NITRA. Po rokoch sa ľudia dočkali. Nitru s Bratislavou spája od 15. decembra vlak. Prestupovanie je už minulosťou.
Zmeny v nedeľu nastali aj v prímestskej a mestskej autobusovej doprave. V tento deň sa tradične menia cestovné poriadky.

Rozdielny čas
Denne premáva z Nitry do hlavného mesta deväť vlakov, rovnaký počet ide opačným smerom. Stoja aj v Hlohovci, Trnave a Pezinku.
Ľudia sa pýtajú, prečo ich nebolo možné zaviesť skôr. Železničná spoločnosť reaguje, že to závisí od štátu, teda ministerstva dopravy.
„Práve na základe jeho objednávky zavádzame novú priamu linku regionálnych expresov z Bratislavy-Nového Mesta do Nitry a späť,“ povedal hovorca spoločnosti Dominik Drevický.
V tlačovej správe sa píše, že cesta potrvá 1 hodinu a 37 minút. Jazda do Bratislavy ale zaberie viac času ako v opačnom smere.
„Regionálne expresy z Nitry do Bratislavy budú mať predĺžený čas jazdy o približne desať minút kvôli tomu, že v stanici Pezinok budú predbiehané expresnými vlakmi, ktoré jazdia na trase Bratislava – Košice,“ vysvetlil hovorca.
V opačnom smere, teda z Bratislavy do Nitry, je v Pezinku len minútový prestoj.
Každé dve hodiny
Vlak, ktorý cestujúcich dopraví do Bratislavy, doteraz jazdil len do Trnavy, od nedele ho predĺžili. Obyčajné celé cestovné stojí 5,10 eura.
Denne z Nitry vypravia do hlavného mesta deväť vlakov, a to každé dve hodiny. Prvý má odchod o 3.51, posledný o 19.51. Jazdí cez Lužianky, Zbehy, Alekšince, Hlohovec, Leopoldov, Brestovany, Trnavu, Pezinok. Zastávka je aj v Bratislave-predmestie, konečná je v Bratislave-Nové Mesto.
Z Bratislavy štartuje prvý vlak do Nitry o 4.31 a posledný o 20.31.
„Hoci jazda autobusom trvá kratšie, študenti môžu vlakom cestovať zadarmo. Predtým ich odrádzalo, že museli prestupovať,“ privítal zmenu otec tínedžerky, ktorá študuje v Bratislave.

Nie je to konečný bod?
Juraj Oravec zo Železničnej spoločnosti Slovensko sa vyjadril, že súčasné riešenie nepovažuje za „konečný bod, s ktorým je ZSSK spokojná“.
„Priamy spoj do hlavného mesta rozhodne vítame. Keď sa nám ho podarí dostať na hodinu a pätnásť minút, budem to považovať za veľké víťazstvo,“ povedal primátor Marek Hattas na diskusii, ktorú zorganizovalo naše vydavateľstvo.
Už roky sa hovorí o vybudovaní trate do Trnovca nad Váhom v dĺžke 27,5 km. Potom by sa mali ľudia do hlavného mesta dostať vlakom za 54,5 minúty.
Vypracovaná bola aj štúdia, ktorú ministerstvo financií vyhodnotilo kriticky. „Dobrý cieľ, nesprávne riešenie,“ vyjadril sa pred dvomi rokmi Útvar hodnoty za peniaze.
Namiesto toho odporúčal modernizáciu trate Nitra – Leopoldov. Rezort dopravy sa s ním stotožnil, neskôr to prehodnotil. Vyžiadal si od ŽSR jazdné časy s cieľom preveriť ich.
Po novom aj autobusy
Od 15. decembra sa menili aj cestovné poriadky autobusov.