NITRA. Oteplilo sa a na pešej zóne, konkrétne na Kupeckej ulici, sa objavili zábrany. Patria už ku koloritu centra.

Znamenajú začiatok opravy rozkývanej dlažby v tejto sezóne. Je to nekonečný príbeh, Nitrania si pešiu zónu bez zábran už ani nevedia predstaviť. Napríklad na Kupeckej opravujú dookola tie isté úseky.
Na radnici sme sa pýtali, akú taktiku zvolila na tento rok.
„Úplne rovnakú ako vlani. Keďže nie sú schválené financie na rozsiahlejšiu rekonštrukciu dlažby, vykonávame jej opravu svojpomocne prostredníctvom zamestnancov Správy mestských služieb,“ reagoval hovorca Tomáš Holúbek.

Nemajú iný prístup
Opravy robia „po častiach, pričom prioritu majú tie najhoršie a najrozkývanejšie úseky“. Práve to je dôvod, prečo v tejto sezóne začali na Kupeckej.
Na tejto ulici opravujú dlažbu opakovane. Rozkývala sa pod náporom ťažkých áut. Ak si nedávate pozor, zakopnete.

„V ideálnom prípade by bola vylúčená akákoľvek doprava z týchto úsekov, čo je však nereálne, pretože tým by sme zrušili zásobovanie a znemožnili vjazd majiteľom do dvorov na svoje pozemky, čo samozrejme neurobíme,“ povedal Holúbek.
Dodal, že problémom prevádzok, ktoré sú na pešej zóne, vrátane Kupeckej, sú absentujúce iné prístupy.
Keď mestskí murári dokončia Kupeckú, presunú sa na Štefánikovu. „Kde presne, to bude závisieť od aktuálneho stavu dlažby.“

Náprava trvá len krátko
Informácia, že dlažobné kocky na nitrianskej pešej zóne „sú v dosť dezolátnom stave“, zaznela už aj na súde. Konštatovala to sudkyňa, keď pojednávala občiansky spor medzi mestom a ženou, ktorá utrpela úraz.
„Mesto je zodpovedné za stav chodníkov,“ povedala vtedy sudkyňa.
V roku 2016 sme písali, že dlažba ešte nebola v takom zlom stave. Radnica vtedy vytvorila svoju vlastnú čatu murárov. V niektorých rokoch ich nahradila externá firma.
Po krátkom čase sa dlažba aj tak znova kývala. Ľudia sa pýtali, či malo zmysel míňať peniaze.
„Určite to zmysel malo, bez zásahov by sa dnes po pešej zóne nedalo vôbec chodiť,“ reagoval v auguste 2023 hovorca radnice.

Bude mať tridsať rokov
Pešiu zónu v Nitre otvorili na jar 1996.
„Keby mi niekto pred tridsiatimi rokmi povedal, že kocky budú takto rozkývané, neveril by som,“ povedal architekt Tibor Zelenický, ktorý bol pri budovaní pešej zóny.
„Je to veľmi vzácna a drahá dlažba. Tento prírodný kameň už dnes skoro nikde neuvidíte,“ dodal.
Doprava na pešej zóne nie je podľa neho dostatočne regulovaná. Spomenul, že podľa pôvodných plánov tam malo jazdiť menej áut.
Napríklad na zásobovanie mimo určených hodín navrhoval pred tridsiatimi rokmi elektrické vozíky. Túto službu malo zabezpečovať mesto.