NITRA. Mesto má so smart riešeniami už niekoľkoročné skúsenosti. Patria k nim napríklad polopodzemné kontajnery s GPS, SOS systém na Mostnej ulici, zdieľané bicykle či lavičky, ktoré umožňujú nabiť si mobil.
A práve tie považuje primátor Marek Hattas za „možno jedno z najhorších smart riešení“.

Využíva ich málo ľudí
Šesť inteligentných lavičiek je v Nitre od leta 2017, umiestnené sú na stojiskách zdieľaných bicyklov. Jedna stála 3 300 eur.
„Sú málo využívané a nie sú vždy umiestnené v správnom priestore – časom sme prišli na to, že mobilný telefón si potrebujú nabiť iba ľudia v určitých lokalitách," povedal Hattas.
Poukázal aj na bezpečnostný problém: "Akonáhle si zapichnete váš USB konektor do neznámeho zariadenia, vystavujete sa bezpečnostnému riziku a to je ďalší faktor, prečo ľudia tie lavičky nepoužívajú“.
Práve smart lavička sa podľa neho stala synonymom toho, ako smart riešenie môže dopadnúť zle, ak nie je proklientsky nastavené.
Za zásadné považuje tri veci: mobilitu, bezpečnosť a ekológiu. „Je výborné, keď máte dáta o doprave. Teraz sme robili plán udržateľnej mobility, vieme, koľko áut sem prichádza, koľko odchádza, ktorými ulicami sa hýbu.“
Prioritou je parkovanie
Momentálne je prioritou mesta parkovanie. „Zameriavame sa na nové technológie, ako sú parkovacie automaty, potrebujeme, aby sme v nich mohli platiť aj platobnou kartou. Potrebujeme autá s kamerovým systémom a videoanalytikou, ktorá bude rozoznávať ešpézetky, aby sme odľahčili našich mestských policajtov,“ naznačil Hattas.
Na to je potrebná aj zmena legislatívy a zavedenie objektívnej zodpovednosti za priestupky v statickej doprave.
Primátor dodal, že mesto sa zapojilo do výzvy Horizont 2020, v rámci projektu sa chce zaoberať analýzou dát z videokamier.
„Má to zmysel pri futbalových stretnutiach, kde máme problém s bezpečnosťou, na parkoviskách, ale aj na problematických miestach – musíme sa zamyslieť, čo občania potrebujú.“
Preferencia MHD
„Analýza obrazu má veľký význam. Musí to byť automatizované. Napríklad, keď bude niekde zhluk ľudí či zaznie výstrel, softvér to vyhodnotí a do terénu pôjde mestská polícia,“ reagoval Martin Noskovič zo spoločnosti Alam, ktorá zabezpečuje aj fungovanie cestnej svetelnej signalizácie v Nitre.