Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Na Pionieroch prešli cez celú Afriku. Nakrútili o tom úspešný film

Počas piatich mesiacov prekonali tisícky kilometrov, spávali v divočine a bojovali aj s maláriou.

Prekonali tisícky kilometrov, spávali v divočine a bojovali aj s maláriou.Prekonali tisícky kilometrov, spávali v divočine a bojovali aj s maláriou.(Zdroj: archív: Marek Slobodník)

NITRA. Prešli tisíce kilometrov, spávali na uliciach i v africkej divočine a prekonali nebezpečnú maláriu. Pätica Slovákov si zaumienila, že na svojich motorkách značky Jawa Pionier prejdú celú Afriku. Začiatkom roka 2017 Marek Slobodník, Martin Kochaník, Marek Duranský a Milan a Ondrej Hurárovci naštartovali svoje stroje a z Banskej Bystrice si to namierili až k Strelkovému Mysu, najjužnejšiemu bodu afrického kontinentu. Počas piatich mesiacov zdolali viac ako 15-tisíc kilometrov.

Dlhú cestu plnú problémov a neuveriteľných situácií zvečnili v podobe celovečerného filmu Afrika na Pionieri, ktorý práve valcuje slovenské kiná. Prvý slovenský road movie na motorkách zachytáva ich boj so 45-stupňovým peklom v Sudáne, putovanie nekonečnými púšťami s prázdnymi nádržami, tlačenie motoriek do vysokých hôr v Etiópii, nádherné pláže Mozambiku, ako aj zápas s maláriou. O tom, čo zažili, nám porozprával dobrodruh Marek Slobodník.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vznikol tento projekt?

Mohlo by vás zaujímať Začínala erotickými románmi, dnes píše úspešné knihy pre deti Čítajte 

Vzniklo to už v roku 2008, keď sme skončili školu. Chceli sme byť veľkí motorkári, no nemali sme prachy na žiadnu motorku a jediná, ktorá sa vtedy dala kúpiť za päťtisíc korún, bola Jawa Pionier. Kúpili sme si ich s kamošom Rasťom a išli sme najprv len tak po Slovensku. Konečne s motorkou, ktorá má papiere. Potom sme zistili, že to je super, tak rok na- to sme išli na výlet a rozhodli sme sa piati ísť na Pionieroch do Rumunska. A zrazu sme zistili, že sa na tom dá ísť aj mimo hranice Slovenska.

Nekazili sa motorky cestou?

Kazili, samozrejme, a dosť. No vždy sme to nejako vyriešili, pretože tá motorka sa vždy nejakým spôsobom dala opraviť, aj keď sme si mysleli, že je úplne pokazená.

A čo bolo po Rumunsku?

Prečítajte si tiež Napísal o ďalšej vražde pod Zoborom Čítajte 

Po Rumunsku sme si povedali: „Sakra, my sme prešli za hranice Slovenska, chcelo by to ísť niekam ďalej, napríklad za hranice kontinentu.“ Vtedy Ďuro, ktorý bol s nami v roku 2010 v Kazachstane pri Aralskom jazere, pracoval ako tlačiar v Banskej Bystrici a tlačil kalendár, v ktorom na každý mesiac pripadala fotka jednej oblasti sveta, ktorá má zaniknúť. A jednou z nich bolo práve Aralské jazero, tak sme si povedali, že by sme to predtým mohli ešte vidieť. Tak sme sa na pionieroch vybrali na väčšiu expedíciu. Už vtedy sme sa ale pohrávali s myšlienkou, že by sme šli do Afriky. Bolo naším snom vidieť pyramídy, no vtedy to prebil Kazachstan a jazero, pretože malo zmiznúť, i keď teraz ho opäť dávajú dokopy a napúšťajú ho. Do Afriky sa nám podarilo ísť až o sedem rokov neskôr.

Čo bolo najťažšie vybaviť pred výletom do Afriky?

Asi vôbec zohnať ľudí, ktorí majú čas päť mesiacov. Tím musel byť zložený z kameramana, fotografa a nejakých mechanikov, čiže tí ľudia museli byť ku všetkému špecifickí a nie hocikto. Dosť komplikované bolo aj vybavovanie víz. Museli sme riešiť aj trajekt, ktorý by nás odviezol z Európy na východné pobrežie Afriky. Žiadne už ale nechodia, takže sme šli nákladnou loďou a bolo to tiež dosť komplikované a drahé. Potom bolo ťažké zohnať už iba financie, a to najmä na natáčanie tejto expedície a prepravu. Jazda samotná bola lacná.

Akú trasu ste prekonali?

Vyštartovali sme z Banskej Bystrice, odkiaľ sme išli do Talianska, presnejšie do Selerna na juhu, kde nás nabrala spomínaná loď do Izraela. Pôvodne sme chceli ísť do Egypta, ale tam nemala zastávku, respektíve mala, ale nedali sa tam vyložiť motorky. Takže z Izraela sme šli do Egypta na Sinajský polostrov a potom už stále na juh cez Sudán, Etiópiu, Keňu, Tanzániu, Malawi, Mozambik až do Juhoafrickej republiky na Strelkový mys, čo je vlastne najjužnejšie miesto tohto kontinentu. To bol aj náš cieľ – dokázať, že tam motorka Pionier môže prejsť cez celý ten kontinent.

Touto trasou ste šli aj cestou späť?

Nie, naspäť sme poslali motorky domov kontajnerom a my sme leteli.
Pozerajúc film, na ceste ste mali hneď niekoľko problémov.
Jasné, riešili sme stále nejaké, napríklad aj banalitu, že nám došiel benzín.

Čo výnimočné sa vám počas cesty prihodilo?

Uf, veľa vecí. Napríklad v Etiópii sme sa ocitli v miestnej väznici. Bolo to zaujímavé, lebo vyzerala inak ako väzenie, ktoré by si človek bežne predstavil. Stretli sme tam aj zaujímavých ľudí – Somálca, ktorý nám rozprával, ako chce ujsť do Európy. Ďalšia vec bola, že sme dostali maláriu.

Kde ste sa nakazili?

Asi v Malawi, ale v Mozambiku sa prejavila. Malária je taká nepríjemná choroba, ktorú prenáša komár a nedá sa proti nej zaočkovať. Skončili sme na desať dní v nemocnici, kde sme trošku umierali. Bolo nám zle, mali sme teploty, halucinácie a kŕče. Potom si nás tam všimla jedna pani, ktorá tam žila. Narodila sa v Mozambiku, ale bola Európanka, presnejšie Portugalčanka, keďže je to portugalská kolónia. Tá sa o nás starala a možno nás aj zachránila. Neskôr sme mohli vďaka nej pokračovať ďalej v ceste. Nebyť tej ženy, možno by sme tam skončili.

Nepomýšľali ste vtedy nad návratom?

Nebolo odtiaľ návratu, pretože odtiaľ, myslím, nechodili ani žiadne lietadlá ani spoje. Jediné veľké mesto v Mozambiku je Maputo, odkiaľ sú lety aj do Európy, ale my sme boli od neho vzdialení mnoho kilometrov.

Na čo ste sa v Afrikenajviac tešili?

Chceli sme vidieť pyramídy v Karime v Sudáne, čo bol taký náš cieľ. Ďalším bolo vidieť Kilimandžáro, najvyšší vrch Afriky. No a potom sme už išli na Strelkový mys. Mysleli sme si, že pod strechou Afriky, teda Kilimandžárom, skončíme a že aspoň tam sa musíme dostať. Keď sme sa tam dostali, povedali sme si, že máme ešte čas, energiu, silu aj odhodlanie a prejdeme radšej celú krajinu.

To bolo potom, ako ste ochoreli?

Nie, to bolo ešte pred maláriou. Po nej sme mali už iba Juhoafrickú republiku, teda mesiac jazdy.

Po tom všetkom ste vládali ešte mesiac jazdiť?

Nevládali, ale už sme to museli dokončiť. Boli sme len tritisíc kilometrov pred koncom.

Kam ešte chcete ísť na motorkách?

Rozmýšľal som, že pôjdem na pionieri ešte na jeden motorkársky zraz vo Vladivostoku. Volá sa Motorkársky zraz na kraji sveta a napriek tomu, že nemám rád motorkárske zrazy, tak tento by sa mi možno páčil. Cez Ameriku by som sa vrátil domov. Iné plány s pioniermi už ani veľmi nemám.

A s inými prostriedkami?

Na šesťdesiatročnej Jave 250 som obišiel Južnú Ameriku, Austráliu, Indonéziu a minulý rok časť Indie a cez Pakistan a Čínu domov.

S kým ste tam šli?

Toto som absolvoval so žltými trabantmi (Žlté trabanty Dana Přibáňa) z Čiech. Takže aby som sa vrátil, jediné miesto, čo mi ostáva navštíviť, je asi ten Vladivostok, lebo už som všade bol.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  10. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  1. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  2. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  5. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  6. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  9. Levanduľa pre zamestnancov
  10. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 474
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 14 415
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 14 114
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 11 138
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 243
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 7 636
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 299
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 5 846
  9. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 5 400
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 272

Téma: Film


Hlavné správy z SME | MY Nitra - aktuálne správy

Zažite nezabudnuteľné chvíle v lone prírody s očarujúcim wellness (+FOTO)

V blízkom okolí Žiliny je malé mestečko Rajecké Teplice s bohatou kúpeľníckou históriou. Presne tam sa nachádza Wellness Hotel Diplomat ****.

Ľudia, ktorí vedú FC Nitra, sú pre mňa neakceptovateľní, tvrdí Galád

Kto posledných vyhrabe z prepadliska? Viacerí fanúšikovia volajú po tom, koho klub v marci vyhodil.

Ivan Galád, jeden z najúspešnejších trénerov v dejinách FC Nitra, je vyše 4 mesiace bez klubu.

Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim

BILLA rozširuje rady svojich zamestnancov a ponúka im radu zaujímavých benefitov

Ako ovplyvnila novela Registračného a prestupového poriadku SFZ futbalový život

Najväčšiu novelu registračného a prestupového poriadku SFZ (RaPP) schválil výkonný výbor na svojom júnovom zasadaní, takže je účinná už takmer tri mesiace. Čo priniesla?

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

SPRÁVU SME AKTUALIZOVALI

V Kremnici horel rodinný dom. Z miesta odviezli muža v kritickom stave (+FOTO)

Na miesto ráno smerovalo dvanásť hasičov.

Nemecký turista zomrel počas túry v Malej Fatre

Vrtuľník nemohol pre vietor zasiahnuť.

Nitra zrušila silvestrovský ohňostroj. Zmeny budú aj vo vianočnom mestečku

Definitívny vzhľad námestia počas vianočných trhov ešte dolaďujú na útvare hlavného architekta.

Vybrali SME

Už ste čítali?