NITRA Po rokoch čakania spája Nitru s Bratislavou priamy vlak. Jazda trvá dlhšie, ako by ste čakali, ale prestupovať netreba.
Tento vlak jazdí od 15. decembra minulého roka.
„V závislosti od obdobia zaznamenávame určité výkyvy, no priemerne na tejto linke prepravíme denne približne 3 500 až štyritisíc cestujúcich,“ vyčíslili v Železničnej spoločnosti Slovensko.
V novom cestovnom poriadku chystajú zmenu, jazdný čas sa ale nezmení. „Jazda z Nitry do Bratislavy v súčasnosti trvá 1 hodinu a 45 minút,“ informovali na komunikačnom odbore.
Dlhšie, ale zadarmo
Študenti aj ich rodičia si nový vlak pochvaľujú. Potvrdili nám to aj Dagmar a Henrieta z Nitry, ktorých dcéry študujú v hlavnom meste.
Oceňujú, že ich deti jazdia zadarmo a nemusia prestupovať. To prevyšuje aj jednu nevýhodu – dlhší jazdný čas.
V tlačovej správe koncom minulého roka ZSSK informovala, že cesta potrvá 1 hodinu a 37 minút. Jazda do Bratislavy ale zaberie viac času ako v opačnom smere.
Dôvodom je fakt, že regionálny expres z Nitry je v stanici Pezinok predbiehaný expresnými vlakmi, ktoré jazdia na trase Bratislava – Košice. Musí takmer desať minút čakať.
V opačnom smere, teda z Bratislavy do Nitry, má v Pezinku prestoj len jednu minútu.

Predbiehanie v Trnave
„Od nového grafikonu platného od decembra 2025 by sa predbiehanie expresnými vlakmi malo uskutočňovať v Trnave, kde bude zároveň zabezpečený aj prestup z týchto vlakov na expresy a opačne,“ avizuje ZSSK.
Čas jazdy to ale neskráti. Situácia by sa mala zlepšiť až neskôr. „Po ukončení plánovanej rekonštrukcie trate v úseku Zbehy – Hlohovec, ktorú plánujú Železnice Slovenskej republiky začať ešte na jeseň, by sa vlaky mohli zrýchliť a cestovný čas o pár minút skrátiť,“ napísali z komunikačného odboru.
Z Nitry do Bratislavy premáva osemnásť vlakov denne, deväť do hlavného mesta a deväť späť. Stoja aj v Hlohovci, Trnave a Pezinku.
Prvý vlak má odchod z Nitry o 3.51, posledný o 19.51. Jazdí cez Lužianky, Zbehy, Alekšince, Hlohovec, Leopoldov, Brestovany, Trnavu, Pezinok, zastávka je aj v Bratislave-predmestie. Konečná stanica je v Bratislave-Nové Mesto.
Z Bratislavy štartuje prvý spoj do Nitry o 4.31 a posledný o 20.31 hodine.

Cez víkendy je menej ľudí
Vlak predtým jazdil len do Trnavy, od polovice vlaňajšieho decembra ho predĺžili. Obyčajné celé cestovné stojí 5,30 eura.
„Počas pracovných dní je obsadenosť vlakov na linke Nitra – Bratislava výrazne vyššia než počas víkendov. Najviac vyťažené sú úseky Hlohovec – Trnava a Pezinok – Bratislava.“
Priemerný počet nástupov v jednotlivých staniciach sa pohybuje rádovo v desiatkach na každý vlak: „V závislosti od obdobia (prázdniny, sviatky) zaznamenávame určité výkyvy, no priemerne na tejto linke prepravíme denne približne 3 500 až 4 000 cestujúcich,“ vyčíslila ZSSK.
Vlaky premávajú cez prázdniny rovnako ako počas dní školského vyučovania.
Až do Petržalky?
Juraj Oravec zo Železničnej spoločnosti Slovensko sa vlani vyjadril, že súčasné riešenie nepovažuje za „konečný bod, s ktorým je ZSSK spokojná“.
Pýtali sme sa, či má byť konečným bodom už roky diskutované vybudovanie trate do Trnovca nad Váhom.
„To je v kompetencii Železníc Slovenskej republiky, ktoré spravujú železničnú infraštruktúru. Ako dopravca však vnímame potrebu zlepšovania spojení v tomto koridore a dlhodobo hľadáme riešenia, ktoré prinesú cestujúcim vyšší komfort a lepšiu dostupnosť,“ reagovali v ZSSK.
Jedným z krokov, ktoré plánujú, je predĺženie vlakov až do Petržalky, „a to hneď po ukončení výluky v úseku Bratislava-Nové Mesto – Bratislava-Petržalka.“ Podmienkou je, že si toto predĺženie objedná ministerstvo dopravy.
Nitriansky primátor Marek Hattas sa vlani vyjadril, že priamy vlakový spoj do Bratislavy víta. „Keď sa nám ho podarí dostať na hodinu a pätnásť minút, budem to považovať za veľké víťazstvo“.
