NITRA. Nitriansky most, ktorý je privádzačom na rýchlostnú cestu, je od stredy popoludnia plne prejazdný. Môžu po ňom jazdiť aj ťažké kamióny.
Župa dala Cabajský most do predčasného užívania. Pôvodne avizovala, že bude dokončený v júni.
S rekonštrukciou začali vlani v lete. Firma Colas vymenila mostný zvršok, mostné závery, zábradlie aj stĺpy verejného osvetlenia.
Novinkou je merač teploty a kamera
Na moste pribudli merač teploty a IP kamera. Údaje z nich budú vyvedené do systému na dispečing Regionálnej správy a údržby ciest Nitra.
„Tieto informácie využijeme predovšetkým na zlepšenie zimnej údržby mosta. Budeme tak pripravení pohotovo reagovať na aktuálne poveternostné podmienky,“ povedal Matúš Starovič, riaditeľ Regionálnej správy a údržby ciest Nitra.

Most je z roku 1987. Jeho stav sa zhoršil najmä po tom, ako sa stal privádzačom na novú R1. V polovici júna 2020 bol oficiálne vyhodnotený ako zlý, stupeň päť.
Štát na opravu neprispel, župa získala eurofondy.
„Výdavky celej rekonštrukcie vyšli na 1,7 milióna eur s DPH. Nitriansky samosprávny kraj projekt spolufinancoval vo výške osem percent,“ informoval riaditeľ župného úradu Peter Privalinec.

Kamióny už nemusia cez centrum
Kamióny nad 20 ton dostali na župnom moste stopku už dávno pred rekonštrukciou - pred tromi rokmi. Presmerovali ich do centra Nitry. Dôvodom bol zlý stav.
„Krajské mesto bolo tranzitom v posledných rokoch nadmerne zaťažené, to sa však vďaka aktivitám našej župy mení,“ povedal dnes župan Branislav Becík.
Dokončovacie práce na moste budú pokračovať aj v máji. Firma bude robiť v spodnej časti „injektáž priesakov na opornom múre a finalizáciu sanácie spodnej stavby vrátane opôr“. To ale premávku neobmedzí.
Bez nutnosti celkovej uzávery
„Tento most od svojho vzniku neprešiel rozsiahlou opravou. Práce tak boli vzhľadom na jeho stav už nevyhnutné,“ povedal Jaroslav Mikuš zo spoločnosti Colas Slovakia.
Pripomenul, že rekonštrukciu robili bez nutnosti celkovej uzávery: „Všetko malo svoj technologický postup. A hoci to občas vyzeralo, že na moste sa nerobí, práce prebiehali aj v jeho spodnej časti, kde ich verejnosť nemala možnosť vidieť.“
Počas rekonštrukcie vymenila Západoslovenská vodárenská spoločnosť potrubie pod chodníkom. Pitnou vodou zásobuje neďalekú fakultnú nemocnicu aj obce na juh od Nitry až po Branč.
Župa sa vyjadrila, že vodári to urobili na jej apel po tom, ako sa na moste prepadol chodník. Stalo sa to ešte na začiatku rekonštrukcie. Vodič kamióna, ktorý to spôsobil, je dodnes neznámy.

Pozvali ministra dopravy
Na strihanie pásky pri otvorení mosta dnes župa pozvala ministra dopravy Jozefa Ráža, hoci ministerstvo tento most ani nefinancovalo.
Ráž pochválil samosprávu aj menovite župana Becíka, že sa venuje mostom.
„Táto župa v posledných skoro troch rokoch ukazuje, že ak je vôľa a vie sa, ako na to, rekonštruovať sa dajú aj veľké mosty. Kraj na opravy využíva aj eurofondy či mostnú čatu, ktorú zastrešuje ich Regionálna správa a údržba ciest,“ povedal Ráž.
Župa má podľa Becíka v správe 534 mostov: „Od roku 2023 sme opravili 57 mostov.“ Očakáva, že do konca roka 2026 by ich mohlo byť viac ako deväťdesiat.

Župných poslancov nevolali
V prípade Cabajského mosta župa v tlačovej správe opakovane napísala, že jeho opravou pomáha mestu. Jeho zástupcov na otvorenie nepozvala, ale ani svojich poslancov.
Henrich Varga na to poukázal vo videu. „Potupne, neoficiálne, s vlastnými nožnicami a páskou som dnes „slávnostne” otvoril Cabajský most v Nitre,“ napísal krajský poslanec s nádychom irónie.
Píše, že župa poslancov ani neinformovala. Náklonnosť Becíka vraj nepotrebuje, „štábna kultúra však musí byť“.
Varga pripomenul aj históriu, ktorá predchádzala rekonštrukcii mosta.
V roku 2021 mesto iniciovalo odklon nákladnej dopravy z centra mesta. Vtedajší župan Milan Belica nechal preto vypracovať posudok. Ten ukázal, že most je vo veľmi zlom stave a potrebuje rekonštrukciu.
„Do rozbehnutých procesov prišli voľby, županom sa stal Branislav Becík. Ide mu ku cti, že administratívne práce nezastavil ani nebrzdil,“ poznamenal Varga.
