tomboly okrem iných inštitúcií pripadne aj tejto škole. Zástupcov školy pre hendikepované deti navyše na akciu nepozvali a o údajnom výťažku z tomboly sa dozvedeli až sprostredkovane.
Mali vraj napísať žiadosť
Ples prebehol koncom januára v bývalom PKO. „Kam poputujú vyzbierané peniaze, odznelo hneď na začiatku. Moderátorka večera spomenula okrem iných inštitúcií aj názov tejto špeciálnej školy a ulicu, na ktorej sídli. Hneď potom som telefonovala riaditeľke, myslela som si, že ju stretnem priamo v sále. Povedala som jej o výťažku z akcie, z ktorého časť mala dostať aj ich škola. Evidentne o ničom nevedela,“ povedala žena, ktorá sa na plese zúčastnila. Riaditeľku špeciálnej základnej školy Soňu Šiškovú informácia zaskočila, pripúšťa však, že aj potešila. „Zháňame si sponzorov, ako sa dá, takže pre nás je každá koruna pomocou. Zdá sa mi zvláštne, že na podujatí použili meno našej školy, hoci sme neboli pozvaní. Navyše sme spomínaný výťažok stále nedostali,“ hovorí Soňa Šišková.
Na problém reagovala aj poslankyňa mestského zastupiteľstva v Nitre Oľga Csákayová, ktorá charitatívny ples moderovala. „Upozornili sme pani riaditeľku, že musí najskôr napísať písomnú žiadosť, na základe ktorej môžeme financie pre školu uvoľniť. Škola určite svoju časť výťažku dostane, prostriedky sú u nás na účte.“ Podľa Csákayovej ide o sumu približne 15-tisíc korún. „Z vyzbieraných financií sme okrem iného podporili majstrovstvá postihnutých detí v krasokorčuľovaní, tábory pre deti zo sociálne slabších rodín, krajskú paraolympiádu postihnutých detí a iné projekty,“ vymenúva poslankyňa.
„Ak niekto usporadúva charitatívne podujatie, mal by pozvať zástupcu zariadenia, ktoré má z neho dostať výťažok. Všetko to navyše mohli riešiť darovacou zmluvou tak, ako to robia iní sponzori. Na podujatí nás spomenuli, pritom sme neboli pozvaní. Aj preto sa mi zdá absurdné, aby sme podávali žiadosť o výťažok z tomboly. Posielať žiadosť na charitatívne podujatie nemá žiadnu logiku,“ hovorí riaditeľka Šišková. Škola zvažuje, že po takom dlhom čase od akcie si už žiadosť ani nepodá.
Spolupráca s Mestom viazne
Škola tiež pred Vianocami na podnet Mesta venovala výrobky svojich žiakov vianočnej burze v Bratislave. „Nechcem to spájať s januárovou akciou, ale je to ďalší príklad slabej spolupráce s Mestom. Vtedy nám povedali, že by sme z burzy mohli niečo ta-
kouto formou pre školu získať. Naše deti s nadšením vyrobili náhrdelníky z prírodných materiálov, maľby na sklo a podobné tvorivé produkty, nič sme z toho ale nakoniec nemali. Neočakávali sme žiadne veľké dary, ani to, že sa naše výrobky na burze predajú. Našou predstavou bolo, že nám aspoň pošlú nejaké sladkosti pre deti,“ povedala riaditeľka.
Na Mestskom úrade v Nitre sa špeciálna škola uchádzala v uplynulom školskom roku o financie podaním troch projektov. Peniaze z nich mali slúžiť na športové, kreatívne a relaxačné aktivity hendikepovaných detí. Ani jeden z projektov neschválili. „Počas predchádzajúceho vedenia nám podobné projekty podporili vždy. Problémom bude asi nedostatok financií, hoci si myslím, že na pomoc postihnutým deťom by sa financie mali nájsť. Veď v tom je sila spoločnosti – vedieť pomôcť slabším,“ dodáva Šišková.
Z Močenka
chodia na „týždňovky“
Zariadenie na Čermáni vzdeláva deti, ktoré majú postihnutie stredného a ťažkého stupňa. Ďalšie dve triedy sú v Klasove a Hájskom. Počas školského roka sedí v laviciach okolo 110 detí, mnohé z nich sa učia podľa individuálnych učebných osnov. V rámci transformácie špeciálneho školstva umiestňujú postupne deti s nariadenou ústavnou výchovou do Detského domova v Močenku. Tie potom dochádzajú na „týždňovky“ do internátnej školy.
Špecifikom je autistická trieda zložená zo šiestich žiakov, o ktorých sa starajú dve pedagogičky a dve vychovávateľky. Deti s autizmom postupujú podľa špeciálneho programu, potrebujú „silne názorný výklad, všetko musia mať napísané, ukázané, predvedené pomôckami“. Zriadená je aj takzvaná praktická škola, ktorú navštevujú žiaci od svojej plnoletosti až do 25. roku života. Ide o vyšší stupeň vzdelávania postihnutých detí, ktorý im pomáha zaradiť sa do bežného života. Podľa schopností dostanú základy varenia, ručných prác, prác v dielni či na priľahlom pozemku. Čo si sami dopestujú, uskladnia v pivnici a neskôr to môžu skonzumovať. Praktická škola žiakov učí aj zdravotnej a rodinnej výchove, rozvíja tiež schopnosť nadväzovať sociálne vzťahy. Odborníci ale upozorňujú, že aj po absolvovaní praktickej školy musia byť hendikepovaní ľudia neustále pod dohľadom zdravej dospelej osoby.