Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

MY s VAMI: Moderné mestá - moderný región

Diskusné stretnutie zo série Smart cities sa tentokrát koná v Nitre.

(Zdroj: pc)

Ide Spoločnosť Pettipress a.s. pripravila diskusné stretnutie zo série Smart Cities v Nitrianskom kraji. Pozvaní hostia diskutujú na Mestskom úrade v Nitre.

Diskusiu vám prinášame prostredníctvom spravodajstva minúta po minúte.

Témy diskusného fóra

Moderné mestá - moderný región

Smart Cities na Slovensku

Skúsenosti zo zahraničia

Moderná doprava - integrovaný dopravný systém

Hostia

Marek Hattas - primátor mesta Nitra

Peter Blaas -Business Development Director, Antik Telekom

Martin Noskovič - zástupca pre Smart City, Alam s.r.o.

SkryťVypnúť reklamu

Martin Varga - Sales Manager Slovanet

Informácie

Kedy: 28. 10. 2019, 10.00 – 12.00 h

Kde: Mestský úrad Nitra, obradná sieň

Moderátor: Jaroslav Kizek

10.10 Moderátor víta prítomných hostí. Uviedol, že vydavateľstvo začalo pred dvomi rokmi organizovať sériu diskusných podujatí. Dnešné stretnutie sa bude venovať rozvoju miest ako i skúsenostiam zo zahraničia.

10.12 Moderátor predstavuje hostí: Marek Hattas - primátor mesta Nitra, Peter Blaas -Business Development Director, Antik Telekom, Martin Noskovič - zástupca pre Smart City, Alam s.r.o, Martin Varga - Sales Manager Slovanet

10.14 Moderátor položil prítomným prvú otázku - či sme sa v slovenských mestách pohli v oblasti smart riešení. Prítomných privítal primátor Nitry, ktorý hovorí, že o téme smart cities sa viac hovorí, ako reálne robí. Niektoré z miest však už v tejto oblasti pokročili.

SkryťVypnúť reklamu

10.15 Martin Varga hovorí, že na trhu vzniklo viacero spoločností, ktoré ponúkajú zaujímavé smart riešenia. Firmy očakávajú feedbacj od samospráv a sú pripravení pomôcť mestám a obciam ponúknuť aj pilotné projekty.

10.17 Martin Noskovič hovorí, že výraznou zmenou a posunom je, že postupne sa pridávajú aj samosprávy, ale aj štát. Štát sa snaží nové riešenia podporovať. Dôležité je vedieť, kam sa chcú mestá posunúť aj v horizonte 20 rokov. A toto potrebujú vedieť aj firmy, aby vedeli pripraviť vhodné a žiadané riešenia.

10.20 Slova sa ujal Peter Blass. Na tému smart technológií pravidelne diskutuje so starostami a primátori. Taktiež zdôraznil, že je potrebné vedieť ciele samospráv v tejto oblasti, aby vedeli ponuku prispôsobiť dopytu. Dodal, že v súčasnosti samosprávy zaujíma téma cyklistiky, bezpečnosti a životného prostredia.

SkryťVypnúť reklamu

10.22 Moderátor hovorí, že smart riešenia by mali zlepšovať život obyvateľov. Reaguje primátor Nitry. Hovorí, že každý by mal začať sám od seba. V Nitre sú polopodzemné kontajnery sa aplikáciami, bike sharing, SOS tlačítka, elektronabíjačky na autá, inteligentné lavičky... Hovorí o efektivite a potrebe participácii obyvateľov. V krajských mestách je potrebná mobilita a ekológia. Robili plán udržateľnej mobility. Ideálne je podľa neho, mapovať situácie pravidelne a na tom stavať. Mesto postupne smart riešenia zavádza, aj keď to ide podľa neho pomaly a vyžaduje o čas.

10.26 Marek Hattas hovorí o tom, že štát často posun brzdí, avšak by to nemalo samosprávy odradiť.

10.29 Moderátor otvára tému dopravy.Pýta sa ako zefektívniť dopravy mestách a podporiť alternatívne formy. Reaguje Noskovič, z firmy Alam s.r.o., ktorí sa venujú mapovaniu dopravy, zberajú údaje a výsledky prezentujú mestu, ktoré následne na základe dát pripravujú dopravné riešenia- úpravy križovatiek, plánovanie cyklotrás.

"Prechádzame z dynamického riadenia križovatky sa pocsúvame do roviny softvéru. Máme informácie do čítačov dopravy, detektorov, kamier a toto všetko spolu s informáciami z mesta a z meteo staníc a podbne zbierame a zobrazujeme ich vedeniu mesta a pracovníkov, ktoré hľadajú súvislosti v týchto dátach, aj keď na prvý pohľad nemusia súvisieť," hovorí Noskovič.

Úprava križovatiek tým, že majú integrované dáta z kamier, križovatiek by sa dala, napríklad v prípade nehody regulovať doprava cez obchádzky.

Spomenul aj sledovanie bicyklov, na základe ktorých by mohli riešiť cyklotrasy.

V Žiline spustili projekt Preferencie dopravy. Cieľom je zatraktívnenie mestskej hromadnej dopravy. Autobus MHD má v križovatke výhodu, cez križovatku plynule prechádza a nestojí na červenej.

10.37 Slova sa ujal Peter Blaas z firmy Antik Telecom: "Venujeme sa viacerým témam, jedna z nich je parkovanie. Máme projekt v historickom centre Bardejova. Vodič na začiatku ulice netuší, či tam je miesto, jazdí tam viac áut, ako je potrebné."

Ďalším projektom je bikesharing, využívajú iný model ako v Nitre. Spustili ho zatiaľ v 4 mestách, majú 1000 bicyklov.

Hovorí aj o stanoviskách. Používajú bezstanoviskový systém. Netreba nechávať bicykel na konkrétnom stanovisku a bicykel nájde tak človek kdekoľvek. Výhodou je, že ľudia nájdu bicykel na lepšie dostupných miestach.

10.45 Vyjadril sa aj Martin Varga zo Slovanetu. Prešiel k téme polopodzemných kontajnerov. Je nástroj na to, aby zberová firma chodila tam, kde je to potrebné. Vyzdvihol, že Nitra má práve v tomto najviac senzorov a sú výkladnou skriňou. Marek Hattas hovorí, že polopodzemné kontajnery šetria aj miesto, tým aj parkovacie miesta. Polopodzemné kontajnery budujú najmä na sídliskách. Uvažuje aj o ďalších smart riešeniach v odpadovom hospodárstve, ktoré však nie sú jednoduché.

10.49 Martin Varga je vďačný za spätnú väzbu od zákazníkov, na základe ktorých vedia zlepšovať služby a prinášať dokonalejšie riešenia. Poukazuje na to, že často narážajú na legislatívne prekážky, V súčasnosti vyvíjajú ďalšie smart riešenia v odpadovom hospodárstve v spolupráci s mestom Praha - dynamický systém napĺňania kontajnerov, ktoré nemajú senzory. "Dokážeme predikovať aj niekoľko mesiacov vopred, ako sa bude situácia s odpadom vyvíjať," hovorí Varga. Inovácii e veľa.

10.54 Petrr Blaas hovorí o novinkách - meranie kvality ovzdušia vo vnútorných budovách. Používajú sa vnútorné aj vonkajšie senzory, ktoré upozorňujú na hodnoty v ovzduší a "upozornia, že je čas otvoriť okno".

10.59 Primátor Hattas hovorí, že na to,aby ste mohli zavádzať zmeny, potrebujete presvedčiť veľa ľudí a na to sú potrebné relevantné dáta.

11.03 Zástupcovia firiem zdôrazňujú, že je potrebné, aby predstavitelia miest vedeli, čo potrebujú a akým smerom sa potrebujú uberať. Dôležitá je postupnosť a priority v smart riešeniach. Samosrprávy potrebujú dáta a analýzy, na ktorých budú stavať. Dáta je možné zbierať zo všetkých oblastí a zároveň spolu súvisia a dávajú zmysel. Smart city je zmysluplné

Noskovič hovorí o meteo staniciach. Každá meteo stanica má iné parametre, niektoré poskytujú len základné informácie, iné veľmi detailné. "Potrebujeme vyriešiť dlhodobé problémy, nie krátkodobé. Preto potrebujeme od samospráv vedieť ich víziu. V Trnave riešime projekt, kde primátor chce presné dáta, aby mohol argumentovať iným poslancom a hľadať riešenia," hovorí Noskovič.

Chcú tam zaviesť 8 meteo staníc, ktoré budú kompatibilné a budú merať ovzdušie na jednotlivých miestach v meste. „Budeme zbierať aj dáta z križovatiek, smetných košov a podobne, ktoré následne porovnáme aj s meteo stanicami."

11.06 Noskovič hovorí o veľkom posune kamerových systémov, ktoré fungujú spoľahlivo. Videoanalytika nahradí klasické senzory. Analýzu robí softwer a informácie vyhodnocuje automaticky. Ide o veľký prínos v oblasti bezpečnosti.

11.08 Moderátor dal priestor divákom, týka sa kontroly separácie. Reaguje Martin Varga, hovorí na margo separácie a vytvorenia senzoru, ktorý by identifikoval jednotlivé druhy odpadov. "Nemyslím si, že je dnes riešenie, kde by sme mohli rozpoznať, čo ľudia hádžu do kontajneru. Sú špeciálne senzory, ale nemôžeme to zaviesť do každého kontajneru," hovorí.

11.10 Slova sa ujal Peter Blaas. Bonusový koncept si vyskúšali na bicykli. „Ľudia nechodia hore kopcom. Tak sme dali na FB výzvu, že tí, ktorí vynesú bicykle na kopec, dostanú jazdy navyše. Veľa z nich sa na to chytilo.“

11.18 Ďalšia otázka sa týka elektrických skútrov a ich možnosti zavedenia v Nitre. Primátor Hattas si ich osobne už vyskúšal, a považuje to za dobrý nápad a v Nitre by sa dali využiť pri jazde do kopca, kam bicykle nie sú vhodné. Prioritou je teraz stabilizácia bikesharingu. Zaujal ich model, že môžu preskočiť na zdieľanie elektrických skútrov.

11.21 Peter Blaas vyzdvihuje výhody. Obyvatelia by mohli kombinovať v rámci jedného kreditu rôzne typy zdieľaných dopravných prostriedkov, podľa toho, ktorý typ je pre nich v danej chvíli výhodné.Spoločnosť vždy pri zavádzaní nových služieb uvažuje o existujúcej infraštruktúre a možnostiach riešenia technických a praktických problémov.Zdieľané motorky využívajú najmä mladí. Pre firmu ide o prémiovú záležitosť.

Pri elektrobicykloch je potrebná hustá sieť elektrických zásuviek a motivovať ľudí k tomu, aby bicykle nechávali pri zásuvkách.

11.32 Moderátor sa pýta, ako vyhodnocujú firmy nápad a koľko prebieha realizácia nových projektov a či majú tzv. vizionárov. Pán Varga hovorí, že v Slovanete majú oddelenie inovácií, ktoré "sa hrá s vesmírnymi záležitosťami." Zároveň pri nápadoch posudzujú, či má význam sa s nápadmi zaoberať a či majú význam a zmysel a sú zrealizovateľné a užitočné. Veľkou témou sú odpady, treba hľadať nástroje ako efektívne nakladať s financiami. Niektoré mestá už pilotné projekty nepotrebujú, lebo si zistili skúsenosti s inými mestami. Problémom je potom verejné obstarávanie, kde môže vyhrať firma, ktorá s realizáciou nemá skúsenosti.

11.38 Tento problém potvrdil aj primátor Marek Hattas. Hovorí o skúsenostiach mesta. Mesto chystá rekonštrukciu kina Palace. "Keby spravíme obstarávanie, vyhral by inžinier ,ktorý by mal najnižšiu cenu. Spravil by to technicky možno dobre, ale neviem, ako by to bolo po estetickej stránke," hovorí Hattas.

Prešiel na plány mesta. Chceli by riešiť videanalytiku, prebrať do vlastnej správy osvetlenie v meste, zastabilizovať bikesharing. V rámci osvetlenia je potrebné generačne obnoviť osvetlenie v meste a dopracovať sa k vlastnej sieti – elektrickej aj dátovej.

Výzvou je zmena zákonov, mesto má obmedzené právomoci. Ako príklad uviedol zmenu parkovacej politiky.

11.43 Martin Noskovič hovorí, že u nich sa riadia dopytom a reálnymi potrebami.

11.54 Študent v rámci diskusie podotkol, že sa diskutovalo viac v teoretickej rovine. Účastníci zdôraznili, že experimentovanie je dôležité, aby došlo k zdokonaleniu a posunu. Pohľad do budúcna aj v horizonte desiatkach rokov je dôležité.Riešenia sú, a keď bude po nich dopyt, rozvinú ich ďalej a zavedú do praxe.

12.00 Diskusia končí. Moderátor ďakuje účastníkom diskusie.

Najčítanejšie na My Nitra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 880
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 18 185
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 427
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 933
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 803
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 218
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 293
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 720

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Je suis fan
  2. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  3. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  4. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  5. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  6. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  8. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 622
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 814
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 125
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 415
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 181
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 975
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 937
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 163
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Futbalisti Paty (v bielom) v nedeľu o 17.00 h v sledovanom šlágri privítajú FC Nitra.

Tréner Paty má Nitranov prečítaných.


7 h
Obvineného priviedli na súd niekoľko minút pred šiestou hodinou večer.

Obvineného predviedli z hygienických dôvodov v overale. To, čo spáchal, nepoprel, no tvrdil, že bol donútený ísť do domu kradnúť.


4 h
Reprezentačný nahrávač Peter Porubský.

Volejbalisti Slovenska už nemajú postupový osud vo vlastných rukách.


14 h
Za Patu nastúpi osem hráčov, ktorí prešli akadémiou Nitry. A za Nitru osem bývalých hráčov Trnavy, ktorej sa v Pate hromadne fandí. Aj špílmacher David Vaško (vľavo) sa teší na štvrtoligový šláger.

Špeciálny zápas za akýchkoľvek okolností, hecuje Peseky na nedeľu.


18. aug

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Väčšina nezvestných sa skrýva, pretože je na nich vydaný príkaz na zatknutie.


16. aug

Jeden muž zmizol pred 24 rokmi s hotovosťou 665-tisíc korún, na piatich Kysučanov je vydaný európsky zatykač.


21 h

Na mieste nie je vodovod ani kanalizácia.


18. aug

Jedna z hľadaných osôb uniká pred spravodlivosťou od roku 1999.


17. aug

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Je suis fan
  2. Miroslav Makyta: Svet podľa Fica a Matoviča
  3. Jana Júdová: Príbeh zúfalého pacienta, muža, ktorý sadil stromy
  4. Nina Erneker: Kde sa dobre varí, tam sa dobre darí
  5. Marián Kozák: Výlet do Bratislavy a Viedne v roku 2015
  6. Lucia Žárska: Tesla sa chystá deliť svoje akcie v pomere 3:1
  7. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 12. časť
  8. Jozef Sitko: Neopakovateľný veľký vzor z detstva
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 622
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 814
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 125
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 415
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 181
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 975
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 937
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 163
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu