ý do šiesteho alebo dokonca do siedmeho – najvyššieho stupňa stavebného stavu. Pre porovnanie: v prvom stupni je len úplne nový most.
„Most pri univerzite je momentálne v piatom stupni, “ povedal nám Vladimír Žiak zo Slovenskej správy ciest. V prípade, že prejde rovno do „sedmičky“, malo by sa čím skôr pristúpiť k jeho rekonštrukcii. Mimo prevádzky bude minimálne 2,5 mesiaca. Je možné, že na ten čas bude cez rieku postavený dočasný – tzv. skladací most. V Nitre sa použil aj pred desaťročím, keď sa rekonštruoval most na Mostnej ulici. Určený bol len pre mestskú autobusovú dopravu.
„Skúšobné vrty plánujeme na koniec augusta, respektíve začiatok septembra. Odobraté vzorky vyhodnotíme v laboratóriu,“ povedal nám V. Žiak. Samotná rekonštrukcia mostovky si podľa predbežných odhadov vyžiada 15-20 miliónov. K tomu treba pripočítať ešte náklady na zabezpečenie dočasnej zmeny organizácie dopravy, prípadne spomínané premostenie skladacím mostom. „Najväčšie problémy budú s nákladnými autami. Pravdepodobne ich presmerujeme cez severný obchvat - okolo hypermarketu,“ uvažuje Žiak. Ešte zložitejšia bude situácia s kamiónovou dopravou.
Most pri univerzite bol postavený v roku 1964, bol iba dvojprúdový. Už o deväť rokov neskôr sa ukázalo, že potrebám cestnej dopravy nestačí. Podľa vtedajšieho prieskumu ním prešlo za 24 hodín 11 381 motorových vozidiel (mimochodom, toľko teraz prejde len osobných áut v jedinom pruhu). Preto bol v roku 1977 rozšírený na súčasnú štvorprúdovku. „Týždeň čo týždeň sa tam vraciame. Len tento rok sme do opráv mosta investovali okolo 500-tisíc korún. Potrebná je jeho rekonštrukcia, v opačnom prípade sa bude údržba čím ďalej tým viac predražovať. Už v súčasnosti presahuje bežný rámec,“ konštatoval Vladimír Žiak. Pripomenul, že nosnosť mosta napriek spomínaným problémom nie je ohrozená. Vodiči sa teda jeho pádu báť nemusia.