NITRA. Krajskí poslanci schválili memorandum o porozumení a spolupráci medzi župou a spoločnosťami Arriva Nitra a Arriva Nové Zámky. Obe v kraji zabezpečujú prímestskú autobusovú dopravu.

Memorandum je účinné od dnes (12. júna). Jeho súčasťou je preskúmanie možnosti zaviesť regionálnu železničnú dopravu tam, kde ju už ministerstvo neobjednáva.
Spoločnosti Arriva by chceli využiť existujúcu železničnú infraštruktúru.
„V prvej fáze sa chceme spoločne sústrediť na trať Zbehy - Radošina. Je to proces trošku dlhší, lebo tá železničná trať bola vyradená,“ povedal na zastupiteľstve riaditeľ župného úradu Peter Privalinec.
Informoval, že Arriva vie zabezpečiť vlakovú súpravu z Českej republiky, "ktorá by mohla na trati Radošina - Zbehy premávať“. Táto spoločnosť totiž u susedov prevádzkuje aj vlakovú dopravu.
Možno o dva roky
"Chceme podporiť v prvom rade cestovný ruch v tomto mikroregióne. Samozrejme, dnes nemôžeme vylúčiť, že sa z toho vykľuje vlaková prímestská doprava so svojím grafikonom," povedal pre naše noviny Privalinec.
Dodal, že ak budú hviezdy priať, možno by vlak mohol jazdiť o dva roky: "Treba zistiť, v akom stave je trať. Chceme využiť cenné skúsenosti spoločnosti Arriva z prevádzkovania takýchto turistických atrakcií v iných štátoch."

Možno podľa neho uvažovať aj nad ďalšími traťami v kraji, ale treba najskôr dotiahnuť do konca pilotný projekt.
Model financovania dnes nie je známy. "Prichádzajú do úvahy viaceré alternatívy. Buď samosprávny kraj zakúpi vlakovú súpravu, prenajme si ju alebo si službu objedná u dopravcu, ktorý ju bude prevádzkovať."
Zvažovať budú alternatívu s čo najmenším dopadom na rozpočet župy.
Vlak nahradili autobusy
Trať zo Zbehov do Radošiny je jednokoľajová, neelektrifikovaná, meria vyše dvadsať kilometrov. Vlaky na nej premávali od novembra 1909 do februára 2003.
Železničná spoločnosť pred rokmi informovala, že vlakové spojenie Nitra – Radošina bolo zrušené pre nedostatočnú návštevnosť a neekonomické prevádzkové náklady.
Nitriansky samosprávny kraj od roku 2003 zabezpečuje alternatívu v podobe regionálnej autobusovej dopravy.
"K tomuto účelu boli vytvorené spoje na linke číslo 403 435 Nitra - Nové Sady - Radošina. Okrem toho zabezpečujeme obslužnosť aj linkami číslo 403 405 Nitra - Nové Sady - Kapince a číslo 403 434 Nitra - Radošina - Piešťany," doplnila hovorkyňa župy Zuzana Vilčeková.
Bez diskusie
Župní poslanci o memorande nediskutovali, len ho schválili. Účinné je od dnes, podpísané je na dobu neurčitú.
Píše sa v ňom o vytvorení podmienok - popri prímestskej autobusovej doprave - aj pre prímestskú železničnú dopravu, "a to s využitím existujúcej železničnej infraštruktúry v správe Železníc Slovenskej republiky, a to za predpokladu, že túto obslužnosť už neplní železničná doprava objednávaná ministerstvom dopravy".
O vyjadrenie sme požiadali aj dopravcu. Reagoval, že memorandum je všeobecným dokumentom, ktorý potvrdzuje záujem o rozvoj "dlhodobo udržateľnej multimodálnej verejnej dopravy s čo najmenšími environmentálnymi dopadmi".
Arriva deklaruje, že je pripravená poskytnúť svoje know-how a podieľať sa na vytváraní rámca pre rozvoj regionálnej železničnej dopravy v kraji, ako aj zabezpečiť jej fungovanie podľa požiadaviek objednávateľa. Píše sa v stanovisku, ktoré nám poskytol hovorca Peter Stach.

