ealizovať od júla 2006.
Kto zaplatí menej?
Cena jednorazového cestovného lístka zostane 16 korún (držiteľov čipovej karty vyjde jazda 12 Sk). Žiaci a študenti zaplatia polovicu. Dôchodcovia nad 70 rokov budú aj po septembri jazdiť len za evidenčné cestovné – teda za dve koruny. Do tejto kategórie patria tiež zdravotne ťažko postihnuté osoby a darcovia krvi – držitelia zlatej a diamantovej Janského plakety, čo je oproti terajšiemu stavu novinka.
Od septembra sa situácia zlepší tiež pre dôchodcov do 70 rokov, ako aj pre invalidných dôchodcov s poklesom schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako 70%. „Zaplatia o dve koruny menej ako teraz,“ povedal nám primátor Ferdinand Vítek, ktorý zníženie cestovného navrhol.
Zadarmo budú autobusmi naďalej jazdiť deti do začatia povinnej školskej dochádzky a držitelia preukazov Konfederácie politických väzňov. Od septembra k nim pribudnú aj bývalí príslušníci Vojenských táborov nútených prác.
Vypíšu verejnú súťaž
Od 4. júla bude v platnosti nový cestovný poriadok z dielne SAD Nitra, ktorý prináša čiastočnú ra-
cionalizáciu mestskej autobusovej dopravy. Prepravné výkony sa znížia asi o 300-tisíc kilometrov za rok. Už onedlho bude vypísaná súťaž návrhov na ďalší cestovný poriadok, ktorý vstúpi do platnosti v druhej polovici budúceho roka. Do užšieho kola postúpi maximálne päť návrhov. Každý finalista dostane odmenu vo výške 600-tisíc korún. Súťaž má byť vyhodnotená do konca novembra. „Následne budeme hľadať verejným obstarávaním dopravcu, ktorý dokáže víťazný cestovný poriadok zabezpečiť,“ uviedol primátor. Víťaz má byť známy do konca februára 2006.
Poslanci schválili aj podmienky, ktoré musí nový cestovný poriadok akceptovať. Návrh predložil prednosta úradu Ľubomír Martinka. Ako uviedol, tvorbu novej koncepcie MAD sprevádzali ťažké, ale korektné rokovania, na ktoré boli prizvaní odborníci. „Podarilo sa nám nájsť riešenie, ako ekonomicky zefektívniť mestskú autobusovú dopravu a zachovať aj obslužnosť územia. Zároveň chceme, aby boli s cestovným poriadkom MAD zosúladené prímestské linky,“ dodal prednosta. Poslanci ho poverili vypracovaním novej koncepcie po tom, ako odmietli radikálne riešenie navrhnuté primátorom.
Čipové karty zadarmo?
Koncepcia MAD, ktorá sa bude realizovať od júla 2006, počíta s obmedzením počtu liniek na 15 až 25. „Výrazná väčšina cestujúcich by mala cestovať priamo, tí ostatní maximálne s jedným prestupom,“ uvádza sa v materiáli, ktorý schválilo zastupiteľstvo. V súvislejšie obývaných alebo inak pravidelne využívaných oblastiach má byť zaručená maximálna pešia dostupnosť k najbližšej zastávke MAD 500 metrov od všetkých veľkých zdrojov a cieľov cestujúcich.
Mesto chce vytvoriť miesto referenta pre MAD, už od januára 2006 plánuje vydávať aj čipové karty. Cestujúci ich údajne dostanú zadarmo.
Autor: M. HOJČUŠOVÁ