y (SAD). Aj ten počíta s racionalizáciou, no ani zďaleka nie je taký radikálny. Do platnosti vstúpi 1. júla. Poslanci zároveň poverili prednostu mestského úradu Ľubomíra Martinku, aby vypracoval novú koncepciu fungovania MAD v Nitre. Predložiť ju má na júnové rokovanie zastupiteľstva. Za uvedené riešenie (navrhol ho Ľubomír Fraňo, SDKÚ) hlasovalo 20 poslancov, nikto nebol proti, piati (členovia KDH) sa hlasovania zdržali.
Alternatívny systém MAD, ktorý podporuje primátor Ferdinand Vítek, by priniesol samospráve finančnú úsporu. Viac by nemusela prispievať dotáciami na mestskú autobusovú dopravu (tá by bola údajne lacnejšia o 70 miliónov, znížilo by sa aj základné cestovné). Na druhej strane by sa znížil počet liniek a boli by kratšie, takže oveľa viac cestujúcich by muselo prestupovať. Zrušené by boli aj viaceré zastávky. Proti takémuto zámeru už prišla na mestský úrad prvá petícia – podpísalo sa pod ňu 183 zamestnancov a pacientov Špecializovaného odborného ústavu sv. Svorada na Zobore. „Navrhovaný cestovný poriadok je zameraný len na zníženie nákladov MAD. Nezohľadňuje potreby obyvateľov,“ píše sa v petícii, ktorá poukazuje na zhoršenie primeranej dostupnosti služieb - vrátane zdravotníckych. Nový systém by pre zamestnancov a pacientov ústavu znamenal predĺženie cestovania, niektorí by museli dvakrát prestupovať.
Poslancom sa prihovorila aj zástupkyňa najväčšieho zamestnávateľa v Nitre, ktorá osobne prišla na rokovanie zastupiteľstva. „Dúfam, že budete brať do úvahy aj potreby zamestnávateľov a občanov,“ vyzvala ich. Uviedla, že výrobný podnik v Krškanoch pracuje na tri zmeny a ľudia by mali problém dostať sa do práce.
„Celý problém sme zredukovali do čísiel a vytratil sa sociálny aspekt, občan,“ konštatoval poslanec Ivan Gavalovič (KDH). Konkrétne poukázal na situáciu v Starom meste, „kde býva strašne veľa penzistov“. Pýtal sa, ako sa dostanú po schválení alternatívneho systému MAD do nemocnice či polikliniky – linky 7 a 30 by totiž boli zrušené. Žiadal, aby sa tento problém riešil. K téme by sa podľa neho mali vyjadriť aj výbory mestských častí. Myslí si tiež, že „menšia dotácia“ na mestskú autobusovú dopravu je prípustná, veď samospráva dáva financie aj na iné veci.
Poslanci sa zhodli, že racionalizácia nákladov na MAD je nevyhnutná, len treba nájsť vhodnú koncepciu. S tou, ktorú vypracovala bratislavská firma, sa nestotožnila ani Slovenská autobusová doprava (s Mestom Nitra má uzatvorenú zmluvu do konca roka). „Návrh v tejto chvíli nemôžeme prijať, nepoznáme jeho ekonomický efekt,“ reagoval generálny riaditeľ SAD Ján Vrba. Poznamenal, že ak by pristúpili k jeho realizácii, museli by prepustiť 50 až 60 ľudí, nevyužitých by zostalo asi 30 autobusov. Poukázal však najmä na dôsledky pre cestujúcich. Poslancom dal k dispozícii odborný posudok, ktorý vypracovala Žilinská univerzita - Fakulta riadenia a informatiky. Tá alternatívny návrh tvrdo skritizovala, nezodpovedá vraj poznatkom modernej dopravnej vedy: „Jeho uvedenie do prevádzky by znamenalo veľmi výrazné zhoršenie dopravnej obslužnosti mesta Nitry.“ Kým dnešný systém využíva počas pracovného dňa 35 autobusových liniek s 1662 spojmi, alternatíva počíta len s pätnástimi dennými linkami (z toho šesť je okružného typu) a 1058 spojmi. Vynecháva napríklad obsluhu zastávok na Dieloch – Viničkách, na Pražskej, Partizánskej I, II, Žilinskej, Nitrianskej, nepočíta ani so zastávkou na Kalvárii I. Trasy liniek podľa odborníkov z univerzity ignorujú imperatívy dopravnej vedy – nerešpektujú základné dopravné vzťahy ani snahu o minimalizáciu prestupov.
Primátor Ferdinand Vítek nevníma rozhodnutie zastupiteľstva ako svoju prehru, hoci jeho návrh nepodporili ani členovia domovského klubu SDKÚ. Tvrdí, že takéto uznesenie očakával. „Stále si myslím, že mnohí poslanci sa boja prijať rozhodnutie, ktoré je potrebné prijať. Preto riešenie problému odsunuli,“ reagoval Vítek. Uviedol, že podľa zákona môže podpísať zmluvu s dopravcom len na taký objem dopravy, na aký vystačí dotácia zo štátneho rozpočtu. „A tá je od roku 2005 nula korún. Pre mňa z toho vyplýva, že podľa nového cestovného poriadku by mala MAD produkovať nulovú stratu.“ Presne tak bol zostavený alternatívny systém MAD, ktorý poslanci nepodporili. „Rešpektujem ich rozhodnutie, aj keď si myslím, že je pre Mesto neefektívne.“ Päťdesiat miliónov korún, ktoré sú v mestskom rozpočte vyčlenené na vykrytie straty MAD, sa podľa primátora dá využiť aj rozumnejšie.
Zmluva s SAD je platná do konca roka. O tom, kto bude mestskú autobusovú dopravu prevádzkovať od januára a za akých podmienok, by sa malo rozhodnúť na základe verejného obstarávania. „Vyberieme najlepšiu ponuku,“ uviedol primátor.