NITRA. Obyvateľom zariadení sociálnych služieb v Nitrianskom kraji hrozia od februára pokuty, aké tu ešte neboli. Schválili to župní poslanci.

„Za hrubé, znevažujúce správanie klienta voči iným osobám, rovnako ako aj za ohrozovanie života a zdravia iných osôb fajčením mimo priestorov na to určených a podobne, je klient povinný zaplatiť jednorazovú pokutu najviac 50 eur,“ píše sa v novom všeobecne záväznom nariadení o poskytovaní sociálnych služieb.
Výšku úhrady „za jednotlivé hrubé správania klientov“ si má určiť každé zariadenie (v zriaďovateľskej pôsobnosti župy) vo svojom vnútornom predpise.
Priplatiť si má aj klient, ktorému je treba poskytnúť služby „nad rámec“ po nadmernom požití alkoholu a iných drog.
V nariadení sa spomínajú poplatky za upratovanie, pranie či iné obslužné činnosti „z dôvodu úmyselného nadmerného znečistenia zariadenia napríklad jedlom, odpadkami, cigaretovými ohorkami“.
Aj v takýchto prípadoch je limit 50 eur.

Všetci zaplatia viac
„Všeobecne záväzným nariadením reagujeme na výrazné zvýšenie cien potravín oproti roku 2022, pretože nie je podľa našich riaditeľov reálne udržať výšku stravnej jednotky pre prijímateľov sociálne služby,“ povedal na zastupiteľstve riaditeľ úradu Peter Privalinec.
Všetci klienti teda od februára zaplatia viac. „Na základe prijatého VZN vzrastú úhrady za niektoré poskytované sociálne služby pre jedného prijímateľa v priemere o 30 percent," vyčíslila hovorkyňa župy Silvia Zeumerová.
Predpokladaný nárast priemernej mesačnej úhrady sa tak môže pohybovať od 40 do 75 eur.
Vedúca odboru sociálnych vecí Erika Róžová dodala, že toto navýšenie vzniklo z podnetu samotných zariadení sociálnych služieb, pretože im prudko stúpli náklady. „Úhrady služieb neboli zvyšované štyri roky, od posledného prijatého VZN v roku 2019.“
Župa podľa nej citlivo zvažovala dopad na klientov aj vzhľadom na valorizáciu dôchodkov.

Zľavy pre exzamestnancov
Ďalšou úplnou novinkou je pomoc zamestnancom ZSS, ktorí raz budú, respektíve už sú odkázaní na takéto zariadenie. Dostanú zľavu od 10 do 30 percent, podľa počtu odpracovaných rokov.
„Aktuálne evidujeme pätnásť prijímateľov sociálnych služieb, ktorí boli v minulosti zamestnancami našich ZSS,“ povedala Róžová.
Zľavy vníma ako prejav úcty za roky dobre odvedenej práce, ako ďalší benefit pre niekdajšieho zamestnanca zariadenia.
Odpoveď / neodpoveď
Pokuty a poplatky nad rámec bežne poskytovaných služieb navrhla poslankyňa Viera Bútorová, ktorá je zároveň riaditeľkou ZSS v Topoľčanoch. Viacerí vyjadrili obavy, že nebudú vymožiteľné.
Župu sme požiadali o stanovisko, pýtali sme sa, či budú v zariadeniach robiť napríklad fotodokumentáciu ako dôkaz.
Očakávali sme vyjadrenie právnika, namiesto toho nám prišla takáto „odpoveď“: „Názory a návrhy všetkých poslancov Zastupiteľstva NSK si vážime, upriamujú pozornosť na témy, ktoré v spoločnosti rezonujú a poukazujú na dôležitosť ich riešenia.“