Čo vás priviedlo ku kandidatúre na župného poslanca?
Ku kandidatúre ma priviedla moja práca pre samosprávu v regióne, vďaka čomu som v stálom kontakte so starostami a pracovníkmi úradov v okrese. Dostal som aj stranícku ponuku, uprednostnil som však výzvu starostov, ktorí sa dokonca ponúkli, že mi budú nápomocní pri zbere podpisov, potrebných na podanie kandidátnej listiny nezávislého kandidáta. Považujem to za veľký prejav dôvery, vážim si takúto podporu a v prípade úspechu budem samozrejme „hájiť farby“ miestnej samosprávy, pretože sa považujem za kandidáta nominovaného šesťdesiatkou obcí nášho regiónu.
Kde vidíte v čase súčasnej inflácie, zdražovania energií, nižších podielových daní od štátu miesto na šetrenie?
Pokúsim sa túto otázku zodpovedať v rámci možnosti stručne a jasne. Pri nakladaní s verejnými zdrojmi treba zdravo investovať do úsporných riešení a zároveň vytvárať rozumné rezervy. Treba sa pozrieť na všetky oblasti, ktoré kraj zabezpečuje – školstvo, kultúra, zdravotníctvo, sociálne služby, cesty atď. a hľadať možnosti efektívneho nakladania s majetkom.
Aká je najväčšia slabina okresu? Ako je možné to zlepšiť?
Môžeme hovoriť o slabinách, alebo o príležitostiach. Okres Nitra i celý Nitriansky kraj má, podľa môjho názoru, obrovský potenciál, stačí ho využiť. Pozrime sa na cestovný ruch, máme tu mnoho prírodných krás, mnoho šikovných remeselníkov, umelcov, vinárov. Vidím potenciál v zintenzívnení podpory cestovného ruchu, vo väčšej podpore malých lokálnych a regionálnych projektov, znížení administratívnej náročnosti pri projektoch, ľudovo povedané odbúrajme zbytočné „papierovačky“ a aktívnejšej účasti župy v týchto projektoch.
V okresoch chýbajú lekári špecialisti aj všeobecní lekári pre ambulancie. Ako by ste chceli pritiahnuť mladých, nových lekárov?
Jedine za vlasy...skôr, ako im vypadajú pri byrokracii, ktorá na nich čaká, keď si budú chcieť ambulanciu otvoriť. Považujem však za potrebné povedať, že sa musíme pozrieť trochu vyššie, nielen na úroveň kraja. V poslednej dobe sme svedkami štrajkových pohotovostí a protestov. Pre mňa to znamená naozaj systémové zlyhávanie na centrálnej úrovni. Na úrovni župy si viem predstaviť pomoc lekárom s hľadaním vhodných priestorov, prípadne pomoc s bývaním.

V ktorých oblastiach by Nitriansky samosprávny kraj mal dostať nový impulz?
V prvom rade by mali zástupcovia kraja, priblížiť občanom jeho význam a základné princípy fungovania. Smutným faktom je, že mnoho ľudí vôbec netuší, na čo kraj slúži, aké sú jeho právomoci a dokonca zažívam aj stretnutia s ľuďmi, ktorí si nepoznajú meno župana, prípadne si mýlia pojmy „primátor“ a „predseda NSK“. Myslím, že sa treba pozrieť na cestnú infraštruktúru a jej efektívnu správu a naozaj dať na rady odborníkov, ktorých župný úrad má, tak aby sme nemali cesty a mosty v havarijnom stave.
S ktorými krokmi doterajšieho vedenia nitrianskej župy sa nestotožňujete?
Kritizovať je pomerne jednoduché, náročnejšie je prinášať riešenia. Súčasnému vedeniu župy treba poďakovať za odvedenú prácu a všetky úspešné projekty, ktoré sa podarilo zrealizovať. Vedeniu, ktoré vzíde z volieb, ako aj novému zastupiteľstvu prajem, aby nasledujúce obdobie bolo o hľadaní rozumných riešení, o zdravých dohodách a o výsledkoch pre občanov. Vzhľadom na moju ambíciu byť jeho súčasťou v prípade úspechu k tomu rád svojou prácou prispejem.
Ako by ste zabezpečili väčšiu dynamiku investícií do rekonštrukcie a výstavby cestnej infraštruktúry?
Poslanec má svoj región poznať. Značnú časť mojej práce trávim práve na cestách, kde sa stretávam so zástupcami jednotlivých samospráv. V tejto dobe aktuálne riešim úpravy križovatky, kde sa pretínajú cesty v správe NSK a v správe obce s cieľom zvýšiť bezpečnosť účastníkov cestnej premávky. Vlastné poznatky spolu s podnetmi z regiónu dokážem prenášať na pôdu zastupiteľstva NSK a zároveň komunikovať s príslušnými odbormi župného úradu.
Kde by mala krajská samospráva pristupovať aktívnejšie v oblasti sociálnej starostlivosti a zdravotníctva?
Spomeniem vlastnú skúsenosť s umiestňovaním seniorov do zaradenia sociálnych služieb. Chcem poďakovať všetkým zamestnancom týchto zariadení, ktorí sa seniorom venujú. Považujem za dôležité, aby boli adekvátne finančne ohodnotení.
Ak ich nedoceníme, o seniorov sa nebude mať kto postarať. Rovnako treba hľadať zdroje na to, aby kraj zabezpečil dostatočné kapacity zariadení. Treba si uvedomiť, že aktuálne nastavenie a dlhé čakacie lehoty pre prijímateľov, u ktorých je potrebná celodenná odborná starostlivosť, nie sú riešením.
Pokiaľ ide o zdravotníctvo, spomeniem dve skúsenosti z nedávnej doby. Počas pandémie Covid-19 som mal pocit, akoby župa zodpovedná za zdravotníctvo v kraji nebola dostatočne činná. Všetko zostalo na pleciach miest a obcí, čo viedlo k tomu, že sme za regionálne združenie obcí vydali komuniké s názvom „Obecný úrad nie je nemocnica, starosta nie je lekár“. Jeho cieľom bolo aktívne zapojiť župu do riešenia krízovej situácie a prevzala na seba úlohy, ktoré naozaj nepatria obciam.
Opačnú skúsenosť mám zo zasadnutí krízového štábu vo veci riešenia situácie poskytnutie pomoci, aj tej zdravotnej, odídencom z Ukrajiny. Bol som svedkom veľkého nasadenia všetkých zainteresovaných.
Objednávateľ: Mgr. Juraj Švarc , Hasičská 1274/18, 951 15 Mojmírovce
Dodávateľ: Petit Press a.s. Lazaretská 12, 811 08 Bratislava, IČO: 35790250
Tlačová správa je komerčným textom a nijako neprezentuje názor redakcie. Za jej obsah a rešpektovanie zákonných noriem zodpovedá zadávateľ. Viac informácií na: https://www.petitpress.sk/uploads/media/pravidla_politicka_inzercia_4.2010.pdf