Písmo:A-|A+
diskusia (0)
V prevádzke je od apríla tohto roka po ročnej prestávke spôsobenej haváriou. „Kompa výrazne skracuje cestu z Vlčian do Palárikova, Selíc i Nových Zámkov. Využívajú ju osobné a nákladné autá, traktory, kombajny, motorky i chodci. udia z Vlian majú asto záhradky na druhej strane rieky a naopak, takže tento spôsob prepravy vítajú,“ uviedol Ernest Eliáš, ktorý zariadenie obsluhuje. V letných mesiacoch premáva kompa denne od 6. do 22. hodiny. Prievoz je bezplatný, prevádzkovateom je Regionálna správa a údržba ciest Nové Zámky. Džka trasy sa pohybuje poda výšky hladiny vody od 120 do 150 metrov. V zimných mesiacoch kompa premáva dovtedy, kým na Váhu neplávajú väšie adové kryhy. V závere roka 2003 pri vysokej vode na Váhu sa nad kompou odtrhol plávajúci bager. Roztrhol nosné lano kompy a na jeden rok ju vyradil z prevádzky. Aby sa predišlo podobným haváriám a aby lano nebolo prekážkou pre lodnú dopravu, bolo pri rekonštrukcii upevnené na dva nové protiahlé 18 metrov vysoké stožiare. Kompa vo Vlanoch zaala premáva v osemdesiatych rokoch minulého storoia, priom nahradila dovtedajšiu historickú drevenú kompu. Tá už pred 110 rokmi premávala po starom koryte Váhu, ktoré viedlo cez dedinu Vlany. „Stará kompa tu bola skôr, ako prvá železnica na Slovensku z Nových Zámkov do Bratislavy. udia ju využívali, ke sa potrebovali dosta na vlak na druhú stranu rieky,“ uviedol Eliáš. Závesné kompy využívajú pre pohon prúd vody v rieke tak, že sa telesom kompy vytvorí šikmá plocha a hydrodynamická sila tlaí lo k jednému alebo druhému brehu. Kompa je pritom zavesená na dvoch nastavitených lanách, ktoré sa pohybujú na kladkách na nosnom lane napnutom cez rieku.