Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Poľná železnica jazdí dvadsať rokov

Nitrianska poľná železnica v areáli Slovenského poľnohospodárskeho múzea na Agrokomplexe má okrúhle výročie. Oslavuje dvadsať rokov od chvíle, keď po jej koľajach prešla prvá sada vagónov ťahaných parnými rušňami. Dnes v čase výstav najazdí denne až 25 ok

ruhov.

Vedenie múzea vyrukovalo s myšlienkou železnice v roku 1984. Inšpirovali sa železnicami, ktoré boli v oblasti Želiezoviec, Pohronského Ruskova a ďalších sídel. Železnice v tom čase slúžili na prepravu dreva, uhlia, stavebných materiálov, obilia, cukrovej repy, melasy, zvierat i hnoja. Ľudí vozili do práce, deti vo vozňoch cestovali do škôl. Doprava železnicou bola populárna, lacná a fungovala spoľahlivo. „Úplne zo začiatku boli vagóniky ťahané koňmi. Celková trať v okolí Želiezoviec a Pohronského Ruskova merala 64 kilometrov. Majere a veľkostatky južného Slovenska boli poprepájané koľajnicami. Cesty neboli spevnené ako dnes, preto sa mnohí výrobcovia spoliehali práve na vagóny. Okolo koľajníc vyrástli pivovary, mlyny, sladovne, cukrovary a spracovateľské podniky. Parná lokomotíva dokázala utiahnuť 30–50 vagónikov,“ vysvetľuje prednosta poľnej železnice Wáclaw Gidaszewski.
Poľné železnice zatlačila do úzadia automobilová doprava a stavba pomerne kvalitnej infraštruktúry. Väčšinu z nich postretol definitívny koniec v šesťdesiatych rokoch minulého storočia. V skanzene v Nitre sa rozhodlo o prevezení zvyškov poľnej železnice z okolia Želiezoviec. V areáli Slovenského poľnohospodárskeho múzea začala premávať v lete 1985. Prvý úsek mal len 600 metrov. Okruh v skanzene s dĺžkou 1635 metrov bol dobudovaný o rok neskôr. Ďalší kilometer prišiel až o päť rokov a prepojil výstavisko so skanzenom. Poľná železnica sa tak stala symbolom spojenia histórie a súčasnosti. Pozoruhodné sú aj koľajnice a výhybky. Najstaršie časti sú historickým a technickým skvostom – vyrobili ich v r. 1881. Kvôli bezpenosti však výhybky zaali pred ôsmimi rokmi vymiea.
Objavili sa aj úvahy, že železnica by mohla jazdiť aj mimo výstaviska. „Taká vízia existovala, boli vypracované aj štúdie. Trať poľnej železnice mala podľa nich končiť až pri aule Slovenskej poľnohospodárskej univerzity,“ tvrdí Gidaszewski.
Poľná železnica za dvadsať rokov existencie preskákala všeličo. Nezničil ju ani požiar, ktorý spôsobili iskry z rušňa pred desiatimi rokmi, hoci sa vtedy objavili hlasy, že by ju mali zavrieť. Dnes sa s ňou dokonca strategicky ráta – po zmene parkoviska, keď už nie je kvôli výstavbe obchodného centra možné parkovať pred výstaviskom, sa organizátori na vagóny spoliehajú. Majú totiž prevážať návštevníkov do prednej časti výstaviska.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 709
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 619
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 206
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 484
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 298
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 185
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 881
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 951
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 800
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 747
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z Správy Nitra, Galanta a Šaľa - aktuálne spravodajstvo na dnes| MY Nitra

Na pomoc privolali záchranársky vrtuľník.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Triážna unimobunka je pred chirurgickým pavilónom.

Šalianske cintoríny zatvorili

Prevádzkové časy cintorínov mali byť počas nadchádzajúcich dní predĺžené, pre prijaté opatrenia sa však radnica rozhodla zatvoriť ich.

Ilustračné foto

Nitrianska radnica vymáha aj centové nedoplatky

Náklady na vymáhanie sú neraz vyššie, ako samotný dlh. Limit však nestanovia.

Ilustračná fotografia.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Už ste čítali?