NITRA. To, že hendikep nie je pri umeleckom prejave prekážkou, pravidelne dokazujú znevýhodnené deti prostredníctvom projektu Tvoriť môže každý.
Vzdelávací program Nitrianskej galérie už jedenásty rok dáva hendikepovaným alebo sociálne znevýhodneným deťom príležitosť prejaviť nadanie a priblížiť aj ostatným to, ako sami vidia okolitý svet.

„Pred rokom sme uzatvorili desať ročníkov, počas ktorých sme pracovali iba s dielami zo zbierok Nitrianskej galérie. Tento ročník bol tak trochu výnimočný, lebo sme pridali ešte ďalšie programy,“ povedala pedagogička Elena Tarábková.
Skúmali architektúru
Okrem zbierok sa deti v prvom polroku ročníka zamerali na vtedajšie výstavy, ako aj okná galérie. Architektúru župného domu, v ktorom galéria sídli, neopomenuli ani teraz.
„Máme krásnu štvorkrídlovú palácovú budovu, ktorá je zároveň národnou kultúrnou pamiatkou. Je to pôvodne baroková stavba, ktorá bola prestavaná do secesného slohu, takže je tu krásna štukatérska výzdoba a na tú sme si posvietili teraz v septembri,“ priblížila históriu budovy Tarábková.

Súčasnú výstavu poňali veľmi pestrofarebne. „Vytvárali rôzne kompozície, inšpirované práve štukatérskou výzdobou župného domu. Reliéfy robili z materiálov ako mušličky, liesky, konáriky, pistácie, šípky či lístočky.“
Počas druhého polroka si školy mohli vybrať z troch výstav – Podoby slobody, Transfigurácie a (Un)Nature. Deti pracovali s rozličnými materiálmi a vyskúšali si niekoľko výtvarných techník. „Kreslili zmizíkom do atramentu, robili kresby s čiernym a farebným fixom, tvorili objekty z polystyrénových gulí, ktoré oblepili farebnými pierkami alebo plsťou. Robili aj z kerahmoty, do ktorej pridávali sklenenú farebnú drť, ale aj koláže.“
Spoznali samých seba

„Pri výstave Podoby slobody sme sa zamerali práve na to, aby deti skúmali svoje preferencie, záľuby a aké majú vlastnosti a zručnosti. Museli si vytvoriť portrét, ktorý charakterizuje nielen ich zovňajšok, ale zakomponovali doň aj veci, ktoré sa im páčia a ktoré obľubujú,“ objasnila pedagogička.