V osemdesiatych rokoch, keď sa v základných školách vyučovala hlavne ruština, na Hradnej vyučovali aj nemecký jazyk, postupne pribudla angličtina a francúzština. V roku 1992 vďaka splneniu všetkých odborných podmienok bola na základe povolenia Ministerstva školstva SR ZŠ zaradená medzi štyri základné školy na Slovensku s experimentálnym vyučovaním nemeckého jazyka od prvého ročníka. Počas realizácie experimentu spolupracovala s odborným garantom - Výskumným ústavom detskej psychológie a patopsychológie zastúpeným PhDr. Evou Farkašovou. Po ukončení a overení výsledkov ministerstvo experimentálny učebný variant povolilo ako riadny učebný plán s rozšíreným vyučovaním cudzích jazykov od 1. ročníka s platnosťou od 1. septembra 2001. Vďaka vysokej úrovni vyučovania nemeckého jazyka sa žiaci z Hradnej pravidelne umiestňujú na popredných miestach v olympiáde nemeckého jazyka v okresných a krajských kolách. Najmä vďaka tunajším absolventom bolo na novozámockom gymnáziu otvorené štúdium s možnosťou získania takzvaného Sprachdiplomu. Po vzniku bilingválnych gymnázií v poslednom desaťročí si rad absolventov ZŠ na Hradnej ulici každoročne volí náročné štúdium na týchto stredných školách - a všetci pokračujú úspešne. Už v 80. rokoch udržiavala Hradná živé družobné kontakty so Základnou školou v Naumburgu v Nemecku formou osobnej korešpondencie žiakov a učiteľov aj výmennými letnými pobytmi. V súčasnosti sa rozvíjajú partnerské vzťahy so školou v Haslau an der Donau v Rakúsku. „Máme ambície byť školou rodinného typu - nielen vzdelávať, ale aj zaujímať sa o dieťa a úzko spolupracovať s rodičmi,“ zdôrazňuje riaditeľka ZŠ Mgr. Mária Kuklová. „Umožníme žiakom osláviť u nás s kamarátmi narodeniny, meniny alebo hoci aj mamin sviatok. Počas víkendov budeme usporadúvať športové súťaže, neformálne stretnutia.“ Máme plne vybavený areál s jedálňou a telocvičňou. V dvadsiatich triedach vzdelávame 458 žiakov. Dokázali by sme prijať ešte 100 žiakov naviac, nechceme však umelo zvyšovať priemerné počty na úkor kvality pedagogickej práce. Máme len dve triedy s 33 žiakmi, hornou hranicou by malo byť 25, v bilingválnych maximálne 16 žiakov.“ V previerkach vedomostí skončili žiaci z Hradnej značne nad celoslovenskou úrovňou. Výsledky Monitoru 2005 boli pre žiakov deviatych tried veľmi úspešné a prekročili celoslovenskú úroveň. Celoslovenský priemer v matematike bol 23,4 bodu a 65,1 %, Hradná dosiahla 29,6 bodu a 82,2 %. V slovenskom jazyku boli žiaci ZŠ o 1,8 bodu a 6,9 % lepší ako celoslovenský priemer.