NITRA. Rýchlostná cesta R1 Pribina má dnes desať rokov. Za ten čas po nej prešlo už 98 miliónov vozidiel.
Veľká časť dopravy sa na R1 presunula zo starej zlatomoraveckej cesty, ktorá mala prívlastok cesta smrti. Počet nehôd klesol.
Vďaka plynulejšej preprave a priamemu prepojeniu regiónu vodiči podľa prevádzkovateľa R1 ušetria až 14 minút za volantom.
Počet áut vlani po prvý raz klesol
Novú cestu v úseku Nitra – Tekovské Nemce otvorili 28. októbra 2011, v júni 2012 pribudol severný obchvat Banskej Bystrice, spolu je to 52 km. V roku 2017 bola dobudovaná križovatka Lehota.
„Počas prvého roku prevádzky prešla po R1 približne polovica automobilov v porovnaní s rokom 2021,“ povedal Martin Štefánik, hovorca spoločnosti Granvia, ktorá Pribinu postavila ako PPP projekt. Jej správcom je Granvia Operation.
„Množstvo dopravy rástlo od otvorenia rýchlostnej cesty do roku 2019,“ dodal Štefánik.
Vlani po prvý raz zaznamenali pokles na úroveň z roku 2015. Dôvodom bol lockdown súvisiaci s pandémiou covidu. V tomto roku autá opäť pribudli.
„Ale prepad množstva automobilovej dopravy je stále badateľný,“ konštatoval Štefánik. Konkrétne čísla sme sa nedozvedeli.
Vylepšujú protihlukové steny
Merania v roku 2019 potvrdili, že hluk z cesty prekračuje povolené normy. Granvia ich dala urobiť na pokyn ministerstva dopravy. Podnet dali obyvatelia Starého mesta, Krškán a Čermáňa, ktorí písali petíciu.
Nové protihlukové steny nepribudnú, vylepšujú existujúce.
„Posledné protihlukové opatrenia sa momentálne realizujú v najviac dotknutých oblastiach," vyjadril sa hovorca.
Na konci tohto roka dá správca vypracovať akustickú štúdiu. Má overiť, či došlo k zníženiu hluku a zhodnotiť vplyv opatrení vykonaných na rýchlostnej ceste.
Menej nehôd v regióne
Po vybudovaní Pribiny sa znížil počet dopravných nehôd v regióne. Štefánik vyčíslil, že pokles je vyšší ako 80% „ak porovnávame nehodovosť starej cesty spred roku 2011 a dopravné nehody z rýchlostnej cesty R1 PR1BINA po roku 2012.“