NITRA. Plán vyzeral jednoducho, no komplikuje sa to. Na sídlo pre nitriansku župu nie sú peniaze.
Krajskí poslanci na októbrovom zastupiteľstve len zobrali na vedomie informatívnu správu. O žiadnom riešení nerozhodli.
Prišlo sedem ponúk
- Župa od svojho vzniku nemá vlastné sídlo. Úradníci sú roztrúsení na troch miestach – v prenájme na Rázusovej, v župnom dome a na Kupeckej.
- Bývalé vedenie župy minulo pri hľadaní sídla státisíce eur. Najväčšiu položku tvoria náklady na projektovú dokumentáciu novostavby na Chrenovej. Nikdy sa stavať nezačala, zato padali hlavy za manipuláciu pri verejnom obstarávaní.
- Nový župan Branislav Becík sa rozhodol hľadať budovu cez inzerát. Do podnájmu už ísť nechce. Prišlo sedem ponúk, tri vyradili. Jedna bola na prenájom budovy Tabáň na Štúrovej, dve prišli po lehote (budova Stapringu na Piaristickej a budova HM Cars na Novozámockej).
- Posudzovali preto len štyri ponuky – bývalú poštu (majiteľom je Freepark), bývalý Telekom / spoje (RC develop), bývalú Pletu (Reality rent) a budovu na Vihorlatskej (eustream). Spoje sú najväčšie. Majiteľ pýta 6,75 milióna eur plus DPH.
- Na župe vznikla pracovná komisia, ktorá sa sídlom zaoberá. Sú v nej aj poslanci Štefan Štefek, Jozef Dvonč, Tibor Csenger, Zsolt Baranyay, Daniel Balko a Henrich Varga.
Alternatívy, ktoré pôvodne odporúčali, boli tri – kúpa budovy bývalých spojov v centre mesta, kúpa tejto budovy plus bývalej pošty (pre Ponitrianske múzeum, ktoré je v podnájme) a do tretice výstavba na Svätoplukovom námestí (zo strany Mostnej ulice).
O tej sa pôvodne vôbec neuvažovalo. Komisiu majetku oslovila najviac, na svojom októbrovom rokovaní ju odporúčala schváliť. Podľa územného plánu je to možné. Časť verejnosti je proti.
„Osobne túto alternatívu vnímam v rovine science fiction,“ povedal riaditeľ úradu Peter Privalinec.
V informatívnej správe sú vyčíslené náklady na kúpu a rekonštrukciu bývalých spojov (sumy sú s DPH) na 29,2 milióna.
Verzia bývalé spoje plus pošta by vyšla až 43,1 milióna a novostavba 35,9 milióna.
O novom sídle sme sa rozprávali s Petrom Privalincom.
Aká bola pôvodná predstava? Z čoho chcel úrad financovať kúpu a následnú rekonštrukciu nehnuteľnosti?
Potreba konečne umiestniť úrad samosprávneho kraja do jednej budovy je absolútnou nevyhnutnosťou, ktorou sa 21 rokov nikto koncepčne nezaoberal.
Relatívne podrobnou analýzou sme došli k záveru, že odporúčané nehnuteľnosti sú nad rámec aktuálnych finančných možností samosprávneho kraja.
Na kúpu nového sídla chceme použiť výhradne vlastné zdroje, na prípadnú rekonštrukciu by sme sa chceli sústrediť na výzvu z operačného programu Slovensko, ak takáto bude vyhlásená.

Vidíte ako reálne, že bude úrad lobovať u vlády (na zastupiteľstve to odporúčal poslanec Oremus), aby bola možnosť čerpať dotácie na rekonštrukciu budov pre verejnú správu?
Určite áno, predseda kraja ma silný ťah na bránu. Ale stále sme v rovine lobovania, problematika eurofondových výziev je komplexnejšia.
Nie som si istý, či sa nám podarí dobehnúť to, čo býva-lé vlády trestuhodne zameškali. Programovacie obdobie sa začalo už v roku 2021..

Spĺňa niektorá z aktuálne posudzovaných nehnuteľností podmienky pre parkovanie?
Z tohto pohľadu je najideálnejšia budova bývalých Spojov, ku ktorej prislúcha vlastných cca 34 parkovacích miest. Týmito miestami ale vieme plnohodnotne obslúžiť vozový park úradu, určite nimi nevyriešime parkovanie pre zamestnancov. Veľmi malým počtom vlastných parkovacích miest disponuje aj budova starej pošty.