NITRA. Po rýchlostnej ceste Via Pribina, ktorá spája Nitru s Banskou Bystricou, prešlo vlani 15,8 milióna vozidiel. To je zatiaľ rekord.
Rok predtým bolo číslo o šesť percent nižšie, evidovali 14,9 milióna vozidiel. V prvom roku po otvorení rýchlostnej cesty ich bolo len necelých sedem miliónov.
Doprava vlani dosiahla vrchol v auguste (vyše 1,5 milióna).
„Tieto údaje potvrdzujú zásadnú úlohu Via Pribina pri cestovaní na dovolenku aj pri každodennom dochádzaní do práce,“ píše v tlačovej správe koncesionár.
Informuje, že v porovnaní s jazdou po starej ceste I/65 ponúka Via Pribina v priemere 10-minútovú úsporu času spolu s nižšou spotrebou paliva.
Kamery sú zatiaľ len na jednom úseku
V roku 2023 sa na Via Pribina stalo devätnásť nehôd, vlani ich počet klesol na sedem. Podľa koncesionára je to do istej miery aj vďaka investíciám do bezpečnostných opatrení. „Tie zahŕňajú kamery na detekciu vozidiel v protismere a bezpečnostné kampane“.
Tieto kamery sú ale zatiaľ len v Banskej Bystrici. Pribudnúť majú aj na ostatných úsekoch, hovorí sa o tom už roky. Kedy budú realitou, zatiaľ nie je známe.
„Pilotný systém detekcie jazdy v protismere funguje za použitia umelej inteligencie. Pripojený je na informačný systém správcu cesty, ktorý je na potenciálne nebezpečenstvo upozornený skôr, ako sa stane prípadná nehoda,“ povedal v roku 2021 vtedajší hovorca spoločnosti.

Počas covidu počet áut klesol
Rýchlostná cesta je prvým projektom verejno-súkromného partnerstva (PPP) na Slovensku. Koncesná zmluva bola podpísaná s ministerstvom dopravy v roku 2009. V októbri 2011 boli otvorené prvé tri úseky na trase Nitra - Tekovské Nemce.
Veľká časť dopravy sa na novú cestu presunula zo starej zlatomoraveckej cesty, ktorá mala prívlastok cesta smrti.
Počet vozidiel narastal, po prvý raz klesol v roku 2020 - na úroveň z roku 2015. Dôvodom bol lockdown súvisiaci s pandémiou covidu. V ďalšom roku autá opäť pribudli.
Obnovili asfaltovú vrstvu
Na celej 52-kilometrovej trase, až po Banskú Bystricu, dala Via Pribina vlani obnoviť vrchnú asfaltovú vrstvu. Štyridsaťtisíc ton odstráneného asfaltu recyklovali v miestnych závodoch.
„Úplná modernizácia diaľnice Via Pribina by mala byť ukončená do roku 2026, čo predstavuje jej najvýznamnejšiu modernizáciu od roku 2011, kedy bola verejnosti sprístupnená,“ doplnila hovorkyňa Mia Bajáková.
Aktuálne sa rieši aj potreba prestavať napojenie Via Pribina na Cabajskú, ktorá je v správe župy. Polícia považuje túto križovatku za neuralgický bod. Podľa vodičov je „najblbšia“ v regióne. Zmeniť sa má na kruhový objazd.

Musia objektivizovať hluk
Koncom minulého roka ministerstvo rozhodlo, že nie je potrebné posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Koncesionárovi, respektíve zhotoviteľovi však boli uložené povinnosti, ktoré bude musieť splniť.
Musí napríklad vykonať objektivizáciu hluku pred ukončením prestavby. Útvar hygienika na ministerstve dopravy poukázal, že už v súčasnosti dochádza k prekračovaniu prípustných hodnôt hluku z prevádzky križovatky Čermáň.
Ak sa preukáže, že protihlukové opatrenia nie sú dostatočné, treba realizovať ďalšie. V rozhodnutí sa spomína "inštalácia prvkov upokojovania dopravy, výmena okien na bytovom dome na ulici Cabajská 1012/34 a 1011/32".
Aktualizujú termíny
Termíny , ako bude príprava prestavby križovatky pokračovať, zatiaľ nie sú aktualizované. Najbližšie by mali nasledovať „projektové práce na dokumentácii pre územné rozhodnutie“.
„Predpokladáme, že aktualizovaný harmonogram pripraví koncesionár (Via Pribina – pozn. red.) v priebehu prvého kvartálu 2025,“ informovalo nás pred Vianocami ministerstvo dopravy.
Peniaze na prestavbu zatiaľ nie sú vyčlenené, dotknuté pozemky nie sú majetkovo vysporiadané.
O úpravu križovatky opakovane žiadajú župa, mesto aj polícia. Súčasná priesečná križovatka „zásadne prispieva k vytváraniu kolón na výjazde z R1 a priamo ovplyvňuje dopravu na rýchlostnej ceste“.
Nová turbookružná križovatka má byť vybudovaná v priestore medzi existujúcou cestou II/562 Nitra – Cabaj-Čápor, ulicou Jakuba Haška a poľnou cestou k skládke Katruša.
