Ide Spoločnosť Pettipress a.s. pripravila diskusné stretnutie zo série Smart Cities v Nitrianskom kraji. Pozvaní hostia diskutujú na Mestskom úrade v Nitre.
Diskusiu vám prinášame prostredníctvom spravodajstva minúta po minúte.
Témy diskusného fóra
Moderné mestá - moderný región
Smart Cities na Slovensku
Skúsenosti zo zahraničia
Moderná doprava - integrovaný dopravný systém
Hostia
Marek Hattas - primátor mesta Nitra
Peter Blaas -Business Development Director, Antik Telekom
Martin Noskovič - zástupca pre Smart City, Alam s.r.o.
Martin Varga - Sales Manager Slovanet
Informácie
Kedy: 28. 10. 2019, 10.00 – 12.00 h
Kde: Mestský úrad Nitra, obradná sieň
Moderátor: Jaroslav Kizek
10.10 Moderátor víta prítomných hostí. Uviedol, že vydavateľstvo začalo pred dvomi rokmi organizovať sériu diskusných podujatí. Dnešné stretnutie sa bude venovať rozvoju miest ako i skúsenostiam zo zahraničia.
10.12 Moderátor predstavuje hostí: Marek Hattas - primátor mesta Nitra, Peter Blaas -Business Development Director, Antik Telekom, Martin Noskovič - zástupca pre Smart City, Alam s.r.o, Martin Varga - Sales Manager Slovanet
10.14 Moderátor položil prítomným prvú otázku - či sme sa v slovenských mestách pohli v oblasti smart riešení. Prítomných privítal primátor Nitry, ktorý hovorí, že o téme smart cities sa viac hovorí, ako reálne robí. Niektoré z miest však už v tejto oblasti pokročili.
10.15 Martin Varga hovorí, že na trhu vzniklo viacero spoločností, ktoré ponúkajú zaujímavé smart riešenia. Firmy očakávajú feedbacj od samospráv a sú pripravení pomôcť mestám a obciam ponúknuť aj pilotné projekty.
10.17 Martin Noskovič hovorí, že výraznou zmenou a posunom je, že postupne sa pridávajú aj samosprávy, ale aj štát. Štát sa snaží nové riešenia podporovať. Dôležité je vedieť, kam sa chcú mestá posunúť aj v horizonte 20 rokov. A toto potrebujú vedieť aj firmy, aby vedeli pripraviť vhodné a žiadané riešenia.
10.20 Slova sa ujal Peter Blass. Na tému smart technológií pravidelne diskutuje so starostami a primátori. Taktiež zdôraznil, že je potrebné vedieť ciele samospráv v tejto oblasti, aby vedeli ponuku prispôsobiť dopytu. Dodal, že v súčasnosti samosprávy zaujíma téma cyklistiky, bezpečnosti a životného prostredia.
10.22 Moderátor hovorí, že smart riešenia by mali zlepšovať život obyvateľov. Reaguje primátor Nitry. Hovorí, že každý by mal začať sám od seba. V Nitre sú polopodzemné kontajnery sa aplikáciami, bike sharing, SOS tlačítka, elektronabíjačky na autá, inteligentné lavičky... Hovorí o efektivite a potrebe participácii obyvateľov. V krajských mestách je potrebná mobilita a ekológia. Robili plán udržateľnej mobility. Ideálne je podľa neho, mapovať situácie pravidelne a na tom stavať. Mesto postupne smart riešenia zavádza, aj keď to ide podľa neho pomaly a vyžaduje o čas.
10.26 Marek Hattas hovorí o tom, že štát často posun brzdí, avšak by to nemalo samosprávy odradiť.
10.29 Moderátor otvára tému dopravy.Pýta sa ako zefektívniť dopravy mestách a podporiť alternatívne formy. Reaguje Noskovič, z firmy Alam s.r.o., ktorí sa venujú mapovaniu dopravy, zberajú údaje a výsledky prezentujú mestu, ktoré následne na základe dát pripravujú dopravné riešenia- úpravy križovatiek, plánovanie cyklotrás.
"Prechádzame z dynamického riadenia križovatky sa pocsúvame do roviny softvéru. Máme informácie do čítačov dopravy, detektorov, kamier a toto všetko spolu s informáciami z mesta a z meteo staníc a podbne zbierame a zobrazujeme ich vedeniu mesta a pracovníkov, ktoré hľadajú súvislosti v týchto dátach, aj keď na prvý pohľad nemusia súvisieť," hovorí Noskovič.
Úprava križovatiek tým, že majú integrované dáta z kamier, križovatiek by sa dala, napríklad v prípade nehody regulovať doprava cez obchádzky.
Spomenul aj sledovanie bicyklov, na základe ktorých by mohli riešiť cyklotrasy.
V Žiline spustili projekt Preferencie dopravy. Cieľom je zatraktívnenie mestskej hromadnej dopravy. Autobus MHD má v križovatke výhodu, cez križovatku plynule prechádza a nestojí na červenej.

10.37 Slova sa ujal Peter Blaas z firmy Antik Telecom: "Venujeme sa viacerým témam, jedna z nich je parkovanie. Máme projekt v historickom centre Bardejova. Vodič na začiatku ulice netuší, či tam je miesto, jazdí tam viac áut, ako je potrebné."
Ďalším projektom je bikesharing, využívajú iný model ako v Nitre. Spustili ho zatiaľ v 4 mestách, majú 1000 bicyklov.
Hovorí aj o stanoviskách. Používajú bezstanoviskový systém. Netreba nechávať bicykel na konkrétnom stanovisku a bicykel nájde tak človek kdekoľvek. Výhodou je, že ľudia nájdu bicykel na lepšie dostupných miestach.
10.45 Vyjadril sa aj Martin Varga zo Slovanetu. Prešiel k téme polopodzemných kontajnerov. Je nástroj na to, aby zberová firma chodila tam, kde je to potrebné. Vyzdvihol, že Nitra má práve v tomto najviac senzorov a sú výkladnou skriňou. Marek Hattas hovorí, že polopodzemné kontajnery šetria aj miesto, tým aj parkovacie miesta. Polopodzemné kontajnery budujú najmä na sídliskách. Uvažuje aj o ďalších smart riešeniach v odpadovom hospodárstve, ktoré však nie sú jednoduché.
10.49 Martin Varga je vďačný za spätnú väzbu od zákazníkov, na základe ktorých vedia zlepšovať služby a prinášať dokonalejšie riešenia. Poukazuje na to, že často narážajú na legislatívne prekážky, V súčasnosti vyvíjajú ďalšie smart riešenia v odpadovom hospodárstve v spolupráci s mestom Praha - dynamický systém napĺňania kontajnerov, ktoré nemajú senzory. "Dokážeme predikovať aj niekoľko mesiacov vopred, ako sa bude situácia s odpadom vyvíjať," hovorí Varga. Inovácii e veľa.
10.54 Petrr Blaas hovorí o novinkách - meranie kvality ovzdušia vo vnútorných budovách. Používajú sa vnútorné aj vonkajšie senzory, ktoré upozorňujú na hodnoty v ovzduší a "upozornia, že je čas otvoriť okno".
10.59 Primátor Hattas hovorí, že na to,aby ste mohli zavádzať zmeny, potrebujete presvedčiť veľa ľudí a na to sú potrebné relevantné dáta.
11.03 Zástupcovia firiem zdôrazňujú, že je potrebné, aby predstavitelia miest vedeli, čo potrebujú a akým smerom sa potrebujú uberať. Dôležitá je postupnosť a priority v smart riešeniach. Samosrprávy potrebujú dáta a analýzy, na ktorých budú stavať. Dáta je možné zbierať zo všetkých oblastí a zároveň spolu súvisia a dávajú zmysel. Smart city je zmysluplné
Noskovič hovorí o meteo staniciach. Každá meteo stanica má iné parametre, niektoré poskytujú len základné informácie, iné veľmi detailné. "Potrebujeme vyriešiť dlhodobé problémy, nie krátkodobé. Preto potrebujeme od samospráv vedieť ich víziu. V Trnave riešime projekt, kde primátor chce presné dáta, aby mohol argumentovať iným poslancom a hľadať riešenia," hovorí Noskovič.
Chcú tam zaviesť 8 meteo staníc, ktoré budú kompatibilné a budú merať ovzdušie na jednotlivých miestach v meste. „Budeme zbierať aj dáta z križovatiek, smetných košov a podobne, ktoré následne porovnáme aj s meteo stanicami."
11.06 Noskovič hovorí o veľkom posune kamerových systémov, ktoré fungujú spoľahlivo. Videoanalytika nahradí klasické senzory. Analýzu robí softwer a informácie vyhodnocuje automaticky. Ide o veľký prínos v oblasti bezpečnosti.
11.08 Moderátor dal priestor divákom, týka sa kontroly separácie. Reaguje Martin Varga, hovorí na margo separácie a vytvorenia senzoru, ktorý by identifikoval jednotlivé druhy odpadov. "Nemyslím si, že je dnes riešenie, kde by sme mohli rozpoznať, čo ľudia hádžu do kontajneru. Sú špeciálne senzory, ale nemôžeme to zaviesť do každého kontajneru," hovorí.
11.10 Slova sa ujal Peter Blaas. Bonusový koncept si vyskúšali na bicykli. „Ľudia nechodia hore kopcom. Tak sme dali na FB výzvu, že tí, ktorí vynesú bicykle na kopec, dostanú jazdy navyše. Veľa z nich sa na to chytilo.“

11.18 Ďalšia otázka sa týka elektrických skútrov a ich možnosti zavedenia v Nitre. Primátor Hattas si ich osobne už vyskúšal, a považuje to za dobrý nápad a v Nitre by sa dali využiť pri jazde do kopca, kam bicykle nie sú vhodné. Prioritou je teraz stabilizácia bikesharingu. Zaujal ich model, že môžu preskočiť na zdieľanie elektrických skútrov.
11.21 Peter Blaas vyzdvihuje výhody. Obyvatelia by mohli kombinovať v rámci jedného kreditu rôzne typy zdieľaných dopravných prostriedkov, podľa toho, ktorý typ je pre nich v danej chvíli výhodné.Spoločnosť vždy pri zavádzaní nových služieb uvažuje o existujúcej infraštruktúre a možnostiach riešenia technických a praktických problémov.Zdieľané motorky využívajú najmä mladí. Pre firmu ide o prémiovú záležitosť.
Pri elektrobicykloch je potrebná hustá sieť elektrických zásuviek a motivovať ľudí k tomu, aby bicykle nechávali pri zásuvkách.
11.32 Moderátor sa pýta, ako vyhodnocujú firmy nápad a koľko prebieha realizácia nových projektov a či majú tzv. vizionárov. Pán Varga hovorí, že v Slovanete majú oddelenie inovácií, ktoré "sa hrá s vesmírnymi záležitosťami." Zároveň pri nápadoch posudzujú, či má význam sa s nápadmi zaoberať a či majú význam a zmysel a sú zrealizovateľné a užitočné. Veľkou témou sú odpady, treba hľadať nástroje ako efektívne nakladať s financiami. Niektoré mestá už pilotné projekty nepotrebujú, lebo si zistili skúsenosti s inými mestami. Problémom je potom verejné obstarávanie, kde môže vyhrať firma, ktorá s realizáciou nemá skúsenosti.
11.38 Tento problém potvrdil aj primátor Marek Hattas. Hovorí o skúsenostiach mesta. Mesto chystá rekonštrukciu kina Palace. "Keby spravíme obstarávanie, vyhral by inžinier ,ktorý by mal najnižšiu cenu. Spravil by to technicky možno dobre, ale neviem, ako by to bolo po estetickej stránke," hovorí Hattas.
Prešiel na plány mesta. Chceli by riešiť videanalytiku, prebrať do vlastnej správy osvetlenie v meste, zastabilizovať bikesharing. V rámci osvetlenia je potrebné generačne obnoviť osvetlenie v meste a dopracovať sa k vlastnej sieti – elektrickej aj dátovej.
Výzvou je zmena zákonov, mesto má obmedzené právomoci. Ako príklad uviedol zmenu parkovacej politiky.
11.43 Martin Noskovič hovorí, že u nich sa riadia dopytom a reálnymi potrebami.
11.54 Študent v rámci diskusie podotkol, že sa diskutovalo viac v teoretickej rovine. Účastníci zdôraznili, že experimentovanie je dôležité, aby došlo k zdokonaleniu a posunu. Pohľad do budúcna aj v horizonte desiatkach rokov je dôležité.Riešenia sú, a keď bude po nich dopyt, rozvinú ich ďalej a zavedú do praxe.
12.00 Diskusia končí. Moderátor ďakuje účastníkom diskusie.