NITRA. Most pred Zelokvetom je zatvorený. Dostať sa do areálu autom po náhradnej trase môže byť obtiažne.
Pozitívom je, že most stihli zatvoriť skôr, ako sa zrútil. Odporúčal to statik.
„Drevené mostiny ukladané naprieč hlavnými nosníkmi sú vyhnité, miestami absentujú (nežiadúce diery v mostovke),“ napísal po júlovej prehliadke.
Mesto odporúčalo obchádzku po R1A a odtiaľ po lokálnej komunikácii. Ľudia okamžite reagovali, že je v zlom stave. A keď poprší, je pod vodou.
„Je to verejná účelová cesta, ktorá slúži pre obhospodarovanie okolitých polí,“ povedal hovorca Tomáš Holúbek.
Cesta pod vodou
Potvrdil, že zaznamenali sťažnosti na zlý stav: „Nie je to však cesta vo vlastníctve mesta.“
Radnica tvrdí, že podľa jej zistení už boli „nerovnosti“ vyriešené: „Vlastníci podnikov v areáli Zelokvetu sa podieľali na oprave cesty.“
Na úrade evidujú aj problém po nedávnych lejakoch. „Žiaľ, ide o nespevnený úsek, ktorý je pri intenzívnych zrážkach náchylný na zaplavenie. Momentálne preverujeme možnosti úprav povrchu a odvodnenia, aby bola prejazdnosť zlepšená aj za nepriaznivého počasia,“ dodal hovorca.
Pozemky pod cestou sú vo vlastníctve cirkvi a developerov. „Prípadné úpravy alebo opatrenia sú predmetom dohody s vlastníkmi. Snažíme sa zabezpečiť, aby bola zachovaná jej funkčnosť a dostupnosť aj do budúcna."

Rokovali s vlastníkmi
Niektorí zvykli jazdiť k areálu Zelokvetu aj cez most na Vodnej. Túto trasu radnica vodičom oficiálne neodporúča. Priamo na moste je oznam, že tadiaľ vedie obchádzka len pre cyklistov a chodcov.
V júli jeden z majiteľov pozemkov za mostom na Vodnej natiahol pásku, vraj si neželá, aby tadiaľ jazdili autá. Situáciu boli preveriť mestskí policajti. Odvtedy im už podobný problém nikto nehlásil.
Radnica reagovala, že to bude riešiť v rámci cestného zákona, „a to vykonaním štátneho odborného dozoru“.

Cesta, po ktorej by sa dalo dostať k Zelokvetu, vedie cez areál, ktorý má ohradený súkromná firma. Radnica sa k detailom nevyjadruje. Holúbek len povedal, že "sa rieši sprejazdnenie prístupu od Vodnej ulice".
Na druhej strane pripomenul, že most na Vodnej má obmedzenie na 24 ton a zároveň patrí medzi objekty plánované na rekonštrukciu: „Na spracovanie projektovej dokumentácie máme čiastočne vyčlenené financie. Ako obchádzku preto naďalej odporúčame trasu cez R1A.“

Závoru osadilo mesto
„Od Vodnej sa k Zelokvetu nedostanete, pribudla tam nová prekážka,“ hlásil nám pred niekoľkými dňami vodič dodávky.
Fotku „prekážky“ na poľnej cesta za Hideparkom sme poslali na radnicu.
„Táto závora tu bola osadená minulý týždeň v rámci projektu In-Habit. Kľúče už má náš odbor životného prostredia, nakoľko danú plochu máme v údržbe. Bude ich mať i vodohospodársky podnik (závory osadené s ich vedomím). Ide o medzihrádzový priestor, tadiaľto nebola vedená obchádzková trasa,“ reagoval Holúbek.
Mesto sa podľa neho aktuálne sústreďuje na zavretý most v lokalite Zelokvet, kde očakáva dofinancovanie projektovej dokumentácie zo strany poslancov. Ak bude vôľa, v auguste by sa malo konať mimoriadne zastupiteľstvo.
Aj keby schválilo peniaze, k opätovnému otvoreniu mosta je ešte veľmi dlhá cesta.
Hniloba postupovala
Keď statik zaradil most pri Zelokvete do havarijného stavu, nikoho to neprekvapilo. Známky hniloby sa na drevenej časti objavili už v roku 1995, poškodené bolo aj zábradlie. Je to v zázname.
Podľa statického posudku z roku 2000 už bola mostovka zaradená do stavu VI – veľmi zlý. Statik vtedy jasne napísal, že bez jej výmeny do jedného roka „most nie je spôsobilý bezpečnej prevádzky“. Informácia bola opakovane medializovaná.
Prešlo ďalších päť rokov. Keď sa objavili nové diery, mesto zavolalo opäť statika. V stanovisku napísal, že k 17. júlu je nutné most v Mlynárciach z bezpečnostných dôvodov uzavrieť aj pre chodcov a cyklistov.
Mesto dá prehliadnuť aj ďalšie mosty. „Aktuálne máme podľa evidencie a spracovaných posudkov evidovanú ako najhoršiu lávku pre peších na Jesenského ulici, kde sa realizujú prípravné práce a tvorba zadania pre projektanta,“ informoval Holúbek.
