NITRA. Obavy sa naplnili. Most pri bývalom Zelokvete je nebezpečný. Radnica dnes oznámila, že ho uzatvorí.
„Opatrenie platí pre všetky formy dopravy, vrátane chodcov a cyklistov. Ide o reakciu na havarijný stav mosta,“ povedal hovorca Tomáš Holúbek.
Most sa nachádza na účelovej komunikácii v mestskej časti Mlynárce. Využívajú ho najmä podnikatelia, ktorí sídlia v areáli bývalého Zelokvetu.
„Ide približne o pätnásť firiem. Ako obchádzku môžu využiť rýchlostnú cestu R1A, zjazd 4, Nitra-Sever,“ informuje radnica.
Uzatvorenie mosta avizuje od 16. júla, od 20. hodiny.

Uzatvorenie je nevyhnutné
„Minulý týždeň most skontroloval statik. Zistil poruchy a nedostatky, ktoré znižujú bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky. Jeho uzatvorenie je nevyhnutné,“ zdôvodnili na mestskom úrade.
Fakt, že most je v najvyššom stupni rozsahu porúch, je známe už dlhšie. Rovnako dlho sa hovorí aj o hrozbe, že ho uzatvoria. Najskôr sa uvažovalo len o autách. Teraz sa opatrenie dotkne aj spomínaných cyklistov a chodcov.
Obmedzenie potrvá do odvolania, „teda do uvedenia mosta do prevádzkyschopného stavu“.

Na projekt nie sú peniaze
Radnica pripomína, že vo februári vysúťažila dodávateľa projektovej dokumentácie na opravu mosta. Víťazný projektant predložil cenovú ponuku vo výške 41 574 eur.
„Mestské zastupiteľstvo v októbri 2024 vyčlenilo na tento účel 15-tisíc eur. Zároveň zaznel prísľub, že ak bude cena projektu vyššia, zvyšné financie schvália poslanci dodatočne. To sa zatiaľ nestalo,“ zhrnul situáciu Holúbek.
Materiál bol na májovom rokovaní. Poslancom okolo Kršiaka, Štefeka a Obertáša sa zdala suma privysoká.
Radnica bude teraz čakať na rozhodnutie poslancov. Až keď odsúhlasia peniaze, podpíše zmluvu s projektantom. „Predpokladaná hodnota samotnej opravy mosta bude známa po vypracovaní projektu.“
Pribudli ďalšie diery
O tom, že degradácia mosta pokračuje, sme naposledy písali predminulý týždeň. Upozornili sme na nové diery. Cez tú väčšiu vidieť trávu aj kusy asfaltu popadaného na zemi.
Mesto ju dalo o niekoľko dní neskôr provizórne prekryť plechom. Avizovalo, že prehodnocuje situáciu a bude informovať o ďalšom postupe.
Prvé diery boli prekryté už pred deviatimi rokmi. Obmedzený bol aj vjazd áut na 2,5 tony.
Už v posudku z roku 2020 sa píše: „Drevené podvaly sú v hĺbkovom rozklade so zistením hnilobného stavu, železná konštrukcia je napadnutá koróziou a zábradlie je značne zdeformované“.
Znalec už pred piatimi rokmi varoval, že „pre využitie mosta pre účely dopravy“ je do jedného roka nutná výmena mostovky za železobetónovú.
