Deti zo Základnej školy na Benkovej ulici v Nitre prezentovali svoje ročníkové práce. Škola je zameraná na alternatívne vzdelávanie, ktoré sa uskutočňuje špeciálnou starostlivosťou o mimoriadne nadané deti.
Gestorkou celého projektu je Jolana Laznibatová, ktorá ho za-
čala realizovať v Bratislave. V Nitre funguje projekt pre mimoriadne nadané deti osem rokov. Vstupnou bránou je hodnota IQ, ktorá musí byť vyššia ako 130 bodov. „Aby sa deti dostali do prvého ročníka na našej škole, musia absolvovať psychotesty i vedomostné skúšky z matematiky, zo slovenčiny a čítania,“ prezradila Mária Bernáthová, zástupkyňa projektu pre mimoriadne nadané deti.
Ako funguje výučba v škole
Ráno sa vyučovanie začína komunitou, kde sa triedna učiteľka venuje problémom v triede a pocitom žiakov. Potom prebieha klasické vyučovanie formou blokov, v ktorých sú pospájané niektoré predmety, napr. prírodoveda s čítaním. Každá vyučovacia hodina je rozdelená do niekoľkých celkov, takže deti nesedia celých 45 minút v lavici. Zaujímavý je predmet „obohatenie“, počas ktorého sa žiaci venujú práci s encyklopédiami a takto získavajú nové informácie. Žiaci vypracujú niekoľko menších projektov a vyvrcholením školského roka sú ročníkové práce. Tento rok boli rozdelené do sekcií: zvieratá, šport, botanika, zoológia, história, vesmír, zemepis, technika, literatúra, hudba a výtvarná výchova, ľudské telo, informatika. Sekcie sa utvorili podľa tém, ktoré si deti zadali. Budúci školský rok môžu byť úplne iné. Práce sa hodnotia na základe rôznych kritérií: grafika, rozsah, originalita, odbornosť, spôsob prezentácie a použitá literatúra. Úlohou detí je na úvod povedať, prečo si vybrali danú tému. Prezentácia nie je časovo limitovaná. Na konci môžu ostatní žiaci klásť otázky. „Niekedy sa prezentujúci žiak dostane do pomykova a ostatní mu musia pomôcť, lebo jeho vedomosti nesiahajú až tak ďaleko,“ uviedla uči-teľka Eva Točeková.
Šach a španielčina
Po vyučovaní čakajú na deti krúžky: literárno-dramatický, výtvarný, športový a tvorivé dielne. „Od nasledujúceho roka by som chcela na škole zaviesť šachový krúžok a krúžok španielskeho jazyka,“ povedala zástupkyňa. Deti už od prvého ročníka pracujú na hodinách informatiky s detským programovacím jazykom Baltík a učia sa programovať hry. Škola pre mimoriadne nadané deti sa môže pochváliť úspechmi svojich žiakov v rôznych súťažiach, akými sú medzinárodná súťaž Klokan, matematická súťaž Max alebo zemepisná olympiáda. Nadané deti riešia kategóriu vyššiu o jeden rok. Školu obmedzuje najmä pravidlo, že účasť na súťažiach je limitovaná počtom žiakov. Často nemôžu učitelia vyslať všetky deti, ktoré si to zaslúžia.
Individualisti
Pre mimoriadne nadané deti je problémom pracovať v skupinke a navzájom sa tolerovať. Vyučujúci to riešia v kruhu na koberci, kde žiakom zadávajú spoločné úlohy. Netradičným spôsobom učenia je, keď pedagóg prenechá hodinu žiakovi. Ten si doma pripraví učivo a vysvetlí ho svojim spolužiakom. Deti si tak lepšie zvyknú pracovať s literatúrou a internetom. Na tejto základnej škole funguje aj detský parlament, v ktorom je zastúpené jedno dieťa z každej triedy, ktoré prešlo triednymi voľbami. Parlament zostavil nielen žiacke pravidlá, ale aj práva. Patrí medzi ne napríklad právo dostať odpoveď na každú slušne položenú otázku, právo pracovať podľa svojho vlastného tempa alebo právo na demokratický prístup.