a preto podporoval kresťanských aktivistov v zbere petície počas posledných parlamentných volieb, nemal dlhú životnosť.

Odhalili machinácie, exriaditeľ Agrokomplexu obvinenia odmieta

Kontrolórom sa nepozdávajú, okrem iného, gastroprívesy ani pás zelene za desiatky tisíc eur. Problémy zistili aj v Relax parku.

Zľava Macko, Mičovský a Kanás.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Vianočné trhy v Prievidzi budú, nevyhnú sa však obmedzeniam

Situácia s koronavírusom zasiahla aj do tradičných vianočných trhov v Prievidzi aj do fungovania ľadovej plochy na námestí.

Tragická nehoda na R1: Vodiča († 52) vymrštilo z auta

Nehoda sa stala na diaľničnom úseku medzi Zvolenom a Žiarom.

Už ste čítali?