NITRA. Stav veľmi zlý, píše sa pri dvoch mostoch, ktoré patria mestu. V prípade mosta, ktorý vedie k bývalému Zelokvetu, je až katastrofálny.
Podľa odborníka po ňom už niekoľko rokov nemali jazdiť autá. Ale jazdia, a takmer permanentne. Smerujú k areálu, kde sídli množstvo firiem, sú tam sklady a obchody.
Kritici hovoria, že je len otázkou času, kým sa stane nešťastie. Upozorňujú, že vágny prístup mesta je nezodpovedný až trestuhodný.

„Plánujeme opätovne zvolať pracovné stretnutie za účasti všetkých kompetentných a budeme zvažovať riešenie havarijného stavu. Nevylučujeme ani uzatvorenie mosta,“ povedala Lenka Mareková z radnice.
„Drevené podvaly sú v hĺbkovom rozklade so zistením hnilobného stavu, železná konštrukcia je napadnutá koróziou a zábradlie je značne zdeformované,“ píše sa v posudku z roku 2020. Odvtedy prešli štyri roky a stav sa len zhoršil.
Autor posudku konštatoval, že „pre využitie mosta pre účely dopravy“ je do jedného roka nutná výmena mostovky za železobetónovú.
Most je nebezpečný aj pre peších a cyklistov. Aj keby z neho vylúčili motorové vozidlá, podľa odborníka potrebuje obnovu. V takom prípade však stačí, ak bude nová mostovka z dreva.

Diery prekryli plechmi
Už pred ôsmimi rokmi sa na moste, ktorý vedie z Bratislavskej cesty k bývalému Zelokvetu, objavili diery. Prekryli ich plechom. Zábradlie je hrdzavé, krivé, pôsobí nestabilne.
„Mám obavy, že keď sa oň niekto silnejší oprie, spadne do vody,“ povedal už vlani poslanec Andrej Sitkey, predseda mestskej komisie mobility.
Mesto má diagnostické posudky na štyri mosty, vypracovať ich dal odbor dopravy ešte v rokoch 2020 a 2021, v rámci svojich rozpočtových možností. Vyplýva z nich, že v najhoršom stave je spomínaný most k Zelokvetu plus lávka pre peších na Jesenského. Vedie z parku smerom na Zobor.
Stav oboch je v posudkoch označený ako veľmi zlý. Diagnostikovali ešte most cez rieku na Vodnej (stav uspokojivý) a most na Hollého ulici, nad železničnou traťou (stav zlý).
V majetku mesta je podľa Marekovej štrnásť mostov. „Prioritu opráv má päť,“ informovala. Okrem štyroch spomínaných je to aj most v Dolných Krškanoch (smeruje k čističke odpadových vôd a kompostárni), „kde je opätovná potreba statického posúdenia“.
Bez peňazí, bez projektu
Nedávno dala radnica zrekonštruovať lávku nad železničnou stanicou. Most na Cabajskej, na ktorom sa aktuálne pracuje, patrí župe.